مریم جمشیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این اداره کل با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعزام تیم های سیار به روستاها و دهستان های بزرگ استان طرح سنجش قامت و ارزیابی مشکلات قامتی را انجام می دهد .
وی افزود : برای این منظور و با تقسیم بندی روستاهای مازندران به سه بخش غرب ، شرق و مرکز در هر بخش 20 روستا زیر پوشش اجرای این طرح قرار می گیرند .
مدیر کل امور بانوان مازندران ادامه داد : از هفته اول بهمن امسال تیم های پزشکان و کارشناسان علوم پزشکی مازندران در قالب تیم های سیار به این روستاها اعزام می شوند .
وی گفت : طی فراخوانی از بانوان این روستاها درخواست می شود تا با مراجعه به پایگاههای سنجش سلامت زنان ، اندازه گیری های لازم برای این طرح جدید را بر روی آنها انجام دهند .
جمشیدی ادامه داد : در گذشته فعالیت زنان روستایی در منزل و بعد از آن در مزرعه و انجام فعالیت کشاورزی مانع از بروز بسیاری از بیماری ها غیر واگیر در این قشر می شده است.
وی افزود : اما اکنون مبتلا شدن زنان روستایی به بیماری های غیر واگیر همچون دیابت و فشار خون و نیز فقر حرکتی باعث شده تا با اجرای طرح سلامت زنان برای کنترل و پیشگیری از آنها کارهایی انجام شود .
جمشیدی با اشاره به اینکه سابقه اجرای طرح سلامت زنان مازندران به سال 92 بر می گردد ، گفت : در این مدت اندازه گیری قند و فشار خون زنان روستایی در دستور کار تیم های سیار پزشکان قرار داشت.
مدیر کل امور بانوان مازندران گفت : نیاز به اصلاح ناهنجاری های قامتی ضرورت افزوده شدن بسته جدید خدماتی را ایجاد کرد که در بهمن امسال انجام می شود .
وی از تعمیم این طرح در دیگر روستاهای مازندران به عنوان بخش دیگر فعالیت آتی اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ذکر کرد .
طرح سلامت زنان از سال 92 به صورت مشترک توسط اداره کل امور بانوان و دانشگاه علوم پزشکی مازندران اجرا شده است که در آن با اعزام تیم های سیار پزشکان و کارشناسان به روستاهای مازندران وضعیت سلامت زنان را با اندازه گیری فشار خون و دیابت کنترل و ارزیابی می کنند .
ناهنجاری های قامتی و فقر حرکتی از جمله معضلات زنان مازندران است که براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان 97 درصد زنان استان کم تحرک هستند و بیش از 70 درصد زنان این استان چاق هستند و یا اضافه وزن دارند .
مازندران بیش از سه هزار روستا دارد .
جمعیت استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی، حدود سه میلیون و 300 هزار نفر است که نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.