به گزارش ایرنا، حمید یعقوبی روزپنجشنبه در نشست هم اندیشی مشترک مدیران و کارشناسان حوزه امور اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی در محل مجتمع فرهنگی- آموزشی شهید بهشتی ساری افزود: امروز 44درصد شاغلان روزمزد و 43درصد شب کارها و 43درصد کارکنانی که در منزل استیجاری زندگی می کنند دچار مشکلات روانی هستند.
وی اضافه کرد: کارگران ساده ، ماهر، نقلیه ، خدمات و اداری به ترتیب بیشترین مشکلات روانی را دارند.
وی توضیح داد: کارگران و شاغلان استان های خراسان شمالی ، سیستان و بلوچستان ، زنجان، همدان، بوشهر، یزد، خراسان جنوبی ، سمنان ، لرستان و چهار محال بختیاری به ترتیب 10 استان اول کشور هستند که بیشترین مشکلات روانی در جامعه کار و تولید دارند.
وی با تاکید دوباره مبنی بر اینکه وضعیت جامعه کار و تولید کشور ناخوش و نامناسب است و باید مراقب باشیم، اضافه کرد: وضعیت کیفی زندگی کارگران و کارکنان مراکز صنعتی و تولید کشور نیز نامناسب است.
یعقوبی خاطر نشان کرد: بررسی های نشان می دهد که میانگین نمره کیفیت زندگی 60 درصد کارکنان مراکز صنعتی و تولیدی کشور، متوسط پائین است.
مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ایران ادامه داد: استان های ایلام ، فارس و گلستان بهترین وضعیت زندگی کاری و استان های خراسان شمالی ، هرمزگان و سمنان نیز بدترین کیفیت زندگی کاری را در کشور دارند.
وی تفاوت حقوق و دستمزد ،نبود احساس امنیت شغلی و کمرنگ بودن حمایت و مشارکت را از عوامل مرتبط با کیفیت زندگی کاری کارکنان مراکز صنعت و تولید عنوان کرد.
**خستگی زیاد ،مهمترین نشانه استرس شغلی در جامعه تولید و کار کشور
وی به نشانه های استرس شغلی در مراکز صنعتی کار و تولید اشاره کرد و گفت: خستگی بیش از حد با 76درصد، اضطراب و نگرانی با 74درصد ، دلتنگی و غمگینی با 71درصد ، بی حوصلگی با 69درصد و احساس خشم و عصبانیت با 65درصد به ترتیب بیشترین نشانه های استرس شغلی در جامعه کار و تولید است.
وی گفت: کارگران استان های سیستان و بلوچستان ، خراسان شمالی و زنجان نیزبیشترین نشانه های استرس شغلی را دارند.
وی با اشاره به اینکه حدود یک سوم جامعه کار و تولید کشور به دلیل مشکلات روانشناختی دچار استرس شغلی هستند، گفت:
یک چهارم دیگر از جامعه کار و تولید نیز جزء شاغلان پر خطر کشور طبقه بندی می شوند.
وی گفت: کیفیت پائین زندگی ، حقوق و دستمزد پایین و تفاوت بین حقوق و دستمزد کارگران با مدیران و احساس عدم امنیت شغلی از دلایل مشکلات روانی جامعه کار و تولید است.
یعقوبی شایع ترین مشکلات جامعه کار و تولید کشور را نبود ارائه تسهیلات مشاوره روانشناختی و مشاوره پزشکی در محیط کار، تفاوت دستمزد و حقوق بین کارگر و مدیران ، نبود امکانات رفاهی و ویژه مناسب ، خستگی ناشی از کار زیاد، سرو صدا زیاد و آلودگی صوتی ، مشکلات نبود مسکن، گردو غبار در محیط کار، قرار دادهای کوتاه مدت و بی توجهی به شغل های تخصصی عنوان کرد.
مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ایران در بخش دیگری وضعیت روحی و روانی جامعه عمومی را نامناسب دانست و گفت: امروز روش های خودکشی در کشور همراه با خشونت شده است.
وی توضیح داد: اینکه امروز روش خودکشی با انداختن از ارتفاع و سقوط کردن رو به افزایش است را باید جدی بگیریم.
یعقوبی گفت: اینکه گفته شده نهنگ آبی و فضای مجازی عامل خودکشی است فقط پاک کردن صورت مساله است ،مشکلات اساسی جامعه در مقوله روانی و اقتصادی است.
وی اظهار کرد:هر آنچه در جامعه عمومی وجود دارد در جامعه کار و تولید نیز وجود دارد که خطرات ناشی از مشکلات روحی و روانی و اقتصادی جدی است.
یعقوبی اجرای جامع ارتقا سلامت روانشناختی جامعه کار و تولید را ضروری خواند و گفت: وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی باید این موضوع را جدی بگیرد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.