حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی متقی روز شنبه در همایش توجیهی سوگواره بصیرت عاشورایی که در امامزاده عباس (ع) ساری برگزار شد ، افزود : محرم هر سال ، این منابع مالی موقوفات برای اجرای برنامه های تعزیه داری ، روضه خوانی و اطعام دهی هزینه می شود .
وی با اشاره به اینکه اجرای محرم و عزاداری امام حسین (ع) اصلی ترین نیات واقفان کشور به شمار می رود ، ادامه داد : بیشترین میل به وقف در نقاط کشور مربوط به سیدالشهداء است .
براساس اعلام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیش از 170 هزار موقوفه و بیشتر از یک میلیون رقبه در کشور وجود دارد .
مدیر کل فرهنگی اوقاف کشور برنامه های حدود یک دهه اخیر در بقاع متبرکه را زمینه ساز حرکت و فعالیت نو و تازه در این فضاهای دینی دانست ، ادامه داد : نگاه گذشته به اوقاف به عنوان نهادی دارای املاک اکنون به نهادی اثرگذار در حوزه فرهنگی مبدل شده است .
وی برنامه ریزی برای اجرای برنامه های فرهنگی از جمله آرامش بهاری ، یاس نبوی ، ضیافت الهی و نشاط معنوی درایام مختلف سال در بقاع و امامزاده ها به عنوان یک مرکز و قطب فرهنگی در جامعه تاثیرگذار ذکر کرد .
به گفته حجت الاسلام موسوی متقی محرم امسال نیز همچون سالهای گذشته ، بقاع و امامزاده های کشور میزبان عزاداران حسینی و برگزاری برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی هستند .
وی گفت : پارسال در 2 هزار و 965 بقعه مجری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی ،برنامه های تجمع لبیک یا حسین (ع) ، رهروان زینبی ، احلی من العسل و شیرخوارگان حسینی اجرا شد .
مدیر کل فرهنگی اوقاف کشور با اشاره به اینکه محرم امسال تعداد بقاع مجری طرح بصیرت عاشورایی افزایش می یابد، اضافه کرد : امسال با اندکی تغییرات در زمان برگزاری برنامه ها ، این طرح با همان عناوین گذشته اجرا می شود .
براساس تصمیم گیری های صورت گرفته برنامه های شیر خوارگان حسینی اول محرم ، تجمع بزرگ لبیک یا حسین (ع) دوم محرم ، همایش احلی من العسل ششم محرم و همایش رهروان زینبی 12محرم برگزار می شود .
*** جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی در عزاداری محرم
حجت الاسلام موسوی متقی به وجود برخی ناهنجاری های اجتماعی از جمله رعایت نکردن شئونات اسلامی و دینی در پوشش برخی شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم در بقاع متبرکه و امامزاده ها اشاره کرد و گفت : محرم امسال با تشکیل گرو های امر بمعروف و نهی از منکر از بروز این مسائل جلوگیری خواهد شد .
وی افزود : با جدی گرفتن و رعایت مسائل اجتماعی در آیین های عزاداری ماه محرم و برگزاری عزاداری به درستی پیام واقعه کربلا را منتقل بکنیم .
نشست توجیهی یک روزه سوگواره بصیرت عاشورایی با حضور روسا، معاونان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی ادارات و نمایندگی های اوقاف استان مازندران در امامزاده عباس شهر ساری برگزار شد و مسائلی پیرامون نحوه اجرای این طرح ملی و چگونگی آماده سازی بسترها برای این طرح مطرح شد .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
/1899/2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.