به گزارش خبرنگار ایرنا ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری و میاندرود در حاشیه این مراسم گفت : فرهنگ سازی و آگاهی بخشی بهترین راه برای مدیریت مصرف دخانیات و جلوگیری از انباشت پسماند آن است
بهرام فغانی اظهار داشت : هدف از این روز و این گردهمایی ، تعامل دستگاه های اجرایی در امر حفاظت از محیط زیست با سازمانهای مردم نهاد برای فرهنگ سازی برای استعمال دخانیات و مدیریت پسماند ناشی ازآن است .
وی افزود : به استناد نظر کارشناسان ، حدود چهار هزار نوع ماده سمی در سیگار وجود دارد که به تبع در فیلتر سیگار تجمیع می شود و مردم نباید این پسماند را ناچیز بشمارند ، زیرا فیلتر پسماند دخانیات ناقل بسیاری از بیماری های است و یکی از عوامل تخریب کننده محیط زیست محسوب می شود .
همچنین در حاشیه این مراسم ، سرپرست انجمن رفتگران طبیعت مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت : مردم باید در رها کردن این زباله ها و نتیجه ی و تاثیر آن بر محیط زندگی و طبیعت آگاه شوند .
پرستو ملکی با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد مانند انجمن رفتگران یک نهاد اجتماعی و آزاد است ، اظهار داشت : انتظار ما از سازمانهای دولتی ، همکاری آنها با نهادهای مستقل حفاظت محیط زیست در ایجاد فرهنگ مصرف دخانیات است .
وی ادامه داد : قرار دادن سطل های مخصوص زباله حاصل از مصرف دخانیات در پارک ها و معابر عمومی می تواند در زیبایی شهر و جلوگیری از آلودگی های ناشی از دخانیات موثر باشد .
ملکی همچنین یکی از دغدغه های مهم سمن های مردمی را نداشتن وسایل نقلیه برای گردآوری و همراهی مردم در امر جمع آوری زباله از طبیعت دانست .
انجمن رفتگران طبیعت در سال 1391 در کشور فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون حدود 2 هزار و 250 برنامه در سراسر کشور برای پاکسازی طبیعت و اماکن عمومی از انواع زباله برگزار کرده است .
همچنین با مراسم امروز ، انجمن رفتگران طبیعت تا کنون در استان مازندران 225 برنامه جمع آوری زباله با همکاری دیگر سازمانهای مردم نهاد و مردمی اجرا کرده است .
باید توجه داشت که فیلترهای سیگار و دیگر زباله های ناشی از تنباکو بخش عمده ای از زباله ها در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهند.
دو سوم از 15 میلیارد نخ سیگار که هر روز در سراسر جهان فروخته می شود در خیابان ها یا محیط زیست رها می شود.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/ 7335
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.