رضا شکیبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این سند متعلق به سال 1087 هجری قمری برابر با 1054 هجری شمسی است که هم اکنون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران نگهداری می شود.
وی با اشاره به وجود بیش از پنج میلیون سند مکتوب متعلق به استان مازندران بویژه شهرهای آمل و بابل، در کتابخانه های ملی کشور ، گفت : نگهداری این اسناد به دلیل قدمت آنها شرایط خاصی از نظر فیزیکی و تجهیزات لازم دارد که مازندران فاقد آن است .
شکیبائی گفت که برای انتقال این اسناد به مازندران نیاز به ساختمان و فضای فیزیکی مناسب و تجهیزات لازم است که در اختیار نداریم .
مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران سال 93 و در دوره دولت تدبیر و امید فعالیتش را با تحویل گرفتن یک واحد ساختمان متروکه آغاز کرد .
** قباله ازدواج 90 ساله ، قدیمی ترین سند موجود در مرکز اسناد مازندران
سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی مازندران ی همچنین گفت که قدیمی ترین سند موجود در این مرکز، قباله ازدواج یک زوج ساروی متعلق به سال 1347 هجری قمری برابر با 1307 هجری شمسی است.
وی افزود : در حال حاضر حدود 2 میلیون برگ سند مکتوب در زمینه مکاتبات بین ادارات و پیشینه تعاملات دولت با مردم در زمینه های مختلف عمران و آبادانی ، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و قضایی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران نگهداری می شود که بیشتر این اسناد از دستگاههای دولتی جمع آوری شده و سندهای اهدایی به مرکز از سوی مردم آمار زیاد نیست .
شکیبایی از آمادگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران برای دریافت اسناد مکتوب مردمی به صورت اهدایی و خرید بر اساس قیمت گذاری کمیته کارشناسی خبر داد و گفت : دستگاههای دولتی و اجرایی نیز حق امحاء هیچ پرونده ای را ندارند و برای این کار نیاز به اخذ مجوز از سازمان اسناد است.
وی افزود : پس از انتقال اسناد از دستگاههای اجرایی ، فهرست نویسی صورت گرفته و اطلاعات آنها وارد سیستم شده و قابل دسترسی بر روی سایت سازمان اسناد است که می تواند مرجعی برای دانشجویان و علاقه مندان به اسناد مکتوب باشد و براساس موضوع، سند مورد نظر خود را یافت کنند.
** برگزاری کارگاه آموزشی و نمایشگاه اسناد مازندران
سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران از برگزاری دوره آموزشی یک روزه ویژه نمایندگان دستگاههای اجرایی استان با عنوان ' کارگاه ارزشیابی اسناد مکتوب ' به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب خبر داد و افزود : در این دوره شرکت کنندگان با روند انتقال اسناد به مرکز و انجام فرایند ضدعفونی و گرد و غبارگیری آنها آشنا شدند.
وی همچنین به برگزاری نمایشگاه اسناد مکتوب مازندران به مناسبت همین روز اشاره کرد و افزود : این نمایشگاه یک روزه، 19 اردیبهشت ماه با ارائه نمونه های نسخه های مازندران از دوره صفویه به بعد، در دانشگاه مازندران برگزار می شود.
19 اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.