بر اساس تعریف جامعه بین‌المللی اکوتوریسم ، بوم گردی یا اکوتوریسم سفری مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن و ادراک جاذبه های طبیعی، همراه با درک ویژگی های فرهنگی متعلق به گذشته و حال است به طوری که سفر گردشگر باعث حفاظت از زیست بوم ، پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه و آموزش مردم محلی و گردشگر شود.
از آنجا که هدف اصلی از احداث اقامتگاه های بوم گردی ، حفظ محیط زیست ، پایداری زیست بوم و فرهنگ مناطق گردشگری و فرهنگ سازی برای سفر مسئولانه گردشگران است ، این اقامتگاه ها عموما در راستای آموزش قوانین و باورهای معنوی مردم محلی به گردشگران و ایجاد همدلی و مشارکت بین گردشگران و مردم محلی ، فرهنگ سازی در میان مردم محلی برای احترام به گردشگر ، ایجاد پایبندی به اخلاق زیست محیطی ، به حداقل رساندن آسیب های فیزیکی ، اجتماعی ، رفتاری و روانی در طول مسافرت و پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه ایجاد می شود.
از دیگر فواید اقامتگاه های بوم گردی ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب درآمد برای آنان است. این رونق و شکوفایی باعث می شود تا مردم منطقه به حفظ محیط زیست ، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است ترغیب شوند.
نوروز امسال روستاییان مهربان غرب مازندران ، به رقابت با هتل های مدرن خواهند آمد و قرار گذاشته اند با نان محلی ، پیاله های عسل ، ماست ، سرشیر و کره و مربا و غذاهای مخصوص این دیار پذیرای گردشگران باشند.
* الزامات و شرایط عمومی اقامتگاه های بوم گردی
تمامی اقامتگاه های بوم گردی ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی که تضمین کننده ایمنی ساکنان ساختمان ها هستند ، با استفاده از مصالح بومی و با بهره بردن از حداکثر دانش بومی و هماهنگ با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود احداث شده و در طی مدت بهره برداری و توسعه اقامت گاه این شرایط بایستی تداوم داشته باشد.
طراحی داخلی و خارجی کلیه اقامتگاه های بوم گردی باید با رویکرد بهره برداری از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی صورت گرفته تا ضمن تامین رفاه برای گردشگران، فرصت آشنایی و درک فرهنگی منطقه فراهم شود.
همچنین اقامتگاه های بوم گردی نشان دهنده سنت های گذشته و دارای شرایط قدیمی باشد ضمن اینکه در این مکان ها شرایط طوری فراهم شود که امکان شرایط برای ایجاد آلودگی زیست محیطی و و کاهش مصرب آب فراهم شده باشد.
نورپردازی اقامت گاه های بوم گردی باید ضمن تامین روشنایی مورد نیاز گردشگران ، حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی داشته و حداقل آلودگی نوری را در منطقه ایجاد نماید.
سیستم گرمایش و سرمایش اقامتگاه های بوم گردی باید ضمن تامین رفاه مسافران حداقل تاثیر منفی را بر محیط زیست منطقه داشته باشد و با رعایت اصول معماری بومی و دانش فنی روز ، میزان نشت حرارتی در اقامت گاه های بوم گردی به کمترین حد ممکن برسد.
استفاده از پوشاک بومی ضمن رعایت اصول بهداشتی و ایمنی برای کلیه کارمندان اقامتگاه های بوم گردی و همچنین رعایت اصول بهداشتی و پاکیزگی کلیه فضاهای اقامتگاه های بوم گردی براساس استاندارد های و ظوابط الزامی است.
کلیه اقامت کاه های بوم گردی موظفند ضمن رعایت ذائقه گردشگران، خوراک و نوشیدنی های بومی را با استفاده از سفره آرایی بومی و رعایت اصول بهداشتی به گردشگران ارائه نمایند.
حضور راهنمایان و بلدهای محلی و فراهم نمودن فرصت بازدیدی از سیمای طبیعی و بستر فرهنگی پیرامون اقامتگاه های بوم گردی توسط راهنمایان مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کلیه اقامتگاه های بوم گردی الزامی است.
*رونق و شکوفایی روستاها با بوم گردی
یک کارشناس ارشد صنعت گردشگری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در بوم گردی شما با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می شوید و در فعالیت های روزمره آنها مشارکت می کنید.
مهرداد مرزبان با بیان اینکه به رسمیت شناختن اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه آنها راهگشای مسیر توسعه پایدار گردشگری در ایران است ، افزود : اقامتگاه های بوم گردی که با آب و هوا و شرایط زیست محیطی ایران به شدت سازگارند، خود به عنوان جاذبه ای توریستی باعث جذب گردشگران به مناطق محلی و روستایی و رونق صنعت گردشگری در کشورمان می شود.
وی اظهار داشت : روند رو به رشد بوم‌گردی در ایران و استقبال بی‌نظیر گردشگردان داخلی و خارجی از اقامتگاه‌های بومی، نشانگر این است که دست‌یافتن به اهداف افق 1404گردشگری ، نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه در بخش گردشگری روستایی و عشایری است.
مرزبان ظرفیت استان مازندران را در مقایسه با دیگر مناطق کشور در توسعه رشته بوم گردی کم نظیر عنوان کرد و بیان داشت : فعالیت های بوم گردی کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند و نیروهای بومی انواع غذاهای محلی ، نوشیدنی ، سفره آرایی بومی، موسیقی و فرهنگ فولکلوریک آن منطقه را به نمایش می گذارند.
وی خاطرنشان کرد : پرداخت تسهیلات تا سقف یکصد میلیون و تنفس 6 ماهه با بازپرداخت 5 ساله اقدام خوبی است که می تواند در توسعه این بخش تاثیر گذار باشد به شرط آن که بانک ها همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تنکابن و عباس آباد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : غرب مازندران به دلیل تنوع اقلیمی ظرفیت ایجاد اقامتگاه های مختلف بوم گردی را دارد و مناطق مختلفی را می توان شناسایی و معرفی نمود.
نادر سحرخیز با بیان اینکه 37 خانه بوم گردی در روستاهای غرب مازندران آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند ، خاطرنشان کرد : از این تعداد 12 خانه بوم گردی در تنکابن و مابقی مربوط به رامسر است که بیشتر در روستای جنت آباد مستقر هستند.
وی تصریح کرد : در شهرستان عباس آباد نیز تنها یک پیشنهاد راه اندازی خانه بوم گردی از روستای سی بن داشتیم که در مراحل اولیه قرار دارد و امیدواریم افراد بیشتری در این زمینه اعلام آمادگی کنند.
سحرخیز زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مردم بومی منطقه را از مزیت های خانه های بوم گردی دانست و افزود : این اقامتگاه‌ها به‌عنوان یکی از الگوهای توسعه پایدار طبیعت گردی سبب ارتقا و توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بومی می‌شود و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در مناطق بومی از یک طرف به رشد اقتصادی و بهبود معیشتی جامعه بومی کمک کرده و از طرف دیگر از رشد بی رویه مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کند.
وی یادآور شد : توسعه هدفمند اقامتگاه های بوم گردی مبتنی بر آموزش و افزایش کیفیت از مهم ترین اقدامات در راستای حفاظت از اصالت و فرهنگ روستاها است.
فرماندار ویژه تنکابن نیز استفاده از ظرفیتهای اقامتگاه های بوم گردی را بستر ساز توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان دانست و افزود : توسعه گردشگری در اقامتگاه های بوم گردی، براساس گردشگری جامعه محور است که می تواند نقش عمده ای را در توانمندسازی مردم محلی، توسعه منابع انسانی، تنوع و رشد اقتصادی و همچنین خلق فرصت های شغلی جدید ایفا کند.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اقامتگاه های بوم گردی تداعی کننده زندگی سنتی و اصیل مردم این منطقه و مولفه مهم توسعه گردشگری است.
وی دست‌یابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری را نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه در بخش گردشگری روستایی و عشایری برشمرد و اظهار داشت : این امر مهم با به رسمیت شناختن اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه آن‌ها بر اساس استانداردها و ارکان گردشگری محقق می‌شود.
حسینی جو بر ضرورت توسعه و استاندارد سازی اقامتگاه های بوم گردی در این شهرستان تاکید کرد.
شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در غرب مازندران قرار دارند.
خبرنگار : علیرضا پورعلم**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.