سال آبی یا زراعی از مهرماه هر سال تا پایان شهریور سال آینده است.
به گزارش ایرنا به نقل از هواشناسی مازندران ،متوسط بارندگی از مهر ماه تا پایان بهمن امسال 391میلی متر در استان بوده است که نسبت به نرمال نیز 2درصد کمتر باریده است.
بارش نرمال به میانگین بارش هایی گفته می شود که در ایستگاههای مازندران طی 15تا 30 سال گذشته به ثبت رسیده است.
بر اساس این گزارش در بین 15 ایستگاه هواشناسی در مازندران بیشترین کاهش بارش در پنج ماهه سال زراعی 95-96 مربوط به گلوگاه در شرق مازندران با میزان 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.
همچنین بیشترین افزایش بارش در پنج ماهه امسال مربوط به نوشهر با میزان 45درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.
هواشناسی مازندران متوسط بارندگی 11 ماهه امسال را حدود 690 میلی متر اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا برابر است.
از آنجاییکه مازندران 460 هزار هکتار زمین های کشاورزی دارد که سالانه شش میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می کند، بارندگی و آبگیری کامل سد ها و آببندان ها نقش مهمی در انجام فعالیت های کشاورزی به ویژه برنجکاری دارد.
**آبگیری 76درصدی مخازن سدها و 63 درصد آب بندان های مازندران
بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای مازندران در حال حاضر 248 میلیون متر مکعب معادل 76 درصد ظرفیت سدهای مازندران آبگیری شده است.
مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت حدود 330میلیون مترمکعب است.
بنابر این گزارش تا کنون 63 درصد از 370 میلیون متر مکعب حجم کل مخازن آب بندان های مازندران آبیگری شده است که در مقاسیه با سال گذشته حدود 5 درصد کمتر است.
مازندران 800قطعه آب بندان به مساحت 17هزار هکتار دارد.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی مازندران طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.