برابر آمار منابع رسمی ، حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده منتهی به عرصه های مرتعی و جنگلی غرب مازندران از سال های گذشته با هدف حفظ ، احیاء و جلوگیری از تخریب طبیعت احداث شده است .

رامین موسوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه اجرای طرح تنفس جنگل های شمال یکی از اقدامات مثبت و سازنده دولت بوده که مزیت های فراوانی به همراه داشت منتهی پس از اجرای این طرح ، اعتباری برای ترمیم و بازسازی جاده های جنگلی این منطقه به عنوان اولویت نخست پیش بینی و اختصاص داده نشده است .

قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است در پایان سال سوم اجرا، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های شمال کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

این مقام مسئول افزود : اکنون در بیشتر جاده های جنگلی این منطقه به علت خرابی بالا ناشی از سیل ، آب بردگی ، ریزش ، رانش و نیز سست شدن پایه و شکستن پل ها  تردد خودروهای متعلق به مسئولان، کارشناسان ناظر و حتی مجریان طرح های جنگکاری  به آسانی مسیر نیست و چنین وضعیتی امروز مساله ساز شده است.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت: امروز جاده های دسترسی به عرصه های طبیعی که به عنوان شاهرگ حیاتی جنگل ها به شمار می آیند بنابراین برای اعمال مدیریت درست ، هدفمند ،پیاده کردن برنامه ها و طرح ها در راستای حفظ ، احیا و جلوگیری از این عرصه نیاز به داشتن راه های مناسب و اسان است تا بتوان به راحتی از این مسیرها عبور کرد.

موسوی ، افزود: نکته مهم تر آنکه برای ساخت این جاده ها در گذشته اعتبارات هنگفتی هزینه شده و شاید می شد با صرف حدود پنج میلیون تومان حدود یک کیلومتر طول مسیر را مرمت کرد اما امروز با گذشت سال ها و بارندگی شدید همراه سیل این ارقام جواب نمی دهد به خاطر آنکه خرابی این  راه ها خیلی زیاد است.

 به گفته این مقام مسئول ، این موضوع بارها در نشست های مختلف درون سازمانی مطرح و نامه نگاری های فراوانی نیز انجام گرفت و از طرفی رسانه ای هم شده ولی تا این لحظه اعتباری به آن شکل در این قالب پیش بینی و اختصاص داده نشده است و این جزو دغدغه مسئولان و کارشناسان این اداره کل است.

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با ۳۱۳ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷هزار هکتار مرتع، از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.