به گزارش خبرنگارایرنا، این درحالیست که فعالیت برخی افراد در قالب زباله گرد در محل دپو زباله ها به خصوص سطح های آشغال ثابت و سیار فاقد درپوش ، بدون استفاده از دستکش و ماسک به ویژه در روزهایی که اکثر اقلام پیشگیرانه مردم شامل دستکش و دستمال یکبار مصرف و حتی ماسک در قالب دیگر زباله ها در این سطل ها ریخته  می شود، می تواند خطر انتشار ویروس کرونا را  از سوی زباله گردها افزایش دهد و بسیاری از اقدام های پیشگیرانه دستگاههای سلامت را با چالش مواجه کند.
نبود متولی برای جمع آوری زباله گردها
بررسی میدانی خبرنگارایرنا و پرس و جو از مسوولان بهداشتی و شهری نشان می دهد، گرچه از لحاظ قانونی جمع آوری زباله ها در حیطه وظایف شهرداری ها قرار می گیرد، ولی هیچ یک از شهرداری های ۵۸ گانه در استان مازندران خود را مسول مستقیم برای برخورد با زباله گردها بر خلاف سد معبرها نمی دانند و این در حالیست که دستگاههای مسوول سلامت در استان این کار را در حیطه وظایف شهرداری ها می دانند.
نامشخص بودن  متولی برخورد با زباله گردها در زمانی که هفته پیشرو پیک مقابله با ویروس کرونا در استان مازندران از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این خطه شمال کشور اعلام شده و تمام فعالیت های پیشگیرانه را می تواند با ناکامی مواجه کند .
این در حالیست که در شهرداری ها مدیریت پسماند پیش بینی شده که کار اصلی اطلاع رسانی پیرامون تفکیک زباله ، جمع آوری زباله به نمایندگی از شهرداری ها و حتی جمع آوری زباله گردها را می توانند انجام دهند.
شهرداری ها متولی اول و آخر 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران می گوید : شهرداری ها متولی اصلی جمع آوری با زباله و حتی زباله گردها هستند و باید راهکاری برای جمع آوری این افراد داشته باشند.
دکتر حامد روحانی زاده افزود : با مدیرکل شهری استانداری به عنوان ناظر بر فعالیت های شهرداری ها صحبت می کند تا بتوانند با همکاری شهرداری ها راهکاری برای جمع آوری زباله گردها داشته باشند.
مصوبه پدافند زیستی 
معاون عمرانی استانداری مازندران که شهرداری ها نیز زیرمجموعه این معاونت قرار می گیرند، می گوید : در شرایط فعلی شهرداری ها کارهای میدانی از قبیل ضد عفونی شهرها، امحاء زباله و سایر همکاری ها را با ستاد مقابله با ویروس کرونا به خوبی اجرا می کنند.
مهدی رازجویان در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت : به نظر نمی رسد که شهرداری ها بتوانند در کنار فعالیت های روزمره کار برخورد و یا جمع آوری زباله گردها را نیز داشته باشند، و این کار نیازمند تعیین متولی برای برخورد دارد.
وی اضافه کرد : این مشکل در کارگروه پدافند زیستی استان مازندران که همه روزه به ریاست استانداری این استان انجام می شود، باید مصوبه ای در زمینه جمع آوری زباله گردها داشته باشیم که در آن متولی برخورد و جمع آوری نیز مشخص شود.
وی اظهارداشت : کارکرد فعلی زباله گردها در حالی که تعلیق فعالیت ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در سطح استان اجرایی شد و تا حد زیادی نیز این برنامه ها موفقیت آمیز و رو به رشد است، می تواند خطرناک باشد و قطعا نیاز به پیگیری و جمع آوری آنها دارد.
در استان مازندران روزانه ۳ هزار تن زباله تولید می شود که طبق برآورد ۲۰ تا ۳۰ درصد از این زباله ها را زباله های خشک تشکیل می دهد و طرح تفکیک در شرایط فعلی در برخی شهرها و روستاهای استان مازندران در دست اجرا قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.