گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا از تعدادی از روستاهای شرق مازندران در شهرستان نکاء ، بهشهر و گلوگاه حاکیست که تجهیزات مقابله با کرونا در روستاهای این استان که از سوی دهیاری ها و همیاری مردم در حال اجرا است، صرفا به ضدعفونی معابر با آهک پاشی و نصب بنر و بروشورهای اطلاع رسانی خلاصه شد و امکانات پیشگیرانه دیگر شامل ماسک و دستکش حتی در خانه های بهداشتی و مرکز جامع سلامت روستایی برای استفاده بهورزان و سایر نیروهای مستقر در این واحدهای بهداشتی نیز وجود ندارد.
بر اساس این گزارش روسای خانه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت تاکنون هیچ یک از این تجهیزات شامل ماسک و دستکش و سایر مواد ضدعفونی کننده از جمله الکل از سوی  مراکز بهداشتی استانی و شهرستانی در اختیار نیروهای مستقر در این واحدها نیز قرار نگرفته و آنها نیز در روستاها برای مواجهه با بیماران مشکوک در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.
گندزادایی روستاها با امکانات دم دستی 
دهیار روستای چاله‌پل از روستاهای شرق مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : براساس مصوبه کارگروه پدافند زیستی که به دهیاری ها ابلاغ شد، کار گندزدایی و ضد عفونی معابر عمومی با آهک پاشی و امحاء زباله در دست اجرا قرار گرفت و حداقل هر ۴۸ ساعت یکبار این برنامه اجرایی خواهد شد.
علیرضا مسافر افزود : برای آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری فعالیت های میدانی از جمله گفت وگو چهره به چهره، اطلاع رسانی از طریق بلندگوی مساجد و نصب بنر و بروشور انجام شد و تا حد زیادی آگاهی مردم نسبت به ویروس افزایش یافت.
وی گفت : همچنین با روحانی مساجد نیز برای لغو برگزاری نماز جماعت هماهنگی صورت گرفت که این برنامه نیز در مساجد در حال اجراست، ولی به دلیل اعتقادات دینی ما نمی توانیم در روستاها درب مساجد را ببنیدیم و همچنان نماز به صورت فرادا از سوی نمازگزاران انجام می شود و لغو این فعالیت ها در حیطه وظایف اوقاف قرار دارد.
دهیار روستای چاله پل با اشاره به درگذشت یکی از روستاییان و حضور مردم برای تشیع جنازه ، گفت : ما به عنوان دهیار برای لغو تشیع جنازه به صورت عمومی صحبت هایی را با خانواده مرحوم و حتی مردم روستا داشتیم، ولی به دلیل فرهنگ حاکم بر روستا برای همدردی با خانواده متوفی نمی شود این برنامه ها را لغو کرد یا به حداقل رساند.
نبود امکانات ضد عفونی چالش روستاها 
دهیار روستای توسکلا شهرستان نکاء هم به خبرنگار گفت : اگرچه ما ۷۲ ساعت قبل کارهای گندزدایی و ضد عفونی در روستاها را به خصوص اماکن عمومی و معابر انجام دادیم ، ولی امکانات و تجهیزات ضد عفونی در اختیار ما برای این کار قرار داده نشد.
هادی یعقوبی افزود : در حال حاضر امکانات و تجهیزات ضد عفونی و پیشگیرانه شامل دستکش و الکل و ماسک حتی در اختیار خانه های بهداشت روستایی نیز قرار ندارد و بعضا کارکنان این مراکز نیز چنین تجهیزاتی را ندارند که بخواهند با بیماران مشکوک مواجهه شوند.
وی گفت : خانه های بهداشت در روستاها به طور تمام وقت باز و نیروهایشان نیز آماده باش در اختیار روستاهاییان هستند و اطلاع رسانی خوبی به مردم دارند و گاهی در صورت تماس افراد مشکوک به درب منازلشان مراجعه می کنند و پس از بررسی وضعیت جسمی چنانچه نیاز به انتقال به بیمارستان و یا مراکز درمانی داشته باشند، این کار را انجام می دهند.
انتقاد از بی توجهی به خانه های بهداشت 
مسئول یکی از خانه های بهداشت روستایی مازندران هم گفت : سهم روستاییان از برنامه مقابله با کرونا صرفا در ارسال بروشور و بنر که بیشتر جنبه اطلاع رسانی دارد، خلاصه شد که این آگاهی رسانی از طریق رسانه و فضای مجازی نیز در حال انجام است و کمتر نیاز به بروشور و بنر وجود دارد.
این مسئول که نامش نزد ایرنا محفوظ است ، افزود  : تاکنون هیچ اقلام پیشگیرانه شامل ماسک و دستکش به خانه های بهداشتی ارسال نشده و ما برای نیروهای در اختیار نیز این امکانات را نداریم و بیشترین مراجعه مردم به ما برای گرفتن این اقلام است.
وی گفت : به نظر می رسد تا حد زیادی خانه های بهداشت روستایی در برنامه های مقابله با کرونا از لحاظ تجهیز امکانات به فراموشی سپرده شدند و این در حالیست که با تعطیلی مدارس و دانشگاهها، سرریز جمعیت شهری وارد روستا ها شد.
تایید کمبود اقلام پیشگیرانه بهداشتی در روستاها
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران مهم ترین نیازمندی روستاهای این استان به خصوص خانه های بهداشت را تامین اقلام بهداشتی و پیشگیرانه شامل مواد ضد عفونی، الکل، ماسک و دستکش اعلام کرد و گفت : در شرایط فعلی بیشترین تقاضا دهیاران از ما این اقلام حداقل برای خانه های بهداشت روستایی است که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
مهدی رازجویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با دانشگاه علوم پزشکی استان مذاکراتی برای تامین این اقلام برای روستاییان که حدود نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند ، انجام شد و امیدواریم که این کار هر چه سریع تر انجام شود.
وی ادامه داد : کارهای گندزدایی و ضد عفونی معابر عمومی در روستاهای استان از سوی دهیاران انجام شد و تمام این اقلام نیز از محل اعتبارات خود روستاییان در حال انجام است و ما تاکنون نتوانستیم کمک مالی در این ارتباط داشته باشیم.
معاون استاندار مازندران گفت : در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی دهی به روستاییان نیز دهیاران نشست هایی را در داخل روستا برگزار کردند و تا حدودی جلوی برخی اجتماعات روستایی از جمله نماز جماعات، عروسی و آیین های ختم گرفته شد و روستاییان نیز همکاری خوبی داشتند، ولی برای اطمینان بخشی به مردم باید تجهیزات نیز در اختیار روستاها قرار گیرد.
مازندران سه هزار روستا دارد که طبق آمار ۴۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۲۵۸ هزار نفری استان در این مناطق سکونت دارند.
طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران که شب گذشته منشتر شد؛ تاکنون در این استان ۷۲ نفر مبتلا به ویروس کرونا تحت مراقبت های ویژه قرار گرفتند و  حدود ۲۰۰ نفر مشکوک به ویروس بستری اند و ۱۱ نفر نیز جان باختند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.