با بارش قابل توجه برف و باران در ارتفاعات مازندران امسال دبی آب ۱۲۰رودخانه بزرگ و کوچک افزایش و سطح آب چاه های استان نیز تقویت شد و زمینه پرورش و تولید مزارع  ماهیان سردآبی در مناطق کوهستانی نیز فراهم تر شده است.

براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی ایران در پاییز سال زراعی جاری حدود ۲۹۳ میلمتر باران در استان مازندران بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هفت درصد و نسبت به دوره آماری بلندمدت نیز بارش ها  حدود ۲۸ درصد بیشتر شد.

همچنین براساس آمار میانگین دمای هوای استان مازندران در پاییز سال جاری ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر بود که دما در سال گذشته ۱۴.۱ درجه و در دوره آماری حدود ۱۳.۳ درجه سانتیگراد بود و این  آمار نشان می دهد که دمای هوای پاییزی استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۱ درصد و نسبت به دوره آماری ۳.۴ درصد سردتر شد.

گزارش شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز حاکیست که بارش‌های مناسب پاییزی و یک ماهه دی سبب شد تا  مخازن آبی استان شامل سدها و آب بندان‌ها به طور صد درصد پر شود به طوری که براساس این گزارش ذخیره آب سدهای استان، اکنون به حدود ۳۴۰ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۹۰ درصد افزایش نشان می دهد.
طبق این گزارش، ظرفیت آبگیری ۸۰۰ آببندان این استان ۳۷۰ میلیون مترمکعب است و  به طور صد درصد آبگیری شد.

این که ۶ طرح از هفت طرح شیلات استان مازندران در دهه فجر امسال مربوط به پرورش ماهیان سرد آبی باشد نیزنشان دهنده رونق تولید این آبزی پر طرفدار است که وضعیت شرایط مناسب آب و هوایی و منابع آبی عامل آن شده است.

طبق اعلام رسمی ۷ پروژه شیلاتی مازندران با ۱۳۵ میلیارد ریال اعتبار و اشتغال زایی برای ۳۰ نفر و میزان تولید سالانه ۴۰۳ تن در استان آماده افتتاح است.

پرورش ماهی سردآبی قراخیل قائم شهر، پروژه پرورش ماهی سردآبی امره ساری، پرورش ماهی سردآبی سلیمان تنگه ساری، پرورش ماهی سردآبی چمازکلای بابل، پرورش ماهی سردآبی در معصوم آباد آمل و پرورش ماهی سردآبی درشش رودبار سوادکوه از طرح های آماده افتتاح ده فجر شیلات مازندران است.

اگرچه شرایط آب و هوایی و منابع آبی درمناطق کوهستانی زمینه توسعه و افزایش رونق تولید ماهیان سردآبی در مازندران را فراهم کرده است اما مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  گفت که به رغم  منابع آبی مناسب و بی نظیر برای مزارع کوهستانی ماهیان سردآبی اما هزینه تمام شده این آبزی پر طرفدار در استان به دلایل مختلف بالا است.

علی محمد قربانی یکی از مشکلات را واردات تخم چشم زده و بچه ماهی اعلام کرد و افزود: مقررات خلق الساعه و مصوبات غیر کارشناسی نظام های دامپزشکی و نظام مهندسی ، کشاورزی و دامپروری تولید کنندگان را با چالش های زیادی مواجه می کند.

وی با بیان این که متوسط هزینه هر یک کیلو ماهی قزل آلا در مزارع پرورش ماهیان سردآبی مازندران ۲۵۵تا ۲۶۵ هزار ریال است ، ادامه داد: در حالی که این هزینه تولید در استان های دیگر کشور ۲۰۰تا ۲۳۰ هزار ریال است.

وی ظرفیت فعلی تولید ماهیان سردآبی در مازندران را ۱۵هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: این مقدار تولید تا ۲ برابر قابل افزایش است و بازار مصرف آن در داخل  کشور و صادرات آن به روسیه به عنوان یک بازار پرطرفدار نیز وجود دارد. 

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران شرایط آب و هوایی و منابع آبی را برای رونق تولید ماهیان سردآبی در سالجاری مطلوب و بی نظیر توصیف کرد و بیان داشت: به طور یقین هوای سرد و آب زلال و فراوان ناشی از وجود برف در ارتفاعات، رشد و تولید ماهیان را تضمین کرده است.

قربانی، سرما و آب سرد را عامل از بین رفتن بیماری و کاهش تلفات احتمالی دانست و گفت: به طور یقین امسال سال رونق تولید ماهیان سردآبی در استان است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران تعداد واحدهای فعال پرورش ماهیان سردآبی در کوهستان و جلگه را ۲۴۰ واحد اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید در هر دوره ۶ماهه ۱۰ تا ۴۰ تن در هر واحد است.
شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزارو ۵۰۰ مرکزآبزی پروری واشتغال بیش از۶هزارو ۵۰۰ نفر جایگاه ویژه ای درفعالیتهای شیلاتی کشور دارد.
طبق آمار شیلات مازندران پارسال حدود ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.