این همایش روز چهارشنبه با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه ، دانشجویان ، طلاب و کارشناسان در دانشگاه آزاد ساری برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در این همایش گفت: وحدت حوزه و دانشگاه وابسته به تداوم آن است و نباید به یک روز در سال ختم شود. 

دکتر حسین کرمانیان افزود: وحدت حوزه و دانشگاه که سه دهه پیش به فرمایش امام خمینی (ره) برای ما یادگار مانده است، به عنوان دو بال علمی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اکنون بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز عرصه های علمی است. 
وی با بیان اینکه باید وحدت حوزه و دانشگاه کاملا از تئوری خارج و کاربردی و مستمر شود، تاکید کرد: امروز دشمنان به دنبال ایجاد شکاف میان حوزه و دانشگاه هستند، موضوعی که چند دهه پیش امام (ره) آن را پیش بینی کردند و نسبت به آن هشدار داده بودند. 
کرمانیان تسهیل ورود دانشجویان دانشگاه به حوزه و حضور طلاب در دانشگاه را اولویت اصلی مسئولین دانشگاه و حوزه های علمیه دانست و گفت: داشته های علمی حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر ادغام شود. 

وحدت حوزه و دانشگاه راهبرد است
مسئول بسیج اساتید استان مازندران نیز در این همایش گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک تاکتیک نیست بلکه راهبردی بلند مدت است تا انقلاب اسلامی را با باز تعریف ایدئولوژیکی از خطر دشمنان مصون دارد و گام دوم انقلاب اسلامی با اقتدار بیشتری برداشته شود. 
رحمت عباس تبار افزود: راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه از دو عنصر ذهنی و فکر و رفتاری و کنشی شکل می گیرد و اساسا این وحدت مبانی اساسی را در بر می گیرد که باید این مبانی اتفاق بیفتد تا به طور کامل و اصولی وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود. 

وی گفت: نزدیکی مبانی علمی و نگرشی حوزه و دانشگاه اولویت اصلی است که هنوز به طور کامل انجام نشده است. به لحاظ فضای گفتمانی تا حدودی بین حوزه و دانشگاه اختلاف وجود دارد و این شکاف باید برطرف شود و وحدت شکل بگیرد، از سوی دیگر رویکرد و نگاه به علم نیز در حوزه و دانشگاه دچار مسائلی است، آنچه بیشتر در حوزه دانشگاهی در نگاه به علم تعبیر می شود در راه کسب ثروت و قدرت است در حالی که در نگاه حوزه ای از علم به نور تعبیر می شود. 

عباس تبار با تاکید بر اینکه مبانی گفتمانی ما باید نزدیک به هم شود، افزود: همچنین در مبانی معرفتی نیز همچون باز تعریف از انسان اختلافاتی وجود دارد که این مبانی معرفتی نیز باید نزدیک شوند تا وحدت و حوزه و دانشگاه محقق شود.

این کارشناس مبانی نگرشی، ارزشی و اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و وحدت اجتماعی جامعه نیز از دیگر مبانی موثر در شکل گیری وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تاکید کرد که هرکدام از این مبانی نیازمند بررسی و آسیب شناسی هستند.

مسئول بسیج اساتید استان مازندران ادامه داد: سازمان بسیج اساتید استان با برخورداری از ظرفیت دوهزار و ۵۰۰ استاد بسیجی این توانایی را دارد که در راه وحدت حوزه و دانشگاه و نزدیکی این مبانی اقدامات راهگشا بردارد و این اقدام را با «جنبش انقلابی استاد بسیجی» به عنوان جنبشی راهبردی آغاز کرده است.

عباس تبار گفت: اساتید انقلابی در این مسیر با مراکز و مسوولان ارتباطات لازم را برقرار کرده و بحث ها و نشست های تخصصی نیز در این راستا انجام شده و ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.