گردشگری در شب پدیده‌ای نوظهور برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری در مناطق و مقاصد مهم گردشگری است. این نوع از گردشگری را می‌توان در شهرهایی که پتانسیل و قابلیت‌های لازم را دارند اجرا نمود.
اصطلاح شهر بدون خواب (شهر بیدار) اولین بار در ســال 1920برای نیویورک به کار رفت و در انگلستان نیز در سال 1993به شهر منچستر عنوان شهر 24 ساعته اطلاق شد.
امروزه در بسیاری از شهرهای گردشگر پذیر جهان، مسافران و گردشگران به طور شبانه روز در اقامتگاه ها، مراکز تفریحی، رفاهی و خدماتی حضور دارند و واحد های خدمات رسان نیز به واسطه همین حضور پررنگ آنها بدون تعطیلی به کسب و کار خود مشغول هستند.
مازندران به واسطه حضور میلیون ها مسافر و گردشگر از فرصت بسیار خوبی برای رونق بخشیدن به اقتصاد محلی برخوردار است که در این میان نقش اقتصاد شب بسیار حائز اهمیت است و باید با بکارگیری تجربیات کشورهای دیگر و بومی سازی آن در این مسیر گام برداریم.
بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند که پدیده گردشگری در شب، به دلیل استقبال کم نظیر مسافران و گردشگران تحول بزرگی را در صنعت توریسم به وجود آورده و بسیاری از کشور ها به دنبال دستیابی به این موقعیت هستند.
آنان بر این باورند که گردشگری در شب از دو منظر اقتصادی و رفاهی قابل بررسی است که در نهایت زمینه لازم را برای جذب بیشتر مسافر و گردشگر فراهم خواهد نمود.
علی اصغر مونسان پیش از این نیز در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور خطاب به مسئولانی که می خواهند شهر یا استانشان به عنوان مقصد گردشگری معرفی شود گفته بود که باید به موضوع اقتصاد شب توجه کنند و این موضوع در شهرهای گردشگرپذیر دنیا جدی گرفته می شود.
** گردشگری در شب سودآور و اشتغالزا
یک کارشناس حوزه گردشگری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: گردشگری در شب ابتدا با هدف رفاه بیشتر گردشگران خارجی در کشورهای توسعه یافته همچون انگلستان ، فرانسه و سوئیس مطرح شد و پس از آنکه با استقبال خوبی مواجه گردید و سایر کشورها نیز از آن الگو برداری کردند.
امید هاشمی با بیان اینکه گردشگری از یک پدیده به یک صنعت با درآمد بسیار بالا تغییر یافته است، افزود: بر اساس آمار های موجود ، اقتصاد شبانه در انگلستان ســالانه 66میلیارد پوند ارزش تولید می کند و بیش از 1.3میلیون نفر در آن شاغل هستند.
وی اظهار داشت: در ایران نیز گسترش گردشگری در شب با توجه به شرایط اقتصادی کشور امری ضروری به نظر می رسد و باید مدیران شهری با تقویت زیرساخت ها در این زمینه به فکر جذب حداکثری گردشگر در شب باشند.
هاشمی راه‌اندازی مراکز استقبال از گردشگران مثل بازار، رستوران، کافی‌شاپ و حتی خدمات بانکی در ساعات تعطیلی، نورپردازی مکان‌های تاریخی و دیدنی و تقویت حمل و نقل شهری را در این زمینه تاثیر گذار دانست.
وی با بیان اینکه غرب مازندران از جمله نقاط بسیار مستعد برای ایجاد گردشگری در شب است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسافران و گردشگران به دلیل ترافیک شدید جاده ای در روز، گرما و شرجی بودن هوا و ازدحام مردم در مرکز شهر، شب را برای تفریح و خوشگذرانی انتخاب می کنند که با ایجاد فضای مناسب می توان نهایت استفاده را از آن نمود.
به گفته این کارشناس، هم اکنون بسیاری از گردشگران تا پاسی از شب در شهرهای مازندران حضور دارند و باید از این فرصت در جهت تقویت اقتصاد شب بهره مند شد.
وی از مزایای گردشگری شب را ایجاد فرصت های شغلی جدید، ارتقای اقتصاد محلی و گشودن پنجره ای برای واکاوی اقتصاد شهر اشاره کرد و یادآور شد: باید زندگی در روزها و شب های شهرهای گردشگرپذیر جریان داشته باشد تا اقتصاد آن شکوفا گردد و کمک به اشتغال و اقتصاد ملی شود.
**تقویت امکانات برای گردشگران شب
یکی از مدیران واحدهای خدماتی شهر سلمانشهر در این باره گفت: اقتصاد این منطقه در گذشته وابسته به کشاورزی بود اما امروزه گردشگری در اولویت نخست درآمد زایی مردم قرار دارد و باید آن را روز به روز گسترش داد.
اردشیر الیاسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بهار و تابستان بسیاری از مسافران و گردشگران که به این منطقه سفر می کنند تا پاسی از شب مشغول خرید و تفریح هستند و به همین دلیل اقتصاد منطقه از تراکنش مالی خوبی برخوردار است.
وی با بیان اینکه باید زمینه جذب گردشگر را با هر توان مالی فراهم نمود، اظهار داشت: اکنون که سفر به کشورهای خارجی به واسطه گران شدن ارزهای خارجی مقرون به صرفه نیست بنابراین باید با برنامه ریزی هدفمند و ایجاد شرایط مناسب زمینه جذب گردشگر با هر ذائقه ای را در منطقه فراهم نمود.
الیاسی به حضور گردشگران خارجی در مازندران اشاره کرد و بیان داشت: اکثر آنها شب‌ها را برای گردش و تفریح انتخاب می کنند و بنابراین واحدهای خدماتی باید امکانات بهتری را در شب برای انها فراهم نمایند.
وی یادآور شد: امکانات منطقه برای جذب گردشگر در شب کمی ضعیف است که باید دستگاه های مربوطه در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.
**تقویت اقتصاد با گردشگری شب
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد در این باره گفت: گردشگری شب با هدف استفاده بهینه از زمان شب برای بخش عظیمی از گردشگران که مایلند باتوجه به گرمای روز از فرصت شب استفاده کنند به‌کار گرفته و برنامه‌ریزی می‌شود.
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نورپردازی بناهای تاریخی یا گونه های گیاهی موجود در پارک های طبیعت، ستاره نگری و شنیدن آواز حیوانات و پرندگان در شب می تواند بخشی از گردشگری در شب باشد.
وی اظهار داشت: بسیاری از روستاهای بالادست این منطقه که در شب آسمانی بسیار زیبا و پر از ستاره دارند و سکوت دل انگیزی بر آنجا حاکم است می تواند مکانی بسیار جذاب برای گردشگری در شب باشد.
سحرخیز با اشاره به اینکه اقتصاد شب با گردشگری شب گره خورده است ، خاطر نشان کرد : برپایی کافه ها و رستوران های سیار در مناطق مستعد گردشگری شب می تواند علاوه بر ایجاد فضای مفرح و شاد در رونق اقتصاد منطقه تاثیر گذار باشد.
وی تصریح کرد : رودخانه و پل تاریخی چشمه کیله تنکابن یکی دیگر از نقاط بسیار جذاب برای گردشگران در شب است که می توان با نورپردازی های حرفه ای آن را برای علاقه مندان به نمایش گذاشت.
به گفته رییس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد ، نورپردازی در دریا به همراه ایجاد برنامه های فرهنگی و هنری می تواند در جذب گردشگران در شب موثر باشد.
وی یاداور شد : باید با تبلیغات بیشتر و نصب تابلوهای راهنما به معرفی اینگونه جاذبه ها بپردازیم تا شاهد حضور پرشور مسافران و گردشگران در این زمینه باشیم.
/1602/7513/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.