به گزارش خبرنگار ایرنا، ذوب شدن انبوهی از برف قله دماوند در دو هفته اخیر که سبب طغیان رودخانه های محلی در بخش لاریجان شهرستان آمل شد، گمانه زنی های را در باره احتمال فعال شدن آتشفشان قله دماوند در فضای مجازی و محافل مردمی مازندران در پی داشت.
بخشدار لاریجان هفته پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود که ذوب شدن برف و جاری شدن سیل دستکم سه میلیارد ریال به شهر گزنگ و تعدادی از روستاهای این منطقه خسارت وارد کرد.
اگر چه در همان زمان گرمای هوا و تغییرات اقلیمی علت اصلی ذوب شدن برف دماوند و جاری شدن سیل اعلام شد، ولی کلیپ هایی از طغیان ناگهانی رودخانه های محلی منطقه لاریجان در فضای مجازی دست به دست شد که ادعا می شد فعال شدن آتشفشان قله دماوند مسبب این حادثه بوده است.
قنبرزاده روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اظهار نظرهایی که مبنی بر فعال شدن آتشفشان قله دماوند مطرح می شود، فاقد پیشتوانه علمی است.
وی تاکید کرد: هرگونه اظهار نظر پیرامون فعال شدن آتشفشان قله دماوند باید براساس اطلاعات و داده های متقن علمی باشد و این گونه اطلاعات هم یکجا به دست نمی آید بلکه در یک پروسه زمانی با رصد موضوع جمع آوری می شود و بر این اساس در روزهای اخیر تمامی اظهار نظرهایی که با عنوان کارشناسی صورت گرفته ، از چنین پشتوانه ای برخوردار نبوده است.
وی توضیح داد: در بررسی اولیه هیچ نشانه ای دال بر فعال شدن آتشفشان دماوند مشاهده نشده و پس از تکمیل بررسی ها از سوی کارشناسان مجرب زمین شناسی، اطلاعات دقیق در اختیار مردم قرار می گیرد.
قنبرزاده نشانه های احتمالی برای فعال شدن آتشفشان دماوند را تغییر درآب چشمه های پایین دست، خروج گاز و سایر علایم دیگر دانست و تاکید کرد که تاکنون چنین تغییراتی در دماوند مشاهده نشده است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی مازندران در مورد ذوب شدن برف و وقوع سیل در برخی از روستاهای دامنه کوه دماوند از جمله در بخش لاریجان شهرستان آمل، گفت: وقوع سیل ناشی از ذوب شدن برف و یخ قله دماوند موضوع جدیدی نیست و در گذشته هم در مناطقی مانند کلاردشت و یا سایر حوزه های آبریز رخ داده است.
وی اضافه کرد: بخشی از ذوب شدن یخ ناشی از گرم شدن دمای هواست که ارتباط کمتری به دماوند دارد و در سنوات گذشته نیز این سیل ها براثر ذوب شدن یخ در نقاط دیگر شهرهای و روستاهای اطراف این قله ثبت شد.
قنبرزاده گفت: مردم به شایعات و اظهار نظرهای فاقد پشتوانه در بعضی از رسانه ها که به دنبال جذب مخاطب بیشتر بدون توجه به اخلاق حرفه ای هستند، توجه نکنند و اطلاعات خود را از رسانه های شناسنامه دار دریافت نمایند.
وی به مردم اطمینان داد که هر گونه تحرک احتمالی ناشی از فعال شدن آتشفشان دماوند را بموقع در اختیار مردم خواهد قرار خواهد داد.
دماوند ، بلندترین کوه ایران و بلندترین قله آتشفشانی آسیاست .این کوه دربخش مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد و در تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران واقع است.
کارشناسان زمین شناسی وجود چشمه آب گرم و خروج گازها و بخار آتشفشانی و پرتاب موردی گدازه های آتشفشانی به اطراف را از نشانه های فعالیت دائمی آتشفشان دماوند و رفتار طبیعی این قله آتشفشانی می دانند.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.