به گزارش ایرنا، تقاطع غیرهم سطح میدان بهارستان خرم آباد به طول یکهزار و 400 متر، عرض محور 80 متر و عرض زیرگذر 30 متر با 2 دوربرگردان در نظر گرفته شده و برآورد اعتبار اولیه برای اجرای این طرح 700 میلیارد ریال بوده که با توجه به مدت زمان اجرای آن، این میزان افزایش یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان و فرماندار خرم آباد در مصاحبه های جداگانه ای تاکید کرده بودند زیرگذر بهارستان خرم آباد نیمه اول امسال بهره برداری می شود و البته معاون استاندار در اظهار نظر دقیقی روز 31 مرداد را برای بهره برداری از این طرح اعلام کرده بود.
اسد عبداللهی فرماندار خرم آباد نیز پیش از این گفته بود پیمانکار این طرح قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و کارفرمای آن شهرداری خرم آباد است که این طرح تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح هزینه های اجتماعی بسیاری برای پیمانکار داشته و معارضان محلی موجب کندی روند طرح شده بودند، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرداری توان پرداخت تعهدات خود را نداشته بیش از 20 میلیارد ریال از اعتبارات تملک سرمایه ای استان به پیمانکار پرداخت شد.
فرماندار خرم آباد تاکید کرد: شهرداری به عنوان کارفرما مکلف است تمام تعهدات خود را اجرا کند اما برای تسریع و بهره برداری طرح، این میزان به قرارگاه پرداخت شده است.
عبداللهی همچنین انتقال خطوط فاضلاب، گاز و آب را از دیگر مشکلات طرح بهارستان دانست و گفت: این مسایل نیز حل شده و طرح در مراحل پایانی است.

***عذرخواهی معاون استاندار لرستان از عدم تحویل به موقع بهارستان
با رسیدن 31 مردادماه زمانی که خبری از افتتاح این طرح مهم شهری نشد ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در یک اقدام مسئولانه از عدم بهره برداری طرح در موعد مقرر عذر خواهی و دلایل انحراف برنامه زمانبندی را اعلام کرد.
احمد مرادپور اظهار داشت: طرح زیرگذر بهارستان خرم آباد که قرار بود 31 مردادماه به بهره برداری برسد در حدود 93درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا بهره برداری کامل هفت درصد طرح باقی مانده است.
معاون عمرانی استاندار لرستان ادامه داد: طرح زیرگذر بهارستان در سال 93 در دولت دهم به منظور رفع مشکل ترافیکی منطقه، کلنگ زنی گردید وبه دلایلی تا تاریخ پنجم خردادماه ٩٥ عملیات چشم گیری صورت نگرفت.
وی بیان کرد: در تاریخ ذکر شده موسسه امید پارس زیرمجموعه قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار (طرح و ساخت) انتخاب و به کارفرمایی شهرداری خرم آباد به صورت رسمی کار را آغاز نمود.
مرادپور اضافه کرد: طبق گزارش کنترل پروژه (مجری طرح) احجام تا 20 اردیبهشت ماه سال جاری در حدود ٤٨ درصد انجام شده بود و براساس تاکید استاندار لرستان بر برنامه ریزی مجدد و اعمال مهندسی ارزش وایجاد جهش به منظور اتمام پروژه جلسات و بازدیدهایی به عمل آمد.
وی ادامه داد: تا تاریخ ذکر شده ریالی از طرف کارفرما به مجری طرح پرداخت نشده بود و با توجه به مشکلات عدیده ای که برای مردم به واسطه طولانی شدن عملیات اجرایی به وجود آمده بود فرمانده قرارگاه خاتم قول مساعد دادند که تا تاریخ ٣١ مردادماه سالجاری چنانچه اتفاق پیش بینی نشده ای نیفتد پروژه به بهره برداری برسد.
وی گفت: درمدت سه ماه از برنامه اصلاحی حدود 45درصد پیشرفت فیزیکی داشته، این در حالیست که از زمان کلنگ زنی اولیه در مدت 48ماه گذشته ،48درصد پیشرفت فیزیکی داشته یعنی ماهی یک درصد، در صورتیکه سه ماه گذشته ماهانه 15درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.
مرادپور بیان کرد: اکنون به دلایل بارندگی و اعتصاب رانندگان ونبود سیمان، تورم ارز و بازار و کمیاب شدن مقداری از مواد مصالح باعث عدم تحقق هفت درصد باقی مانده شد که با سرعت تمام پیگیر اتمام پروژه هستیم و با توکل به خدا به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
پس از این وقایع شهردار خرم آباد رسانه های استان را برای بازدید از این طرح دعوت کرد.
وحید رشیدی در بازدید رسانه ها از بهارستان گفت: این طرح تا 6 ماه گذشته تنها 16 درصد پیشرفت داشته که هم اکنون به 84 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه استاندار و شورای اسلامی شهر در این مدت همکاری خوبی در اجرای این طرح داشته اند اظهار داشت: زیرگذر بهارستان چند ماه آینده بر اساس برنامه زمانبدی افتتتاح می شود.
وی ادامه داد: زمان در نظر گرفته شده برای بهره برداری مهرماه است اما طرح های جانبی همچون جمع آوری آبهای سطحی پس از بهره برداری اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: قرارداد طرح 670 میلیارد ریال است که تاکنون 360 میلیارد ریال صورت وضعیت ارائه و 50 میلیاردریال از محل اعتبارات عمرانی دولتی که به شهرداری ها اختصاص داده پرداخت شده است.
رشیدی گفت: سایر منابع به صورت زمین و ریالی تحت برررسی است که با مجوزهای اخذ شده از شورای اسلامی شهر در دست بررسی است اما مقرر شده، طرح تا زمان بهره برداری بدون در نظر گرفتن مسائل مالی ادامه داشته باشد.
به گفته وی هم اکنون 250نفر در زیرگذر بهارستان مشغول بکار هستند.

***زمان دقیق بهره برداری از طرح های عمرانی ممکن نیست
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز گفت: پیشرفت طرح از 10 تا 16 درصد به بیش از 85 درصد طی چند ماه قابل تامل و تشکر است.
سجاد بابایی افزود: در طرح های عمرانی مسائل غیرقابل پیش بینی ایجاد می شود و بنابراین حتی شرکت های بسیار قوی پیمانکاری نیز نمی توانند روز مشخص برای تحویل قطعی طرح تعیین کنند.
وی ادامه داد: به توجه به بارندگی های گذشته، شدت یکباره بارش ها و وقوع سیلاب های ناگهانی باید برنامه ریزی جدید برای جمع اوری آب های سطحی انجام شود که این امر زمان بر است.
وی همچنین در خصوص کاهش 300 تا 400 متر طول زیرگذر بهارستان افزود: با توجه به شرایط نامناسب مالی طرح و عدم ضرورت اجرای طرح در این مسافت، مدیریت هزینه و مهندسی ارزش اعمال شده است.
بابایی توضیح داد: با حذف این میزان از طول زیرگذر صرفه جویی 300 میلیارد ریالی صورت گرفته است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.