به گزارش ایرنا سعید معین روز چهارشنبه در گردهمایی عوامل اجرایی شبکه مراقبت سن غلات در سالن همایش سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: آمادگاه جنوب کشور در شهرستان جیرفت استان کرمان قرار دارد و برای مبارزه با ملخ امکانات لازم برای پوشش 25 تا 30 هزار هکتار را دارد.
وی بزرگترین مشکل ایران را مبارزه با ملخ های بومی به خصوص ملخ مراکشی دانست و گفت: پارسال در استان های شمالی کشور چیزی حدود 70 هزار هکتار در مزارع با این نوع ملخ مبارزه کرده ایم.
معین با اشاره به مبارزه با انواع ملخ ها در حدود 130 هزار هکتار زمین کشاورزی کشور در سال گذشته افزود: آمادگی لازم برای مبارزه با حمله احتمالی ملخ ها در 80 تا 100 هزار هکتار از مزارع در کشور را داریم که برای آمادگی بیشتر آموزش های لازم را به کشاورزان داده ایم.
وی گفت: ملخ آفتی است که به صورت های مختلف حمله می کند و با توجه به استقرار در کشور یمن با وزیدن باد می تواند به کشور ما وارد شود.
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به هشت میلیون و 800 هزار هکتار خرید گندم در سال گذشته گفت: میزان سن زدگی گندم در کشور شش دهم درصد بوده است.
وی افزود: با توجه به ریزش سن در استان های جنوبی در سال گیاهی 96، مبارزه با شیوع این آفت در لرستان و مناطق گرمسیر آغاز شده است.
وی ادامه داد: سن زدگی گندم در کشور یک درصد خرید بوده که امید است با تلاش بیشتر جهاد کشاورزی استان ها و کشاورزان در زمان مناسب این دغدغه کمتر شود.
معین گفت: کشاورزان به توصیه های کارشناسان در زمان مناسب برای مبارزه با آفت ها توجه کنند.
وی هدف از مبارزه با آفات را جلوگیری از خسارات احتمالی آفت ها در مزارع عنوان کرد و افزود: به دلیل کاهش بارندگی نسبت به سال های گذشته وضعیت گندم مناسب نیست.
وی افزود: امیدواریم با تلاش مدیران در بخش کشاورزی و توجه کشاورزان به توصیه کارشناسان در زمان مناسب ضمن مبارزه با آفت ها، راندمان تولید افزایش یابد.
معین اظهار کرد: در صورتی که بتوانیم از خسارات آفت ها جلوگیری کنیم حدود 25 تا 30 درصد به راندمان تولید محصولات اضافه خواهد شد.
3210/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.