به گزارش ایرنا، داشتن فضای آموزشی مطلوب، زیبا و مجهزآموزشی که موجب تقویت نقاط قوت وازبین رفتن نقاط ضعف دانش آموزان می شود آرزوی صدها دانش آموزروستایی بروجرد است که با کمترین امکانات تلاش می کنند ازاین قافله علم و دانش عقب نمانند.
در سال های نه چندان دور بسیاری ازاین دانش آموزان روستایی صاحبان رتبه های برترکنکوربودند و هم اکنون درمشاغل متعدد درنقاط مختلف کشور به مردم خدمت رسانی می کنند.
تبعیض در توزیع عادلانه امکانات مهمترین گلایه دانش آموزان بروجردی است که به واسطه دورازشهربودن ازکمترین امکانات آموزشی بهره مند هستند و در روزگاری که دانش آموزان درشهرها با استفاده از فضای آموزشی دیجیتال پله های ترقی علم و دانش را می پیمایند همکلاسی های آنها در روستاهای بروجرد با تخته سیاه یا سبز و میزونیمکتی ساده درمسیرعلم و دانش گذر می کند.
برخی از دانش آموزان روستایی بروجرد که درپایه های ابتدایی و متوسطه اول و دوم به تحصیل اشتغال دارند براین باورند که نبود امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و حتی کتابخانه موجب شده تا آنها درمحرومیت های شدید آموزشی به تحصیل اشتغال داشته باشند.
تحصیلی که در میانه راه حتی به دلیل نبود فضای آموزشی با طی کردن پایه ششم ابتدایی به اجبارباید درس و مدرسه را رها کنند واگر خیلی خوش شانس باشند در تنها مدرسه شبانه روزی پسران در داخل شهر بروجرد به تحصیل ادامه دهند.
قانونی که خواسته یا ناخواسته بر آنها تحمیل می شود و در این میان تنها تعداد انگشت شماری از دانش آموزان دختر امکان ادامه تحصیل آنها در مدارس شهری بروجرد از سوی خانواده فراهم است.
سلب حق طبیعی دانش آموزان چه دختر و چه پسرازادامه تحصیل آن هم تنها به دلیل نبود امکانات مهاجرت های بی رویه روستاییان و خالی شدن قطب تولیدات صنایع کشاورزی و روستایی را رقم می زند.
مدیرآموزش و پرورش شهرستان بروجرد ضمن تایید کمبود امکانات آموزشی درمدارس روستایی گفت: برغم برخوردار بودن دانش آموزان روستایی از هوش و استعداد های بالای علمی وآموزشی نبود و یا کمبود تجهیزات آموزشی موجب شده تا این دانش آموزان آنگونه که باید ازتوانمندی های خود استفاده نکرده و خلاقیت های آنها در نطفه خفه شود.
شهاب روزبهانی افزود: دربازدیدهای انجام شده ازمدارس روستایی به وضوح جای خالی امکاناتی نظیر کارگاه، آزمایشگاه، کتابخانه، مدارس درسطوح متوسطه اول و دوم به چشم می خورد و بسیار درد آوراست که دانش آموزان دختر بعد از پایه ششم به دلیل نبود فضای آموزشی ترک تحصیل کنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه مدارس روستایی ازنظرامکانات و تجهیزات آموزشی بسیارفقیرهستند واین درحالی است که دانش آموزان مدارس روستایی ازانگیزه و شور و شوق بسیار فراوانی برای ادامه تحصیل برخوردارند.
مدیرآموزش وپرورش بروجرد بیان کرد: ترک تحصیل دانش آموزان روستایی و به مخصوص دختران به علت عدم وجود شرایط ادامه تحصیل در روستاها و رفت و آمد به شهرستان بسیار فراوان است.
روزبهانی تشکیل مدارس شبانه روزی را یک راه حل برای ادامه تحصیل دانش آموزان روستایی برشمرد و اظهارکرد: شهرستان بروجرد دارای یک مرکز شبانه روزی مختص دانش آموزان پسربا ظرفیت 500 تن می توانند ازاین ظرفیت استفاده کنند.
وی با اشاره به عدم وجود مرکز شبانه روزی برای دانش آموزان دختر ادامه داد: پیگیری های لازم برای ایجاد یک مرکز شبانه روزی برای دختران در شهرستان در حال انجام است.
مدیر آموزش وپرورش بروجرد گفت: همه مسایل باید روشن و بدون ابهام با مردم درمیان گذاشته شود و مردم باید در جریان همه امورقرار گرفته و از کمبودها مطلع شوند.
وی افزود: ازمجموع حدود 400 واحد آموزشی این شهرستان با 50 هزار دانش آموز 135 واحد آموزشی در روستاهای بروجرد فعالیت دارند که 109 واحد آن برای پایه ابتدایی، 23واحد متوسطه اول و سه واحد متوسطه دوم هستند.
6052/7273 خبرنگار: آمنه صارمی ** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.