به گزارش ایرنا محمدحسین امید روز چهارشنبه درهمایش تجلیل از دانش آموختگان برتر دانشگاه علمی و کاربردی لرستان گفت: امروز برنامه اصلی دانشگاه علمی کاربردی بر پایه 2 محور اصلی است، که محور اول ارتقا کیفیت بوده که بر این اساس ما توسعه کمی نخواهیم داشت و انتظار می‌رود این سیاست در استان لرستان پیگیری شود.
وی ادامه داد: در راستای ارتقا کیفیت مطلقا توسعه کمی برای این مراکز وجود ندارد و توسعه کمی تنها برای رشته ها ایجاد می شود و این سیاست در دانشگاه علمی و کاربردی باید با جدیت دنبال شود.
وی افزود: دانش آموختگان همه باید کارآفرین و موفق بوده و بدون نیاز به کمک دولت اشتغالزایی کنند و در این راستا باید به برنامه های این دانشگاه به معنای واقعی کلمه علمی و کاربردی پیگیری شود.
امید افزود: اکنون در این دانشگاه بیش از 500 پودمان و تک درس وجود دارد که ظرفیت برگزاری بیش از پنج هزار رشته های پودمانی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه دانش آموختگان باید ماهر تربیت شوند و بتوانند پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند بیان کرد: در دانشگاه های نظری بیش از 70درصد دروس تئوری و نظری است اما در این دانشگاه 70درصد دروس باید عملی باشد که متاسفانه در حال حاضر این مهم اجرا نمی شود.
وی گفت: ماموریت گرایی محور دوم دانشگاه علمی و کاربردی است و ماموریت ما تربیت نیروهای کاردان و کارشناس و ماهراست که البته از سال 98 بصورت محدود کارشناس ارشد مهارتی برای طرح های مشخص خواهیم داشت.
وی ادامه داد: قرار نیست در حیطه دانشگاه های نظری وارد شویم ، این دانشگاه یک زیرنظام مهارتی بوده و اگر در گذشته رشته ایی غیر مهارتی، شبه مهارتی و شبه نظری توسعه داده ایم هم اکنون باید محدود شوند.
امید ادامه داد: این دانشگاه در چهارحوزه کشاورزی، صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر فعالیت دارد.
وی افزود: از مجموع یکهزارو 500 دوره رسمی مقطع دار، یکهزارو 700 دوره داریم که 800مورد یا اصلاح و یا حذف شده اند.
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی کشور گفت: استانداری لرستان در خصوص ظرفیت های استان به جمع بندی برسد چراکه دانشگاه علمی و کاربردی آمادگی برگزاری رشته های مرتبط با ظرفیت های استان را دارد.
وی به ایجاد مراکز رشد و نوآوری تاکید کرد و گفت: با ایجاد حداقل امکانات به این مراکز مجوز داده می شود و اگر با توجه به نیازهای استان و ضرورت رشته های مورد نیاز شناسایی و اعلام شوند آمادگی ایجاد رشته ها و دوره های مورد نیاز در دانشگاه وجود دارد.

** دانشگاه علمی کاربردی راهکاری برای ترکیب علم و مهارت است
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان نیز در این همایش گفت: دانشگاه علمی کاربردی علم را با مهارت پیوند می دهد و این دانشگاه با ترکیب علم و مهارت به سمت تولید ثروت حرکت می کند.
حبیب الله خجسته پور افزود: دانشگاه علمی کاربردی براساس نیاز جامعه و ارتقای مهارت ها تاسیس شده است.
وی اظهار کرد: بعد از 2 دهه لرستان در زمینه توسعه کمی و تنوع رشته های علمی و کاربردی شاهد حضور و بالندگی دانشجویانی است که بدنبال کسب مهارت و علم هستند.
خجسته پور با تاکید بر ضرورت بازنگری جدی در رشته های علمی و کاربردی لرستان گفت: متناسب با ظرفیت های مغفول مانده استان باید رشته های مورد نیاز راه اندازی شوند.
وی با تاکید بر لزوم پرداختن به موضوع گردشگری گفت: باید تلاش شود تا استان لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود که این کار نیازمند وجود کارشناسان قوی است.
معاون سیاسی استاندار لرستان افزود: برای توسعه صنعت گردشگری و ثروت آفرینی هنوز در استان راه درازی در پیش داریم تا آحاد جامعه با گردشگری به عنوان علم و صنعت آشنا شوند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر برخی منابع معادن لرستان به دلیل نبود رشته هایی برای فرآوری به صورت سنگ خام به فروش می رسند لذا باید کارشناسانی پرورش یابند که بتوانند ما را در این راستا به روز کنند و به سمت بازارهای واقعی سوق دهند.

** لزوم توجه به کیفیت بخشی و تاثیرگذاری دانشگاه علمی کاربردی لرستان
رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان نیز در این همایش گفت: کیفیت گرایی در مراکز مختلف استان باید مورد توجه قرار گیرد که این مهم نیازمند ابزارها و مولفه های لازم است.
سعید فرح بخش افزود: در دانشگاه علمی کاربردی لرستان در بحث مدرسین برنامه جامعی اجرا و در فرآیندی تلاش شده است تا برترین مدرس ها جذب شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون 23 مرکز و 14 هزار و 500 دانشجو و 861 رشته با بیش از 15 هزار مدرس در دانشگاه علمی، کاربردی لرستان فعال است.
در پایان این مراسم تفاهم نامه بین دانشگاه علمی کاربردی کشور با استانداری لرستان در راستای همکاری امضا شد.
همچنین دانشگاه علمی کاربردی لرستان با امضای تفاهم نامه با سازمان آموزش و پرورش، بسیج علمی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی و مرکز تحقیقات نیروی انتظامی بر همکاری بیشتر تاکید کردند.
7274/3210
خبرنگاران: مریم نریمانی**محمد یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.