لهراسب چهارمحالی روزدوشنبه درگفت وگوبا خبرنگارایرنا به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نظارت برقانون گذاری، نظارت برانتخابات وتفسیرقانون اساسی را ازجمله وظایف شورای نگهبان برشمرده است.
وی بیان کرد: شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی شباهت زیادی با بعضی ازنهادهای حافظ قانون اساسی در برخی از کشورها دارد که با نام دادگاه قانون اساسی، شورای قانون اساسی، دیوان قانون اساسی مشخص شده است
رئیس دفتر شورای نگهبان بروجرد اظهارکرد: وظایف، اختیارات، ساختار و نوع مسئولیت های این نهادها قانون اساسی در هرکشورتفاوت های فراوانی نیز باهم دارند.
چهارمحالی اضافه کرد: شورای نگهبان درقانون اساسی ایران بگونه ای پیش بینی شده که نبود آن در کنار مجلس قانون‌گذاری، موجب بی اعتباری مجلس و مصوبات آن می‏شود، زیرا این نهاد حکومتی وظیفه دارد که تمام مصوباتِ مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی بررسی کرده تا درصورت عدم مغایرت صورت قانونی به خود گیرد.
وی با اشاره به اینکه 2 مسئله حراست و نگهبانی از احکام اسلام و صیانت از قانون اساسی علت اصلی پیش بینی نهاد شورای نگهبان است بیان کرد: اصل 91 قانون اساسی نیز درعبارتی کوتاه و گویا به این مطلب اشاره می کند که به منظور پاسداری ازاحکام اسلام و قانون اساسی از نظرعدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان تشکیل می شود.
وی با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان برانتخابات ازمهمترین وظایف آن است ادامه داد: برای احتراز از مفاسد احتمالی، امر نظارت بر آرا عمومی در تمام کشورهایی که حکومت مردم سالاری دارند نهادی وظیفه نظارت برانتخابات را برعهده دارد.
رئیس دفتر شورای نگهبان بروجرد گفت: شورای نگهبان فلسفه نظارت برانتخابات، پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و نیز جلوگیری از تخلفات و خطاهای برگزارکننده انتخابات و صیانت از آرای مردم شکل گرفته وهرجا که تخلف، تقلب و خطای مجری قانون، محتمل باشد، نظارت بر اجرا نیز موضوعیت پیدا می کند.
چهارمحالی افزود: درواقع نفی نظارت براجرای قانون، به معنای محتمل شدن تخلف، تقلب و خطای دراجرا است براین اساس نظارت بر انتخابات امری مسلم، منطقی و ضروری به نظر می رسد.
وی اظهارکرد: با توجه به این اصل، نظارت برانتخابات به طور کلی و بدون هیچ شبهه و تردیدی درصلاحیت شورای نگهبان است، البته این اصل در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که قانون اساسی نظارت بر آن را به شورای نگهبان محول نکرده است، مستثنی شده است.
رئیس دفتر هیات نظارت برانتخابات بروجرد اضافه کرد: همانگونه که در اصل 100 قانون اساسی بیان شده شرایط انتخاب‏ کنندگان‏ و انتخاب‏شوندگان‏ و حدود وظایف‏، اختیارات‏ و نحوه‏ انتخاب‏ و نظارت‏ شوراهای‏ مذکور و سلسله مراتب آن ها را قانون‏ معین‏ می‏ کند و مقصود از قانون در این اصل، قانون عادی مصوب مجلس شورای اسلامی است.
چهارمحالی با اشاره به اینکه نظارت شورای نگهبان برانتخابات توسط ناظران امین انجام می شود گفت: مقصود از نظارت بر انتخابات، مجموعه عملیاتی است که نهاد ناظرانجام می دهد تا از اجرای دقیق و صحیح قانون و سلامت انتخابات اطمینان حاصل نماید.
وی بیان کرد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، از شورای نگهبان به عنوان مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی، تفسیر اصل99 در خصوص نوع نظارت این نهاد برانتخابات را درخواست نموده و شورای نگهبان نیز متعاقب آن اقدام به تفسیر اصل فوق نموده است.
وی اظهار کرد: نظارت شورای نگهبان برانتخابات استصوابی است، یعنی نظارتی کامل و گسترده که شامل تمام مراحل انتخابات از جمله بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری، نظارت بر حوزه­های انتخاباتی و شمارش آراء خواهد شد که این نوع نظارت برآمده از قانون اساسی مترقی کشورما است که ضامن سلامت انتخابات در کشور بوده و مانع هرگونه خدشه وارد شدن به آبروی نظام می شود.
رئیس دفترهیات نظارت برانتخابات بروجرد اضافه کرد: از سوی دیگر راه های قانونی برای شکایت از تخلفات احتمالی و بررسی آن توسط نهاد ناظر در قوانین ما پیش بینی شده که جای هرگونه تردیدی را نسبت به نتایج بررسی صلاحیت ها و رای گیری و شمارش آرا را از میان خواهد برداشت.
چهار محالی با اشاره اینکه تایید و یا رد صلاحیت افراد شرکت کننده در انتخابات ادامه داد: کلیه دفاتر شورای نگهبان در سراسر کشور مرتب و بصورت شبانه روزی موظف هستند که رفتار کلیه فعالان سیاسی در شهر و حوزه خود را توسط محققین و اطلاع رسان های آن دفتر بصورت کامل رصد کرده و برای آنها پرونده تشکیل وتمام رفتارها را در پرونده آنها ثبت کنند.
وی تاکید کرد: هیچ عملی ازدوربین و گزارش اطلاع رسان های شورای نگهبان مخفی نخواهد ماند.
وی اظهارکرد: شورای نگهبان علاوه براستعلام از مراجع چهارگانه تحقیقات محلی از محل کار و محل تحصیل و محل سکونت این افراد برای ما مهم و این دفتر برای جلوگیری از حق الناس ابتدا خدا را مد نظر گرفته آنگاه با توجه به محتویات پرونده بدون هیچگونه اغماضی راسا اقدام خواهد کرد.
رئیس دفتر شورای نگهبان شهرستان بروجرد با اشاره به اینکه برنامه های خاصی برای ناظرین در طول سال در نظر گرفته می شود گفت: برگزاری مسابقه فرهنگی عقیدتی و سیاسی، برگزاری همایش بصیرتی فصلی در سالن اجتماعات دفتر تازه تاسیس توزیع نشریه داخلی و اهدا جوایز به برندگان مسابقات نشریه، اعزام ناظرین به اردوی فرهنگی و آموزشی و برگزاری کارگاه هم اندیشی ناظرین اساتید حوزه و دانشگاه، مراسم شبی با قرآن با حضور ناظرین امین و خانواده های آنها در هر فصل از برنامه های دفتر شورای نگهبان شهرستان بروجرد است.
چهار محالی با اشاره به برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت ماه سال جاری افزود: علیرغم تلاش های زیادی که رسانه های بیگانه وعناصرضد انقلاب در داخل و خارج کشور که قصد 2 قطبی کردن کشوررا داشتند به لطف خدا و با بصیرت افزایی رهبر معظم انقلاب و هوشیاری ملت شهید پرور ایران نقشه شوم آنها نقش برآب شد و بالعکس با حضورحداکثری مردم مواجه شدند وجا دارد ما مسئولان نظام از این حضورپر شکوه در برابر ملت بزرگوار سرتعظیم فرود آوریم وخود را برای خدمت به این عزیزان از گذشته راسختر باشیم.
وی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در شهرستان بروجرد درسلامت کامل برگزار شد افزود: ما وظیفه داریم که در راستای صیانت از آرا مردم حفاظت کنیم و در این آزمون الهی سر بلند بیرون آمدیم و لذا باید خدمتتان عرض کنم انتخابات دوازدهمین ریاست جمهوری آسیب شناسی شد و پس از گزارش سرناظرین و ناظر مسئولان صندوق های شعب اخذ رای و رابطین محترم دفتر نظارت و جمع بندی کلی توسط هیات نظارت بر انتخابات شهرستان بروجرد خوشبختانه تقلبی با حضورناظرین امین و اطلاع رسانها صورت نگرفت.
چار محالی با اشاره به برخی از تخلفات انتخاباتی در شهرستان بروجرد گفت: تاخیر چند ساعته در شروع رای گیری در برخی از شعب اخذ رای، اخلال در روند رای گیری به دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت، تبلیغ به نفع نامزدها در ساعات اداری، استفاده از امکانات دولتی، جانبداری و دخالت برخی مقامات، مخدوش بودن تعرفه ها در برخی صندوق ها بدون مهر و یا عدم درج مشخصات رای دهنده و یا فقدان اثر انگشت، تغییر در نمایندگان فرماندار و انتخاب بیش از 50 نفر از افراد بی تجربه که برای اولین بار مسئولیت صندوق را بر عهده داشتند و متاسفانه افراد با تجربه را کنار گذاشته بودند که اگر همکاری و تجربه خواهران و برادران نظارت نبود انتخابات این شهر به چالش کشیده می شد که جا دارد مسئولین برای آینده چاره اندیشی کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم البته برای افراد خاطی با مدارک مستدل تشکیل پرونده شده و بزودی از طریق قوه قضایی اقدام لازم صورت خواهد گرفت تا در آینده شاهد تخلفی هم نباشیم.
26 تیرماه سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان به دستور امام خمینی(ره) می باشد.
7190/7273 خبرنگار: علیرضا سلیمانی روزبهانی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.