به گزارش ایرنا، محمد رزم روز چهارشنبه درهمایش  تخصصی حقوق کودک در سالن جلسات استانداری  با بیان اینکه اسلام توجه ویژه ای به حقوق کودک دارد و از جمله آن حمایت قضایی که تحت عنوان رافع مسئولیت جزایی کودک آمده است، بیان کرد:در اسلام حقوق کودک به ۲ بخش تقسیم شده است، بخش اول از آن جهت که انسان است و دارای حقوق فردی و اجتماعی است.

وی افزود: بخش دوم از آن جهت که کودک است و از حقوق عاطفی برخوردار است.

رزم با اشاره به حقوق کودک قبل از تولد، گفت: گاهی حیات جنین سبب تاخیر در اجرای حدود و قصاص و احکام مختلف می شود، گاهی زن در حال زایمان یا تا پایان شیردهی در مورد احکام قضایی تاخیر می گیرد.

وی تصریح کرد: حضانت، نفقه، ارث، اشتغال کودک، تشدید مجازات متهم به کودک ربایی و تخفیف مجازات کودک نابالغ  از موارد حقوق کودک پس از تولد است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان یادآور شد: منابع سرشار فقهی و دینی داریم که می توانیم با بهره گیری از آن حقوق کودکان را به نحو احسن رعایت و اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آنچه احساس می کنم ایجاد خلاء کرده، ایجاد پلیس ویژه اطفال و کودکان و نوجوانان را داشته باشیم، افزود: اگر طفلی دچار خطا شد پلیس ویژه اطفال باید پیگیر باشد، این پلیس موارد و دوره های روانشناختی را طی کرده باشد و نحوه برخورد را بداند.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه در محاکم قضایی موظفیم تشکیل پرونده ویژه شخصیت کودک را داشته باشیم که کارشناسان در این بخش وارد می شوند، ادامه داد: قوانین متفرقه ما توجه خاصی به موضوع کودکان دارند، ما مدعی هستیم فقه شیعه از ۱۵۰۰ سال گذشته توجه جدی و ظریفی را به حقوق کودک قبل و بعد از تولد دارد.

رزم با بیان اینکه امروز کودکان نیازمند به حمایت دولتمردان هستند، نیازمند به حمایت قانون گذار و والدین هستند، تصریح کرد: مسائل معیشتی و اقتصادی در بحث کودکان اثر گذار است، باید توجه به مسائل اقتصادی شود.

وی با اشاره به اینکه کل زندانیان زیر ۱۸ سال به عنوان متهم در لرستان۲۲ نفر هستند، گفت: از این تعداد ۱۰ نفر به اتهام سرقت و درگیری بازداشت شده اند، فقط یک نفر متهم به قتل داریم که بازداشت موقت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.