یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه می‌گوید: معماری لری درون و برون‌گرا نیست.
محمد محمدی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: معماری لری نه به مانند مناطق کویری کاملاً «درونگرا» است و نه چون نواحی شمالی ایران شکلی «برونگرا» دارد.
وی ادامه داد: در اینجا با وجود رعایت عرصه‌های خصوصی و حریم‌های خانوادگی، در خانه و سایر بناها قاعده «نیمه برونگرایی» مشاهده می‌شود.
محمدی‌اصل درخصوص بهره‌گیری از هندسه متوازن در معماری لرستان گفت: هندسه جایگاهی فرازمینی و فرامکانی در معماری دارد و بستری است برای شکل‌گیری فضاها، بناها و شهرها !

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه اضافه کرد: معماران توانمند لر از هندسه به عنوان ابزاری برای تعریف و ارتقاء کیفیت مادی و منوی بهره گرفته‌اند اما در این رهگذر هرگز اسیر هندسه‌زدگی و ظاهرگرایی نشده‌اند.
وی تصریح کرد: روح هندسی حاکم بر معماری لری بیشتر بر قاعده «توازن هندسی» است.
محمدی‌اصل افزود: ویژگی‌های ذکر شده به تقریب مبانی حاکم بر فرهنگ معماری در مناطق لرنشین باختر و جنوب ایران بوده و گام نخست در این عرصه و برداشتی مقدماتی از اصول، ظرایف و قواعد معماری در لرستان است. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.