به گزارش ایرنا، سیلاب گسترده در بسیاری از مناطق لرستان از جمله خرم آباد و پلدختر موجب تخریب زیرساخت، ابنیه و راههای دسترسی و از بین رفتن بخش های مختلف کشاورزی شد.
این بارش ها که در مناطق جنوبی استان به 100 میلی متر نیز رسید همراه با رعد و برق و در برخی مناطق همچون پلدختر با ریزش تگرگ همراه شد.
آبگرفتگی معابر و خیابان ها در تمامی شهرهای استان گزارش شده، راه ارتباطی برخی مناطق تفریحی و گردشگری به دلیل جلوگیری از بروز حوادث بسته شده و البته جاده خرم آباد - پلدختر نیز به علت طغیان رودخانه مسدود است.
نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان سوم فروردین ماه جاری برگزار شد و این ستاد به حالت آماده باش درآمد و مرخصی مدیران مربوطه را لغو کرد.
برآورد خسارت موج اول بارش های امسال تا 800 میلیارد تومان عنوان شد و در حالی که تلاش برای احیای مجدد استان آغاز شده بود موج بارشی جدیدی از 11فروردین سراسر استان را در بر گرفت.
اوج فعالیت این سامانه از هفته دوم تعطیلات نوروز98 و به صورت متناوب ادامه داشت بارش های سیل آسایی که چندین رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و روستاهای استان کرد.
دوشنبه 12 فروردین سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان سد مروک دورود سرریز کرد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
سیل برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی را قطع کرد، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چگنی راه دسترسی خود را از دست دادند.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت لحظات سخت و جدال نفس گیری با سیلاب داشتند و یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات 13 فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.

**برق 670روستای لرستان قطع شد
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به اینکه در جریان سیل اخیر برق 670 روستا قطع شد، گفت: تاکنون برق 300 روستا این استان با تلاش تیم های امدادی این شرکت وصل شده است.
فریدون خودنیا افزود: در جریان سیلاب برق بخش بزرگی از شهرهای پلدختر، خرم آباد و بخش های اطراف و همچنین کل شهر معمولان قطع شده و خسارات زیادی نیز به تاسیسات برقی وارد شده است.
وی اظهار داشت: برق حدود32 هزار خانوار روستایی بر اثر سیل قطع شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان بیان کرد: از زمان وقوع سیل تاکنون 85 اکیپ در سراسر استان به کمک مردم سیل زده شتافتند.
خودنیا اضافه کرد:: هم اکنون 100 تیم توانمند و اجرایی در حال تامین برق روستاهای سیلاب زده هستند.

**سیل موجب قطع آب آب شرب 796 روستا در لرستان شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: از مجموع 796 روستای خسارت دیده از سیل ، آب شرب 329 روستای تاکنون استان وصل شد.
علیرضا کاکاوند اظهار داشت: اکنون 254 روستا مشکل تامین آب دارند که مشکل 160 روستا بدلیل قطع برق می باشد.
وی افزود: بیش از یکهزارو 300 میلیارد ریال به تاسیسات آب روستایی استان خسارت وارد شده همچنین 83 ایستگاه زیر آب رفته و 13 چاه از مدار خارج شده است.
وی ادامه داد: همچنین بیش از 300 کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی استان تخریب شده است.
کاکاوند اضافه کرد: در سیلاب مرحله اول امسال آب 168 روستا قطع شد که در مدت سه روز برقرار شد.

**قطع گاز سه شهرو 780 روستای سیلزده
مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: بر اثر وقوع سیل12 فروردین گاز شهرهای چگنی، پلدختر و معمولان و 780روستای استان قطع شد.
غلامرضا لطفعلیان اظهار داشت: هم اکنون گاز شهرستان پلدختر وصل شده اما به دلیل اینکه مردم رگلاتورهای گاز را دستکاری کرده اند 40 تیم در حال تعویض آنها است.
وی افزود: از 780 روستا که گاز آنها قطع شده بود گاز 611 روستا وصل شد ه که دلیل اصلی قطع گاز مابقی روستاها، نبود راه دسترسی است.
وی گفت: گازمعمولان و دوره چگنی نیز وصل شده است.

** راههای بسته ای که مانع اجرای عملیات امدادی شدند
اطلاع دقیقی از روستاهای بدون راه نیست اما به گفته عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی خسارت اولیه سیل به استان لرستان 250 میلیارد تومان برآورد می شود.
به گفته وی، مجموعه وزارت راه و شهرسازی با توان بخش خصوصی از 220 دستگاه ماشین آلات برای امدادرسانی به سیلزدگان لرستان و بازگشایی مسیرها استفاده می کند و 200 دستگاه لوله، باکس، قطعات بازسازی و پل های موقت به منطقه منتقل شده است.
بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا در شهرستان بیشترین راهروستایی قطع شده در پلدختر، چگنی، دلفان و الیگودرز بوده است به نحوی که تعداد این روستاها در برخی شهرهای به 200 مورد نیز می رسد.

***حضور بیش از 24 مقام ارشد دولتی و نظامی میان سیل زدگان لرستان
با وقوع سیل در شهر و روستاهای لرستان، بیش از 24مقام ارشد دولتی و نظامی به همراه معاونان خود به این مناطق سفر کرده و از مناطق بازدید کردند.
معاون اول رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، وزیر راه و شهرسازی و معاونان، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی زمینی ارتش، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی، وزیر کشور، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، وزیر ورزش و جوانان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون عمرانی وزیر کشور، رییس جمعیت هلال احمر، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، رییس سازمان بهزیستی، مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ازجمله افرادی بودند که در استان حضور یافتند.

**9633 نفر در مناطق سیلزده لرستان خدمات درمانی دریافت کردند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک هزار و 731 نفر زیر یکسال، یک هزار و 569 نفر بین یک تا پنج سال، 619 خانم باردار و پنج هزار و 714 نفر سایر در مناطق سیلزده خدمات درمانی و بهداشتی دریافت کردند.
محمدعلی دریک بیان کرد: از مجموع این افراد 112 مورد در شهرستان پلدختر، 580 نفر در شهرستان دلفان، 43 نفر در رومشکان و 84 نفر در چگنی به مراکز درمانی بهداشتی مراجعه کردند.
وی اظهار داشت: تاکنون سه مادر باردار توسط بالگرد به مراکز درمانی منتقل شده اند.
دریک ادامه داد: در مجموع 12 مادر باردار در اثر بحران دچار مشکل شده و به مراکز درمانی منتقل و درمان شده اند.

**سیل همدلی ، غم سیلاب را شست
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: در لرستان از نخستین ساعات بروز سیل قرار شد که قرارگاه در جاده سازی کمک کند و اکنون 30 دستگاه ماشین آلات سنگین ونیمه سنگین برای بازگشایی راه ارسال به استان شده است.

**پنجمین محموله دارویی به لرستان اعزام شد
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: پنج محموله دارویی به مناطق سیلزده لرستان ارسال شد.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان (اهواز) گفت: 6 محموله سوخت (بنزین) به ظرفیت 195هزار لیتر، از انبار نظامیه اهواز به مناطق سیل زده خرم آباد و پلدختر ارسال شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: کمکهای مردم این استان در قالب 19دستگاه کامیون و تریلر اقلام ضروری به مناطق سیل زده لرستان ارسال شد.
به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تیم‌های ارزیاب و ماشین‌آلات بنیاد مسکن استان‌های مرکزی، همدان، اصفهان، قزوین، و لرستان به شهرهای چگنی، پلدختر و خرم‌آباد برای امداد رسانی اعزام شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ارسال 6 هزار دستگاه چادر امدادی به همراه سه هزار تخته پتو از انبارهای جمعیت هلال احمر استان به استان سیل زده لرستان خبر داد.
با دستور وزیر ورزش و جوانان تمام امکانات و تجهیزات ورزش کشور از جمله فدراسیونهای قایقرانی، کوهنوردی، نجات غریق ، اتوموبیل رانی و پزشکی ورزشی برای یاری به سیل زدگان استان لرستان در اختیار مدیریت ستاد بحران و اداره کل ورزش و جوانان این استان قرار گرفت.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان گفت: چهار فروند بالگرد شینوک از این پایگاه به استان لرستان به منظور امدادرسانی به هموطنان سیل زده اعزام شدند.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، از هماهنگی های صورت گرفته با شهرداری های کشور به منظور اعزام ماشین آلات و تجهیزات تخصصی برای امدادرسانی به سیل زدگان استان لرستان خبر داد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: پنج تُن گوشت از این استان روز پنجشنبه با هدف تامین بخشی از نیازهای هموطنان سیل زده به لرستان ارسال شد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: کمک های مردم این استان در قالب چهار دستگاه کامیون و تریلر راهی مناطق سیل زده لرستان ارسال شد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر فارس گفت: کمک های مردم این استان به وسیله 10 کامیون راهی مناطق سیل زده استان لرستان شد.
نماینده استاندار کرمانشاه در امور کمک رسانی به سیل زدگان لرستان گفت: کمک های مردم کرمانشاه در قالب 40 دستگاه کامیون شامل اقلام ضروری به مناطق سیل زده لرستان ارسال شد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: محموله کمک های مردم این استان شامل سه کامیون 10 چرخ به ارزش یک میلیارد و 570 میلیون ریال بامداد پنجشنبه به مناطق سیل زده لرستان ارسال شد.
محمد مخبر؛ رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سفر به لرستان ضمن دیدار با مسئولان استانی و بررسی نیازمندی‌های مردم سیل‌زده از مناطق خسارت‌دیده بازدید کرد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز از اهدای 10 هزار بسته لوازم خانگی و 15 هزار بسته لوازم تحریر به مردم سیل‌زده لرستان خبر داد و اظهار کرد: 3 هزار شغل خانگی در این منطقه ایجاد خواهد شد.
محمد مخبر گفت: همچنین به ازای هر دستگاه پمپاژ 3 میلیون بلاعوض و 7 میلیون وام کم بهره به خانواده‌های خسارت‌دیده پرداخت می‌شود.
وی افزود: ارسال 2 هزار و 500 پتو، 34 هزار بسته نان، وسایل امدادی از قبیل 4 هزار چکمه، بیل و گونی، 10 دستگاه لجنکش و 24 هزار بسته آب معدنی، 5 تن خرما و طبخ و توزیع 10 هزار و 500 وعده غذای گرم از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای کمک به مردم سیل‌زده لرستان است.
وی درباره اقدامات درمانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان لرستان گفت: دو دستگاه درمانگاه سیار احسان به‌همراه تیم‌های درمانی و 20 پزشک جهادی با استفاده از ظرفیت 20 هزار امکانات دارویی در استان مستقر شده‌اند.

**مرگ 14نفر و خسارت اولیه 1500 میلیارد تومانی بر اثر سیل در لرستان
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون 14 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند.
به دلیل نبود راه دسترسی مناسب و اولویت داشتن اقدامات امدادی و کمک رسانی تاکنون ارزیابی دقیقی از خسارت سیل در بخش های مختلف صورت نگرفته اما اعلام اولیه خسارت در حوزه راه حدود 300 میلیارد تومان است.

***سیل رفت، شایعات آمد
انتشار تصویری از چند کودک غرق در گل و لای و اعلام مرگ این کودکان از مهمترین شایعات سیل لرستان است که علیرغم تکذیب رسمی، اما برخی همچنان ا صرار دارند این تصویر را به نام لرستان در فضای مجازی ثبت کنند.
از طرفی مردم سیل زده پلدختر ومعمولان به دلیل قطع ابنترنت و تلفن ارتباط چندانی نداشتند و بیخبری از وضعیت جوی سایر مناطق و بی اطلاعی از وقوع سیل در چند استان دیگر موجب شده شایعه شود سیل این شهرها به دلیل وجود سد سیمره در بالادست و بازشدن دریچه های این سد دست به دست شود.
عزل فرماندار پلدختر نیز از دیگر شایعاتی بود که از سوی وزارت کشور تکذیب شد.

**سیل به 412 مزرعه پرورش ماهی لرستان خسارت وارد کرد
مدیرکل شیلات لرستان گفت: 412 مزرعه پرورش ماهی این استان در جریان سیلاب های اخیر دچار خسارت شد.
کیارش بیرانوند بیان کرد: شیلات لرستان رتبه نخست را در بین استان های غیر ساحلی داشت که با سیلاب اخیر یک بحران عظیم در بخش آبزی پروری در این استان به وجود آمد.
وی اظهار داشت: 50 تن ماهی به دلیل وجود مزارع در کنار رودخانه ها در سیلاب های اخیر از بین رفتند.
مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: در منطقه شول آباد که هنوز راه شکافی نشده سازه های 25 مزرعه پرورش ماهی نیز از بین رفته است.
بیرانوند افزود: 14 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش آبزی پروری لرستان فعالیت می کردند که اغلب بیکار شدند.
وی تاکید کرد: مصوبه دولت برای پرداخت غرامت به مزارع استان های سیل زده شمالی در لرستان نباید اجرا نشود زیرا که در صورت محاسبه به هکتار تولید کنندگان لرستانی به دلیل فعالیت در حوزه ماهیان سردابی زیان سنگینی متحمل می شوند.

***راه دسترسی، خدمات زیرساختی، توزیع عادلانه اقلام امدادی مهمترین خواسته سیل زدگان
هم اکنون راه دسترسی صدها روستای لرستان بر اثر سیل قطع است و تا زمانی که این محورها بازگشایی نشود امکان ارائه خدمت به مردم این مناطق به ویژه در چگنی، نورآباد و پلدختر وجود نخواهد داشت.
اغلب این روستاها فاقد خدمات زیربنایی آب، برق و گاز هستند و مادامی که راهها ایجاد نشود نمی توان شبکه های آسیب دیده را ترمیم و بازسازی کرد.
همچنین در منطقه پلدختر و معمولان که بیشترین آسیب را از سیل متحمل شده اند، مردم خواستار نظم بخشی در توزیع اقلام امدادی هستند و البته ایجاد سرویس های بهداشتی در این شهر ها نیز به شدت ضروری است.
علاوه بر غذا و لباس مناسب، مردم سیل زده پلدختر و معمولان به اقلام بهداشتی نیازمندند.

**میانگین بارندگی در لرستان به 1058 میلیمتر رسید/ لرستان رتبه نخست بارندگی ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: میانگین بارش باران در سال آبی جاری در این استان تا پایان 12 فروردین جاری ( روز وقوع سیل) به یک هزار و 58 میلیمتر رسیده است.
رضا میرزایی اظهار داشت: میزان بارندگی در سال آبی گذشته 275 میلی متر و متوسط بارندگی بلندمدت در لرستان نیز 439 میلی متر ثبت شده است.
وی افزود: همچنین درصد مقایسه ای آمار تجمعی بارندگی ها سال زراعی جاری با سال گذشته 285 میلی متر و بلند مدت 141 میلی متر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان بیان کرد: در سال آبی جاری در خرم آباد 856 ، بروجرد 808 ، الیگودرز 641 ، دورود 885 و پلدختر 965 میلی متر بارش باران ثبت شد.
میرزایی اضافه کرد: همچنین در شهرستان ازنا 841 میلی متر، نورآباد یکهزارو 36 ، الشتر 953 ، کوهدشت 803 و ایستگاه کشور یکهزارو 780 میلی متر بارندگی ثبت شده است.
به گفته محمد ناصر هاشمی مدیر کل هواشناسی لرستان نیز از 26 اسفند ماه سال گذشته تا 12 فروردین امسال متوسط بارش ها در استان 250 میلی متر بود که رتبه نخست بارش ها را در کشور را به خود اختصاص داشت.
هاشمی ادامه داد: پس از لرستان، استان همدان با 201 میلی متر و استان ایلام با 198 میلی متر رده دوم و سوم هستند.

***عبور 1.5 میلیارد متر مکعب رواناب از لرستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: دبی رودخانه کشکان 12 فروردین به چهار هزار و 600 متر مکعب بر ثانیه رسیده و موجب طغیان رودخانه در شهرهای پلدختر و معمولان شد.
رضا میرزایی بیان کرد: این میزان حجم آب در دوره بازگشت 200 سال بی سابقه است.
وی اظهار داشت: در افرینه سه هزار متر مکعب و چولهول هزار متر مکعب بر ثانیه به دبی کشکان افزوده و در نهایت ورودی این رودخانه به چهار هزار و 600 متر مکعب بر ثانیه رسیده است.
میرزایی ادامه داد: این میزان سیلاب بدون احتساب رودخانه و روان آب های خرم آباد و سرشاخه های پلدختر است که به کشکان اضافه می شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اضافه کرد: در نهایت صورت دبی کشکان دست کم به پنج هزار متر مکعب در ثانیه افزایش یافت.
وی افزود: بسیاری از پل های کشکان را سیلاب از بین برده و راههای روستایی قطع، ساحل غربی معمولان غرق در اب شده و بخش هایی از روستاهای زورانتل، چلگه خلج، بابازید، خرس دره و چم مهر دچار آبگرفتگی شدید و تخریب شده است.

**دبی رودخانه خرم آباد به حدود 2برابر افزایش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان همچنین گفت: روز وقوع سیل در 12 فروردین دبی رودخانه خرم آباد به00 7 متر مکعب یعنی حدود 2 برابر ظرفیت این رود افزایش یافت.
میرزایی افزود: با دبی سیلابی رودخانه کرگانه نیز به 280 متر مکعب بر ثانیه رسید که این حجم سیلاب طی 20 سال گذشته برای این رودخانه کوچک تجربه نشده است.
به گفته وی بارش ها موجب شد سد مروک دورود با حجم 105 میلیون متر مکعب برای نخستین بار سرریز کند.

** انتشار 500 خبر و گزارش از وقوع سیل در لرستان
ایرنا در مرکز لرستان پنج فروردین ماه سال 98 که سیل در این استان جرای شد تاکنون نزدیک به 500 خبر و گزارش خبری
و 6 فراورده چند رسانه ای در ارتباط با عملکرد و تدابیر مسئولان استانی و کشوری برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی سیل، خدمات ارایه شده به سیلزدگان و کمکهای مردمی منتشر کرده است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.