دکتر محمدعلی دریک * سوانح و حوادث بالاخص سوانح ترافیکی بعنوان یکی ازعوامل مهم و تهدید کننده زندگی انسانها درآمده است به شکلی که حوادث ترافیکی بالاترین علت مرگ در جوانان29-15را تشکیل می دهد.عوامل خطر حوادث ترافیکی عبارتند از:سرعت، مصرف الکل، کلاه ایمنی، کمربند ایمنی و صندلی کودک.


مهم‌ترین عواملی که بر ایمنی سفر در جادهها و کاهش آسیب ناشی از تصادفات مؤثرند عبارت‌اند از:کنترل سرعت،کنترل خستگی، استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی، رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی، عدم تجاوز به چپ از خط میانی، تمرکز کافی و توجه به جلو در حین رانندگی


به استناد آمار رسمی پزشکی قانونی کشور، در شهریورماه هر سال شاهد بیشترین آمار قربانیان حوادث ترافیکی هستیم. در سال 1396 آمار فوت مرگ کشوری به علت حمل ونقل درشهریور ماه 1746 نفر درصورتیکه آمار فوت فروردین ماه 1164 نفر بوده است و در استان لرستان نیز بر اساس نظام ثبت مرگ درشهریور ماه 32 نفر در صورتیکه آمار فروردینماه 21 نفر بوده است.

آرم علوم پزشکی


با اجرای موفق طرح ارتقای ایمنی ترافیک سفرهای نوروزی که هرساله در فاصله 25 اسفند تا 15 فروردین اجرا می شود در دوره 10 ساله (87 تا 96)، شاهدکاهش میانگین روزانه آمار جان باختگان در تعطیلات نوروزکشوری به میزان 46% بوده ایم که از کاهش 30% آمار تلفات سالیانه و کاهش 26% آمار تلفات شهریورماه بیشتر بوده است و در استان لرستان نیز با اجرای موفق طرح ارتقای ایمنی ترافیک سفرهای نوروزی در سال 96 شاهد کاهش 2.5 درصدی آمار مرگ به علت حوادث حمل ونقل نسبت به فرورین 95 بوده ایم.


با توجه به تعطیلات تابستانی و حجم سفرها، خستگی و خواب آلودگی و سرعت غیر مجاز از اصلی ترین عوامل تصادفات جاده ای است.
در همین راستا طرح ترافیک تابستان با هدف تسهیل سفرهای تابستانی و عبور و مرور شهروندان، ارتقای ایمنی سفرها و جلوگیری از وقوع تخلفات و حوادث رانندگی در استان در حال اجرا می باشد.

* معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1005799
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.