به گزارش ایرنا، برنامه های بزرگداشت دهه کرامت از ساعت 07:30 سوم مردادماه جاری در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، خطبه خوانی خادمان و گلباران مضجع شریف حضرت معصومه(س) آغاز شد.

** ارائه نرم افزار 9 زبانه آستان حضرت معصومه(س) در دهه کرامت
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی حرم حضرت معصومه(س)، با توجه به آغاز جشن های دهه کرامت و نیاز زائران و توریست های مراجعه کننده به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، نرم افزار 9 زبانه در راستای خدمات رسانی بهتر در اداره امور بین الملل حرم بانوی کرامت تهیه شده است.
بر اساس این گزارش، این نرم افزار به زبان های آذری، اردو، عربی، چینی، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیولی تهیه شده و شامل بخش های مختلف از جمله گالری میزبانی از شخصیت های سیاسی و مذهبی بین المللی در حرم مطهر و گالری عکس معماری اسلامی اماکن حرم مطهر است.
همچنین محتوای این نرم افزار شامل بروشور و کتابچه در موضوع های معرفی کلی حرم، معرفی شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س)، معرفی شهر مقدس قم، معرفی اماکن مذهبی شهر قم، اطلاعات تاریخی و مذهبی در خصوص حرم مطهر به همراه نقشه حرم و شهر قم می باشد.
از ویژگی شاخص این نرم افزار، این است که محتواهایی که به زبان های مختلف تولید شده متناسب با فرهنگ همان زبان است.

** برپایی نمایشگاه ویژه دهه کرامت
نمایشگاه ویژه دهه کرامت با عنوان «بحر کرم» شامل عکس، گرافیک و کاریکاتور با موضوع سبک زندگی در نگارستان اشراق قم برپاست.
علاقه مندان می توانند تا بیستم مردادماه از ساعت 9 تا 13 و 17 تا 20 از این نمایشگاه بازدید نمایند.

** رونمایی از پنجره فولاد/ سنگ بنای مسجد اعظم برای خدمت رسانی به زائران حضرت معصومه(س) است
تولیت مسجد اعظم قم در آیین رونمایی از پنجره فولاد حرم حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: بعد از گذشت نزدیک به 60 سال، قبر مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی باب ورود به حرم حضرت معصومه(س) می شود و زائران از کنار قبر ایشان به حضرت فاطمه معصومه(س) عرض ارادت می کنند.
آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی افزود: مرحوم آقای بروجردی مسجد اعظم را برای خدمت رسانی به زائران حضرت فاطمه معصومه(س) بنا کرد و خود ایشان وصیت کرده بود که در همین جایی که هم اکنون مدفون هست راهروی مسجد اعظم به سمت ضریح مطهر و ورودی حرم باشد تا زائرین حضرت از کنار قبر ایشان عبور کنند.
طراحی و اجرای پنجره فولاد از 44 روز گذشته آغاز شده بود که به صورت کامل با استفاده از ظرفیت مهندسان و مشاوران آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) و هنرمندان قمی انجام شد.
طراحی و ساخت این پنجره فولاد در ضلع غربی ضریح مطهر حد فاصل رواق بالاسر و مسجد اعظم با استفاده از فلز برنج، سنگ مرمر، چوب راش، شیشه و کاشی سنتی معرق زیر نظر این آستان مقدس صورت گرفته است.

** برگزاری همایش «در پناه بانو»
همزمان با سالروز ولادت پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س)، همایش در «پناه بانو» با حضور گسترده بانوان در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار شد.
تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم، برگزاری مراسم مداحی و تجلیل از برگزیدگان مسابقه حجاب و عفاف از برنامه های محوری این همایش بود.

** حضور خادمان آستان قدس رضوی در بیمارستان کامکار قم
همزمان با دهه کرامت، جمعی از خادمان آستان قدس رضوی در بیمارستان کامکار - عرب نیا قم حاضر شدند.
این خادمان که حامل پرچم سبز رضوی بودند، با حضور در بخش های مختلف بیمارستان، برای بیماران از خداوند شفای عاجل طلب کرده و بیماران نیز با پرچم مطهر حرم امام رضا(ع) خود را متبرک کردند.
کاروان زیر سایه خورشید متشکل از جمعی از خادمان حرم امام رضا(ع) روز دوشنبه دوم مردادماه جاری با برگزاری آیینی در صحن امام رضا(ع) حرم حضرت معصومه(س) مورد استقبال قرار گرفتند و قرار است در دهه کرامت در اماکنی از جمله بیمارستان ها، آسایشگاه ها، ندامتگاه ها و بقاع امامزادگان حاضر شوند.

** انتشار کتاب حضرت فاطمه معصومه(س)
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، کتاب «حضرت فاطمه معصومه(س)» از مجموعه کتاب های اسوه های بصیرت ویژه نوجوانان به همت انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شد و در دسترس علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.
تولد نور، دوری از پدر، سرچشمه دانش، جدایی خواهر از برادر، هجرت امام رضا(ع)، دعوت نامه برای خواهر، باخبر شدن مامون، حمله به کاروان، حمایت مردم قم، ورود به شهر قم و غروب غمگین از سرفصل های این کتاب جذاب برای نوجوانان است.
علاقه مندان می توانند کتاب «حضرت فاطمه معصومه(س)» را که به چاپ دوم رسیده از فروشگاه های مستقر در مسجد مقدس جمکران و مجتمع ناشران قم تهیه کنند.

** در دهه کرامت امسال 800 فعالیت فرهنگی، هنری و اجتماعی در قالب 80 برنامه از سوی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) تدارک دیده شده است.
اعزام کاروان سفیران کریمه به 10 استان کشور، برگزاری آیین عصر شعر ملکوت هشتم با حضور شاعران برجسته شعر آیینی و تقدیر از استاد علی اکبر مجاهدی با اهدای نشان فاطمی، همایش ترنم باران، آیین های ویژه برای زائران غیرایرانی به زبان های عربی، اردو، آذری و انگلیسی، تکریم سفیران خارجی مهمان حضرت، برگزاری نشست های معصومه شناسی و حلقه های معرفت برای زائران غیر ایرانی، مسابقه در محضر کریمان و دوره های کوتاه مدت معارفی و نشست های معرفتی از جمله این برنامه هاست.
جشنواره مردمی کرامت، ویژه برنامه های رواق حضرت خدیجه(س)، برنامه فرهنگی نسیم کرامت و نگارستان خورشید، برپایی کاروان گل، جشن های خانوادگی سلام، آیین غبارروبی 12 بقعه شاخص استان قم، مسابقه کتابخوانی «آستان کرامت»، پخت و توزیع سوهان بین زائران کریمه اهل بیت(س)، تعویض پرچم گنبد حرم مطهر و اهتزاز پرچم جدید حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه، گلباران بارگاه کریمه اهل بیت(س) و خطبه خوانی خادمان حرم مطهراز دیگر برنامه هایی است که در این دهه در آستان حضرت معصومه(س) ترتیب یافته است.
دهه کرامت از اول ذی ‌القعده مصادف با سوم مردادماه هم زمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) آغاز شده و تا 11 ذی ‌القعده مصادف با 13 مردادماه جاری، سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.