به گزارش ایرنا، 26 دی ماه سال گذشته با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
برجام پدیده ای است که هدف اصلی خود را بر روی بهبود وضعیت اقتصادی کشور متمرکز کرده است؛ نجات اقتصاد ایران از دیوار بلند تحریم و فراهم کردن شرایط حضور فعالان اقتصادی کشور در عرصه های جهانی، از جمله دستاوردهای این سند بین المللی است.
زمانی که ظرفیت های برجام برای لغو تحریم های ظالمانه عملیاتی شد، گشایش های حاصل از آن در زندگی مردم ملموس گشت، چرا که لغو تحریم های اقتصادی و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور به معنای عبور از رکود و رسیدن به وضعیت رونق و گشایش مالی است.
برجام پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورهای جهان را در اختیار مسئولان دولت یازدهم قرار داد و آن ها توانستند این سرمایه ها را برای راه اندازی مجدد کارخانه های تعطیل شده و توسعه صنعتی کشور به کار گیرند، در نتیجه فرصت های شغلی بسیار برای جوانان کشور مهیا شد.
تنها در استان قم پرداخت تسهیلات رونق تولید از ابتدای تیرماه سال گذشته تاکنون، باعث حفظ وایجاد اشتغال برای بیش از چهار هزار تن از جوانان شد.
استان قم یکی از قطب های تولید فرش دستباف کشور است و زندگی بیش از 27 هزار بافنده در آن به فروش فرش های تولید شده در محیط خانه ها و کارگاه های کوچک وابسته است، از آنجا که فرش دستباف محصولی صادراتی به حساب می آید، معرفی و عرضه آن در بازارهای بین المللی اهمیت فوق العاده ای در حفظ این کسب و کار سنتی دارد؛ پس از برجام فرصت مطلوبی برای تجارت و عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی فراهم شد که در همین رابطه صنعتگران فرشباف استان قم توانستند با عبور از شرایط رکود فرش های ابریشم خود را به بسیاری از کشورهای جهان همچون آمریکا صادر کنند.
در همین رابطه کارشناس برجام دراستان قم با اشاره به این که توافق هسته ای از زمان اجرا توطئه های خطرناکی راازکشور دور کرد،گفت:برجام موجب لغو بسیاری از تحریم های ظالمانه، گشایش مناسبات سیاسی و برقراری رابطه اقتصادی با شبکه های مالی بین المللی شد.
حسن بختیاری زاده افزود: دستاوردهای برجام درقم نیز پر رنگ بود و روحیه امید را در دل مردم و به خصوص فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع این استان زنده کرد؛ برجام همچنین عامل موثری در ثبات وضعیت اقتصادی بود و موجب شد هزینه های زندگی در قم برای مردم افزایش پیدا نکند.
وی ادامه داد: از زمان اجرای توافق هسته ای فرصت حضور فعالان اقتصادی استان در بازارها و نمایشگاه های بین المللی فراهم شد وتولیدکنندگان فرش، سنگ وسوهان توانستند مذاکرات خوبی را برای صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا انجام دهند.
وی بیان کرد: پس از توافق هسته ای، واحدهای صادراتی قم به بیش از 2برابر افزایش یافت و به رقم 49 واحد فعال رسید و به همین دلیل بسیاری از کشورهای منطقه و جهان مشتری محصولات تولید شده در استان قم شدند.
این کارشناس برجام گفت: پس از توافق هسته ای، سرمایه گذاران از کشورهای مختلف جهان برای انجام فعالیت های اقتصادی در استان قم، اعلام آمادگی کردند و این استقبال که در موارد بسیاری عملیاتی شده و به مرحله اجرا درآمده است، روز به روز گسترش می یابد.
وی بااشاره به نقش پررنگ برجام درتوسعه گردشگری قم، بیان کرد: سرمایه گذاری فرانسوی ها برای تاسیس هتل پنج ستاره دربلوار پیامبر اعظم (ص) و همچنین حضور شرکت های اروپایی برای راه اندازی قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان از دیگر دستاوردهای برجام برای توسعه پرشتاب استان قم است.
وی با تاکید به این که سرمایه گذاری های کلان اقتصادی، فرصت های شغلی بسیاری برای جوانان استان قم ایجاد می کند، ادامه داد: پس از برجام 40 هکتار از زمین های شهرک صنعتی الغدیر برای انجام فعالیت های اقتصادی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت و زمینه حضور بخش خصوصی در فرآیند تولید و صادرات بیش از پیش مهیا شد.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
بختیاری زاده گفت: در دوران پسابرجام به جای کالاهای مصرفی، کالاهای سرمایه ای بسیاری وارد استان شد که هر کدام از آن ها می تواند خط های تولید واحدهای صنعتی و کشاورزی را به حرکت درآورد؛ بنابراین برجام با ایجاد زیرساخت های توسعه، فضای رونق را برای اقتصاد استان فراهم کرد.
وی افزود: صادرات در 11 ماهه سال 95 بیش از 150 میلیون دلار بود و در همین مدت 386 حواله ارزی برای صادرات محصولات از قم، توسط نهادهای مالی استان صادر شد.
وی ادامه داد: به طور یقین دستاوردهای برجام در استان قم روز به روز نمود بیشتری پیدا خواهد کرد اما برای استفاده بیشتر از ظرفیت های این توافق بین المللی لازم است فعالان اقتصادی و صنعتگران استان با حضور پر رنگ تر در بازارهای جهانی، استعدادهای و قابلیت های خود را بیش از گذشته به نمایش گذارند.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.