به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در «آیین بزرگداشت شهید آیت الله صدر و خواهر شهیده اش بنت الهدی صدر» در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم اظهار داشت: از مظلومیت های آن عالم مبارز و مجاهد این است که افکارش از سوی شاگردانش تداوم پیدا نکرده است.
وی اضافه کرد: از میان شاگردان شهید صدر کمتر کسی است که محورهای اصلی فکری آن شهید را به درستی عمق بخشیده باشد، در حالی که او مرزهای دانش را توسعه داد و از جمله نوابغی است که ضریب هوشی عاطفی و هیجانی توام با شجاعت بالایی داشت.
امام جمعه موقت قم، نگاه شهید صدر به حوزه های علوم اسلامی را مورد اشاره قرار داد و افزود: معمولا ایجاد تحول های عمیق انقلاب گونه در حوزه علم بدون یک نگاه جامع که علوم به هم پیوند زده شوند، رخ نمی دهد و این موضوع نیزکه کسی که سن آن کمتر از 50 سال است، این همه آثار و افتخار آفریده باشد و در زمره انقلاب آفرینان در علوم اسلامی و توسعه دهنده مرزهای علوم اسلامی قرار بگیرد نیز دنیایی از سخن پیرامون آن وجود دارد.
اعرافی با اشاره به مدل سازی عملی شهید صدر و ارایه روش های عملی ریزتر و دقیق تر در قلمروهای اجتماعی و سیاسی بویژه حکومت اسلامی افزود: شهید صدر در نظام بخشی به نظام های اداری و فکری حوزه های علمیه نیز صاحب سبک بوده است.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه همچنین شهید صدر را یک انسان مجاهد، اخلاق مدار و از خود گذشته دانست و افزود: این که یک شخص مانند آن شهید در عین قرار داشتن در تراز بالای علمی و در رتبه پدید آوردندگان تحول های علمی و در یک جایگاه مرجعیتی تمام وجودش را قربانی انقلاب اسلامی کند و همچنین مجاهدت ها و حرکت های حکیمانه و شجاعانه ای را در راه خدا انجام دهد، درس بزرگ و آموزنده ای برای حوزیان از ملیت های مختلف است.
اعرافی گفت: از این رو باید با تولید آثار فراوان در خصوص این شخصیت بزرگ در قالب های گوناگون زمینه الهام بخشی حوزه ها از آن را فراهم کنیم.
همچنین حجت الاسلام سید عبدالهادی شاهرودی از شاگردان شهید صدر به بیان خاطره هایی از آن عالم مجاهد پرداخت.
این همایش به همت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و جامعه المصطفی العالمیه ترتیب یافته بود.
سید محمدباقر صدر فقیه شیعه و فعال سیاسی عراق بود، وی در دهم اسفند سال 1313 هجری شمسی در کاظمین عراق متولد شد، و در 16 فروردین ماه سال 1359 توسط نیروهای بعثی این کشور دستگیر و به بغداد انتقال داده شد و سه روز بعد در نوزدهم فروردین ماه به همراه خواهرش بنت الهدی صدر به جرم جانب داری از حضرت امام و انقلاب اسلامی به دستور صدام حسین حاکم مستبد و معدوم عراق به شهادت رسید.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.