به گزارش ایرنا، سید علیرضا مرندی روز پنجشنبه دردومین روز از همایش ملی سلامت معنوی در سالن همایش های دفترتبلیغات اسلامی قم اظهار داشت: در بحث طب سنتی 85 درصد سلامت انسان پیشگیری است، ولی متاسفانه امروز طب سنتی تحت تاثیر طب جدید و غربی قرار گرفته و در آن مسائل مادی از همه چیز مهمتر است، و موضوع پیشگیری مورد غفلت واقع شده است.
وی افزود: این درحالی است، که با پیشگیری اولیه همه عوامل خطر رفع می شود، و دیگر نیازی به پیشگیری ثانویه و مراحل بعدی درمان نیست.
مرندی با بیان اینکه درخصوص سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامتی پس ازجسمی، روانی و اجتماعی موضوع پیشگیری اهمیت زیادی دارد، افزود: در این زمینه نیز اقدامات لازم و موثر انجام نشده و به همین علت جامعه به مشکلات و کمبودهای معنوی دچار شده است.
وی با اشاره به اهمیت تقویت معنویت در انسان از دوران بارداری و قرار داشتن در رحم مادر افزود: به طور حتم اگر در این زمینه به خوبی کار نشود، انسان در سنین بالاتر بواسطه نداشتن دین و ایمان مناسب دچار نوعی ضعف در سلامت خود شده که این امر او را در دام آسیب های بسیاری گرفتار خواهد کرد.
رئیس چهارمین همایش سلامت معنوی با تاکید بر اینکه پیشگیری تنها منحصر به دوران نخستین زندگی انسان نیست، افزود: این مساله باید در سنین کودکی، نوجوانی و بزرگسالی نیز جدی گرفته شود، چرا که انحراف ها و آسیب های اعتقادی و معنوی انسان را در تمام طول مدت زندگی مورد تهدید قرار می دهد.
وی با تاکید بر نقش مهم دولت و حوزه های علمیه در تامین سلامت معنوی جامعه، فضاهای دانشگاهی و همچنین استادانی که به دانشجویان آموزش می دهند را نیز حائز اهمیت توصیف کرد، و گفت: به عنوان نمونه یک دانشجوی پزشکی که حتی ممکن است قبل از ورود به دانشگاه مدتی را در حوزه علمیه تحصیل کرده باشد، متاثر از استادانی که فقط مطلب و مباحث غربی را آموزش می دهند، و توجهی به نقش معنویت در درمان بیماران ندارند، دچار ضعف در بنیه معنوی و اعتقادی خود شود.
چهارمین همایش به همت فرهنگستان علوم پزشکی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دانشگاه علوم پزشکی قم با محورهای سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، سلامت معنوی در نظام سلامت، مراقبت های معنوی در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت معنوی تجارب ملی و فراملی با حضور طلاب حوزه های علمیه دستیاران دانشجویان گروه پزشکی و کلیه گرایش های روانشناسی روز گذشته درقم آغاز شد و عصر امروز به کار خود پایان می دهد.
دانشگاه شهید بهشتی تهران میزبان نخستین و دومین دوره این همایش در سال های 92 و 93 بود، و سومین دوره آن نیز سال گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شده بود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.