در این گزارش که به قلم الناز فشالنجی نوشته شده آمده که مدت زیادی است سر و صدای انتقال ایستگاه سمی تریلر یا همان ایستگاه میانی حمل زباله قزوین از داخل شهر به خارج آن در گوش شهروندان پیچیده است، این ایستگاه در بلوار جمهوری واقع شده و مشکلات زیادی را در این محدوده به وجود آورده است.
ایستگاه انتقال پسماند یکی از حلقه های فرآیند مدیریت پسماند در پدیده زندگی شهری است که از آن به عنوان فضاهای ورود و خروج موقت پسماند استفاده می شود.
این ایستگاه ها به ویژه در شهرهایی که جمعیت بالایی دارند با هدف کاهش زمان و هزینه حمل و نقل، کاهش خطرات بهداشتی و اثرات زیست -محیطی، کنترل تردد های محل دفع و پردازش پسماند استفاده می شود.
از همین رو قزوین نیز به عنوان یکی از شهرهای رو به توسعه و افزایش جمعیت به احداث ایستگاه های میانی مناسب و مطابق با استاندارد های روز دنیا نیاز دارد و از آن جایی که ایستگاه سمی تریلر قزوین در بافت شهری واقع شده مشکلات ناشی از آن علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی شهروندان به بافت شهری و زیست محیطی این شهر نیز آسیب رسانده است.
طی سال های اخیر مجموعه مدیریت شهری قزوین انتقال این ایستگاه را در دستور کار خود قرار داده بود و اقداماتی نیز توسط مسئولان مربوطه در این حوزه انجام شد اما پس از بررسی های لازم مشخص شد که مکان مناسبی برای انتقال این ایستگاه انتخاب نشده است از همین رو اجرای این پروژه تا زمان انتخاب مکان مناسب به تعویق افتاد.
مهدی امینی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در این خصوص به خبرنگار همشهری گفته است: چهارمین فعالیت در عرصه جمع آوری و مدیریت پسماندهای شهری، انتقال پسماندها از مراکز تولید به محل های پردازش، بازیافت و دفع است.
وی ادامه می دهد: ایستگاه انتقال میانی مکانی است که در آن زباله ها از خودروهای کوچک جمع آوری کننده زباله از مراکز تولید به داخل وسایل نقلیه بزرگتر بارگیری می شود و سپس به سوی محل دفع، پردازش و بازیافت منتقل می شود.
این مسئول اظهار می کند: این ترمینال ها باعث افزایش راندمان جمع آوری پسماندها، کاهش هزینه های حمل و نقل، کاهش میزان مصرف انرژی، کاهش میزان ترافیک و خطرات جاده ای، کم شدن میزان آلودگی هوا و افزایش سرعت جمع آوری و انتقال پسماندها می شود.
امینی می افزاید: از دیگر فواید وجود ایستگاه انتقال میانی پسماندها صرفه جویی چشم گیر در هزینه هایی است که برای حمل و نقل پسماندها در نظر گرفته می شود؛ همچنین وجود این ایستگاه موجب صرفه جویی در زمان مورد نیاز برای انتقال پسماندها نیز می شود.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند عنوان می کند: ضرورت استفاده از ایستگاه های انتقال میانی زمانی احساس می شود که حجم بالایی از پسماندهای جامد در سطح شهر تولید و جمع آوری شود و فاصله زیادی بین محل جمع آوری و دفع نهایی زباله وجود داشته باشد به گونه ای که حمل مستقیم پسماندها به وسیله خودرو های جمع آوری پسماند اقتصادی نباشد و چگالی پسماند تولید شده در مناطق مسکونی پایین باشد.
جای خالی هویت ایرانی در معماری امروز به قلم شیرین برزگر، الگویی تازه در کشف استعدادها به قلم عباس چگینی، کاهش تولید محصولات کشاورزی به دلیل سرمازدگی از دیگر عناوین این شماره روزنامه همشهری است.
روزنامه همشهری قزوین به سردبیری سیده سعیده علوی منتشر می شود.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.