در این مطلب می خوانیم: پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی این بار قرعه به نام پلنگ درآمده است، حیوانی که به دلیل ویژگی های منحصر به فردش از ابهت خاصی برخوردار است و امروز یک قدم تا انقراض فاصله دارد.
پلنگ یکی از شاخص ترین حیوانات این مناطق محسوب می شود که دوربین های تله ای از آن در مناطق الموت و طارم سفلی عکس برداری کرده و این مناطق بهترین شرایط را برای زندگی پلنگ ایرانی دارد.
به گفته مسئولان، «کار مطالعاتی شناسایی پلنگ در استان قزوین در سال 87 آغاز و اولین گونه این حیوان در اواخر سال 88 در منطقه الموت غربی رصد شده است». با این وجود، ما در استان قزوین آمار قابل استنادی در مورد جمعیت پلنگ ها نداریم و بیشتر اطلاعات موجود از طریق مشاهدات مردمی و دوربین های تله ای محیط زیست است.
پایین بودن اطلاعات کافی از پلنگ های استان باعث شده تا ما در این سال ها شاهد کشته شدن پلنگ ها باشیم و شاهان شکارچی بدون هیچ ابایی این حیوان در معرض انقراض را بکشند و خیلی اوقات صدایش هم درنیاید.
این گزارش می افزاید: منطقه الموت غربی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، یکی از زیستگاه های مهم پلنگ در استان است. خبرهای خوبی از زندگی پلنگ ها در این منطقه به گوش نمی رسد چرا که این سال ها لاشه های پلنگ، بسیار در این منطقه یافت می شود.
در ادامه می خوانیم: در مهرماه سال 95 در ارتفاعات روستای آکوجان الموت غربی یک لاشه پلنگ پیدا شد؛ یک سال بعد یعنی در اسفندماه سال 96 در یک کیلومتری همین روستا لاشه پلنگ نابالغ ماده دیگری نیز کشف شد که این مورد به تأیید محیط زیست استان قزوین نیز رسید.
اما متأسفانه باری دیگر اخیرا مردم محلی یک لاشه پلنگ دیگری را بین روستای آکوجان و روستای تلاتر و حدود 100 متر بالاتر از مکان لاشه توله پلنگی که در اواخر اسفند سال پیش کشف شده بود را پیدا کرده اند. علت مرگ این پلنگ هنوز مشخص نیست.
بسیار غم انگیز است که در طول این مدت اندک و در یک منطقه خاص ما شاهد کشف سه لاشه پلنگ بوده ایم، این ها تازه مواردی است که کشف شده اند، خدا می داند که چند قلاده از این پلنگ ها به دست شکارچیان در منطقه الموت تلف شده اند. بماند که در همین آبان ماه سال 96 خبر کشف لاشه یک قلاده پلنگ در طارم سفلی که به ضرب گلوله از بین رفته بود، دست به دست در فضای مجازی چرخید.
نشریه کاسپین قزوین همچنین در صفحه ورزشی خود گفت و گویی با رامین عرب زاده کاراته کای معلول داشته و به نقل از وی تیتر زده است: کاراته همان چیزی است که می خواهم.
معافیت اماکن متعلق به ورزش و جوانان از پرداخت عوارض پسماند، فعالیت کوچک ترین آفرود باز ایران در قزوین و مرمت دیوار حیاط نظمیه دولتخانه صفویه قزوین از دیگری عناوین نشریه کاسپین قزوین است.
نشریه کاسپین قزوین دو هفته نامه سیاسی و اجتماعی است که به مدیر مسئولی مصطفی میرزایی و سردبیری مسعود میرزایی منتشر می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.