دکتر بهمن نقیبی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور و مشاهده آن در برخی مرغداری های استان قزوین در ماه گذشته، پایش های مستمر در تمامی واحدهای پرورش طیور برای پیشگیری از بروز دوباره این بیماری در حال انجام است.
وی اظهارکرد: بازدید هاو پایش های مستمر و هدفمند از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور،انجام نمونه برداری از طیور این واحدها، آزمایش در آزمایشگاه مرجع و توصیه های کارشناسان و دامپزشکان به صاحبان واحدها و کارکنان آن جهت رعایت بهداشت و جلوگیری از بروز بیماری از جمله اقدامات انجام شده در این رابطه است.
نقیبی با بیان اینکه رعایت بهداشت توسط مرعداری ها مهمترین راه پیشگیری از بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان است،خاطر نشان کرد: با توجه به امکانات آزمایش مولکولی در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان، تشخیص بیماری در مدت زمان بین 3 تا 5 ساعت امکان پذیر است.
به گفته وی، معدوم سازی به موقع، نقش مهمی در پیشگیری از شیوع بیماری و سرایت آن به سایر واحدهای پرورش طیور دارد.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: در بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان دامپزشکی ورود و خروج بدون ضابطه کارگران مرغداریها، ساختار نامناسب مرغداری های غیرمجاز، تراکم واحدهای پرورش طیور، تردد کامیون های حمل مرغ و حامل دان و سوخت وعدم رعایت ضوابط بیوسکیوریتی در واحدهای مرغداری، عمده عوامل شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی است.
نقیبی اظهار کرد: قبل از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح واحدهای پرورش طیور استان، اطلاع رسانی به جمعیت هدف (پرورش دهندگان طیور) توسط پیامک، توزیع پوستر و بروشور و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای پیشگیری و مراقبتهای فعال و غیر فعال، انجام شده بود.
وی یادآور شد: ولی متاسفانه با توجه به شیوع بیماری در سطح کشور، این بیماری دراوایل دی ماه در سطح واحدهای پرورش پولت و مرغ تخم گذار استان مشاهده و گزارش شد.
نقیبی اضافه کرد: در این راستا برای جبران خسارت به مرغداران ، واحدهایی که تحت پوشش بیمه هستند مبلغی را به عنوان خسارت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان و واحدهای طیور بومی و نهاده ها از اعتباری را به عنوان خسارت از اداره کل دامپزشکی دریافت می کنند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.