زهرا قلی خانی روز پنجشنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته نهضت سوادآموزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قزوین دومین استان کشور به لحاظ رشد سوادآموزی در پنج سال گذشته بوده است.
این مسئول اضافه کرد: این درصد نشان می دهد تمام دستگاه های مرتبط بانهضت سواد آموزی بویژه اداره کل آموزش وپرورش درانجام وظایف خود تاحدی موفق عمل کرده اند.
وی با بیان اینکه جامعه هدف ما را سنین 10 تا 49 سال تشکیل می دهند،اضافه کرد:درسال 90 از مجموع 828هزار و 315 نفر از جمعیت 10 تا 49 سال 764هزار و 53 نفر به میزان 92/2 درصد جمعیت باسواد و 64هزار و 262نفر یعنی 7.8درصد جمعیت استان بی سواد بوده اند.
قلی خانی ادامه داد:درسرشماری سال 95 آمار با سوادان استان 96/3 درصد به تعداد808هزار و 503 نفر و بی سوادان با 3.7درصد جمعیت یعنی 30هزار و 892 نفر بوده اند.
وی گفت:درحال حاضر آمار سوادآموزان استان در دوره سواد آموزی یک هزار و 726 نفر با جذب 38 درصد ،در دوره انتقال 2هزار و 86 نفر با جذب 68درصد و دردوره تحکیم 232 نفر با جذب 34 درصد است.
قلی خانی خاطرنشان کرد: نهاد نهضت سواد آموزی با قرارداد برون سپاری به موسسات غیر دولتی فعالیت دارد و درحال حاضرهفت موسسه با این معاونت همکاری دارند.
وی، تعداد آموزشیاران نهضت سوادآموزی را نیز 400 نفر اعلام کرد که با این موسسات غیر دولتی قرارداد دارند و به فعالیت مشغول هستند.
این مسئول یادآور شد: برای تقویت و ایجاد انگیزه در سواد آموزان علاوه برخواندن ونوشتن طرحهای خوبی اجرا می شود که خودآموز بی سوادی از جمله آنها است.
قلی خانیادامه داد: در این طرح فرد بی سواد درمحل زندگی خود با استفاده از کتاب های درسی سواد آموزی به کمک یکی از اعضای خانواده آموزش می بیند و در آزمون پایان دوره شرکت می کند.
قلی خانی خاطرنشان کرد: طرح خواندن با خانواده نیز با هدف توسعه وتقویت فرهنگ مطالعه دربین مخاطبان واعضای خانواده ،استقلال درمطالعه، تقویت مهارت خواندن ونوشتن فراگیران دردوره های سواد آموزی و استفاده ازاوقات فراغت اعضای خانواده در مطالعه و کتاب خوانی اجرا می شود.
وی، طرح حلقه های کتاب و کتابخوانی با هدف فراهم کردن زمینه وفرصتی برای کم سوادان جامعه به منظور دسترسی آسانتر به منابع مکتوب را از دیگر طرح های سوادآموزی اعلام کرد که بر اساس آن کم سوادان درحلقه های 10 نفره کتابخوانی سازماندهی می شوند و درهر حلقه یک نفر ازاعضا به عنوان نماینده ویک نفر اعضای باسواد خانواده به عنوان پشتیبان انتخاب و وظیفه هماهنگی ها را عهده دار خواهند شد.
قلی خانی، طرح آموزش بزرگسالان با تبلت، آموزش با رایانه و طرح آموزش عملی نماز به بی سوادان و کم سوادان را نیز از دیگر برنامه های معاونت نهضت سواد آموزی قزوین اعلام کرد و افزود:برای توانمندسازی آموزش دهندگان نیز جهت آموزش روش تدریس بزرگسالان ، بیش از 400 نفر از آموزش دهندگان در آموزش جهاد دانشگاهی شرکت کرده و آزمون داده اند.
وی، توجه به ریشه کنی بیسوادی را مهم ترین اولویت نهضت سوادآموزی دانست که مستلزم و نیازمند یاری ومساعدت تمامی نهادها ودستگاه های اجرایی است.
بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در قزوین میزان باسوادی درجمعیت مردان برابر ۹۷/۳درصد و درجمعیت زنان ۹۵/۳ درصد بوده است.
قدرمطلق بی سوادی درسرشماری سال ۱۳۹۰ در استان قزوین 64 هزار و 262 نفر و سرشماری سال 1395، 30 هزار و 892 نفر بوده است.
هفتم دی ماه به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) به عنوان روز نهضت سوادآموزی نام گذاری شده است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.