سالهاست که آن صدای پر شور و نشاط فامیل هایی که برای کمک چیدن انگور از باغات سرسبز تاکستان که گرد هم می آمدند شنیده نمی شود.
یاد تدارک برای جشن انگورچینی بخیر، یاد آن روزهایی که هر فردی از خانواده مسئولیت کاری را بر عهده می گرفت، یکی به دنبال گونی یا کاغذهای روزنامه باطله، یکی به دنبال پیت های حلبی سوراخ دار، یکی به دنبال تهیه نان ده روزه و حتی مادربزرگ هم در تدارک محتویات آبگوشت باغی بود، این ها همه و همه خاطره شدند و امروز دیگر نه جوان خانواده رغبتی برای این رسم نشان می دهند و نه مادربزرگ خانواده برایش رمقی مانده! دغدغه سالها عدم فروش کشمش زخمی کهنه بر دل کشاورزان تاکستانی نهاده که با شعارهای مسئولین در این چند سال نه تنها التیام نیافته بلکه جراحت آن را نیز تازه تر می کند.
تولید و صادرات کشمش یکی از مصادیق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است که باغداران و فعالان اقتصادی استان به آن پرداخته‌اند.
هرچند این محصول در چند سال اخیر به دلیل سرمازدگی بهاره و اخلال در بازارهای هدف صادراتی با چالش‌هایی مواجه شده است اما همچنان از مهم‌ترین کالاهای صادرات غیرنفتی استان به حساب می‌آید.
استاندار قزوین معتقد است، مشکلات پیش آمده برای کشاورزان تاکستان نتیجه عدم برنامه ریزی و نبود اتحاد انگورکاران در سالهای گذشته است.

**عدم استقبال کشاورزان تاکستانی در فروش کشمش قابل تامل است
فریدون همتی در گفتگوی اختصاصی با خبر قزوین، با اشاره به تخصیص بودجه ای خاص جهت خرید کشمش های باغداران گفت: با تمهیداتی که در پایان سال گذشته صورت دادیم مقرر شد کشاورزان محصولات خود را با قیمت تصویبی و تضمینی 2500 به همراه 700 تومان نیز یارانه که در مجموع به 3200 تومان می رسد به تعاونی این شهر تحویل دهند که باتوجه به پیش بینی 50 هزار تن محصول کشمش این شهرستان اما فقط 1800 تن تحویل دادند که این امر قابل تامل است!
مسئول ارشد استان تنها راه برون رفت از این مشکل را همبستگی باغداران و ایجاد صندوق کشمش دانست و عنوان کرد: این صندوق پل ارتباطی بین کشاورز، اتحادیه و تاجر محسوب می شود که می تواند قیمت این محصول را به شکل متعارف از کشاورز خریداری و به کشورهای هدف صادر نماید.

**تنش بین کشورهای روسیه و اوکراین مشکلات سال 93 را بوجود آورد
اما یزدی مدیرعامل اسبق اتحادیه تعاون روستایی شهرستان تاکستان در گفتگو با خبر قزوین نبود اعتماد کشاورزان از مسئولان زیربط را عامل مهم عدم تحویل کشمش می داند.
وی ادامه داد: متاسفانه نبود سیستم یکپارچه صادرات کشمش و عدم برنامه ریزی صحیح مشکلات زیادی را برای کشاورزان این محصول بوجود آورده تا جاییکه که زمانی ایران قطب صادرات این محصول در جهان بود اما متاسفانه جایگاه خود را از دست دادیم.
یزدی در پاسخ به ابهامات بوجود آمده در فروش کشمش در سالهای گذشته افزود: در سال 93 برای اولین بار تجربه خرید کشمش را داشتیم که بصورت واسطه به کشور روسیه و اوکراین صادر کردیم اما متاسفانه با بوجود آمدن تنش و جنگ بین این دو کشور پول ما بلوکه شد اما با پیگیری هایی که صورت دادیم وام کلانی جهت بدهی به کشاورزان تاکستان پرداخت نمودیم و سپس از طریق قضایی توانستیم واسطه را محکوم به پرداخت بدهی و دیرکرد بانکی نماییم.
وی همچنین در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و هشدار داد: مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در باغات انگور باعث از بین رفتن بسیاری از حشرات مفید شده تا جاییکه که هم اکنون قسمت اعظمی از صادرات باغی ما به دلیل وجود فراوان سم بازگردانده می شود و قطعا در آینده نزدیک باغات تاکستان نیز دچار مشکلات عدیده و از جمله خشک شدن مواجه خواهند شد.
مدیرعامل اسبق اتحادیه تعاون روستایی شهرستان تاکستان همچنین از اعتراض به نتیجه پیگیری کارشناسان دادگستری گفت: نداشتن تخصص در این زمینه باعث اشتباهات آنان شد که مراتب اعراض را به مقامات قضایی رساندیم که مقرر شد در این زمینه از کارشناسان امور باغ آن هم در حیطه انگور گزارش استفاده نمایند.


**عدم وحدت ادارت مربوطه، مشکلات کشمش را دامن زده است
مصلایی، مدیر صنایع کشاورزی استان هم معتقد است؛ حذف مالیات ارزش افزوده، اعطای مشوق صادراتی و دسترسی به بازارهای هدف از مهترین راهکارها برای کمک به کشاورزان و تولیدکنندگان کشمش است.
وی در ادامه می افزاید: در استان قزوین سالانه 320 هزار تن انگور و 90 هزار تن کشمش تولید می شود که ظرفیت تولید 200 هزار تن کشمش را داریم و در صورت تامین اعتبار می توان این میزان را محقق کرد.
این مسئول تصریح می کند: سطح زیرکشت انگور در جهان 7 میلیون و 720 هزار هکتار، در ایران 290 هزار هکتار و در استان قزوین 30 هزار هکتار است که قزوین در تولید انگور رده سوم و کشمش در رتبه اول کشوری قرار دارد و از مجموع 55 هزار تن تولید انگور حدود 32 درصد به کشمش تبدیل می شود.
به گفته مصلایی، در حوزه تولید محصول کشمش تاکنون 14 فقره جواز تاسیس و 28 فقره پروانه بهره برداری صادر شده است.
وی بیان می کند: در سال گذشته حدود 15 هزار تن کشمش به خارج از کشور صادر و 34 میلیون دلار ارز نصیب کشور شد که در این زمینه قادریم این میزان را تا 45 هزار تن محصول به ارزش 90 میلیون دلار افزایش دهیم.
این مسئول نبود دپوی کانتینری در استان، نبود وحدت رویه در میان ادارات مرتبط برای پیگیری امور، مالیات، گمرک، معاف نشدن محصول کشمش از پرداخت مالیات، نبود سرمایه در گردش، نبود نقدینگی مورد نیاز کشاورزان و صادرکنندگان برای ایجاد رقابت صادراتی، ندادن مشوق های صادراتی، نداشتن اتحادیه منسجم و یک دست، دسترسی نداشتن تولیدکنندگان با مشتریان خارجی، وجود آلاینده های سموم کشاورزی در باغات، نداشتن ارتباط مناسب با دستگاههای اداری را از مشکلات کشاورزان و تولید کنندگان کشمش برشمرد.
توجه به اینکه کشمش به عنوان یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می شود جا دارد مسئولین استان بالاخص شهرستان تاکستان در این موضوع به جد ورود پیدا کنند و با درک عمق فاجعه به حل آن کمک کنند اما متاسفانه استفاده ابزاری از کشمش در این شهرستان فقط باغداران و کشاورزانی که سالها با درد و رنج ثمر باغات خود می نگرند را درگیر کرده و بزرگترین دغدغه و مشکلات آنان حتی در امورات روزمره شده است.
امید است مدیران بومی با پرهیز از سیاست بازی ها و درگیری های دنیای مجازی، تاکستان را به عنوان برند اصلی تولید کشمش در منطقه خاورمیانه تبدیل کنند.
هفته نامه خبر قزوین به مدیر مسئولی آزاده رحمانی و با مشی مستقل منتشر می شود.
استان قزوین دارای 101رسانه اعم از روزنامه،هفته نامه،ماهنامه،خبرگزاری و پایگاه خبری است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.