به گزارش خبرنگار مهر، سه شنبه شب در مراسمی با حضور هدایت الله جمالی پور استاندار، عیسی قبادی معاون اقتصادی استانداری، مرتضی علیخانی مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری، حمیدرضا خانپور مدیرعامل و کشاورز معاون شهرک‌های صنعتی استان، سعید نبیل رئیس سازمان صمت، هادی طاهرخانی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان، و جمعی از قنادان و شیرینی پزان سنتی استان نیز حضور داشتند اولین جشنواره شیرینی سنتی و باقلوای قزوین با اجرای برنامه‌های متنوع فعالیت چهار روزه خود را آغاز کرد.

حمیدرضا خانپور در این جشنواره گفت: شیرینی‌های سنتی قزوین با قدمتی چند صد ساله بخش پررنگ و دل نشینی از فرهنگ خطه قزوین و مردمان عزیز را ساخته، و یادآور بهار طبیعت و عید باستانی است.

وی اضافه کرد: شیرینی‌هایی با تنوع و ماندگاری بالا، که حضورشان پیامد وفور مواد اولیه با کیفیت و بومی قزوین است و شیوه‌های تولیدشان متناسب با اقتضای زمانی، نگهداری طولانی مدت آنها را ممکن می ساخته بی شک، کیفیت و تنوع این محصول، امکان تبدیل آن را به جاذبه‌ای جهت جذب توریست و ایجاد گردش مالی بیشتر برای استان، میسر می‌کند و امیدواریم با این محصولات بتوانیم استان قزوین را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

خانپور یادآور شد: در راستای دستیابی به توسعه این کسب و کار، جشنواره شیرینی سنتی و باقلوای قزوین با همکاری دستگاه‌های ذیربط و با هدف فرهنگ سازی و معرفی توانمندی استان و شیرینی سنتی و باقلوای قزوین برنامه ریزی شده و با توجه به اینکه برگزاری این رویداد فرهنگی ملی به منظور معرفی شیرینی قزوین برای اولین بار اجرا شده امیدواریم این رویداد بتواند گامی اثربخش در دست یابی به توسعه این کسب و کار و معرفی استان باشد و آوازه شیرینی سنتی و باقلوای قزوین را ملی و جهانی کند.

خانپور اظهار داشت: برپایی کارگاه بسته بندی، مسابقات مختلف پخت شیرینی و جشنواره عکس و سه اثر برتر، رونمایی از تمبر یادبود شیرینی سنتی، رونمایی از خوشه صنعتی کسب و کار از برنامه‌های جانبی است و در تداوم این حرکت فرهنگی بیش از سه میلیارد تومان برای سفرهای خارجی و بین المللی پیش بینی شده و در نهایت احداث شهرک شیرینی را در مسیر اتوبان قزوین دنبال می‌کنیم.

وی از زحمات و تلاش‌های جمالی پور استاندار، قبادی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و علیخانی مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری، شهریار کشاورز معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان، زهرا چگینی عامل توسعه خوشه شیرینی سنتی قزوین، اتحادیه قنادان و دستگاه‌های ذیربط که در برگزاری این جشنواره گام‌های اساسی برداشتند تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره ملی گامی در جهت شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان در زمینه تولید شیرینی و صادرات آن باشد.

نمایشگاه انواع شیرینی سنتی با حضور ۲۰ واحد صنفی در ۷۰ غرفه، رونمایی از پنج اثر ثبت شده شیرینی سنتی، رونمایی از تمبر یادبود، مسابقه انتخاب بهترین باقلوای لوزی و پیچ، راه اندازی سایت خوشه کسب و کار صنعتی، تجلیل از پیش کسوتان و اجرای برنامه‌های متنوع هنری در این جشنواره تدارک دیده شده است.

در این نمایشگاه از سایت خوشه‌های صنعتی، تمبر یادبود و ۵ اثر ثبت شده شامل باقلوای قزوین، شیرینی‌های حاج کریمی، اتابکی، بهشتی و قرابیه که در فهرست آثار ملی ثبت شده است رونمایی شد.

در کنار این جشنواره نمایشگاه عرضه سوغات و شیرینی استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان و کرمانشاه در ۷۳ غرفه برپا شده است.

این جشنواره تا ۱۸ بهمن ماه سال جاری از ساعت ۱۵ الی ۲۱ در شرکت نمایشگاه‌های بین المللی دایر است و علاقمندان می‌توانند از ساعت ۱۵ تا ۲۱ از آن دیدن کنند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1345067
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.