رضا محبوبی روز چهارشنبه در همایش ملی سرمایه‌های اجتماعی برپایه آموزه‌های اسلامی با اشاره به نقش ویژه روحانیت در تولید سرمایه‌های اجتماعی از دین، افزود:وضعیت نهاد روحانیت به عنوان یک مرجع در جامعه در حال تغییر است و باید آن را دریابیم.
وی اضافه کرد: روحانیت و نهادهای فرهنگی طی ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی در نهادینه کردن فضیلت‌های اخلاقی میان شهروندان ناکارآمد بودند و اگر ما حکمرانی را در حوزه کلان بر مبنای آموزه‌های دینی تنظیم نکنیم اوضاع از این هم بدتر می‌شود.
محبوبی با بیان اینکه روحانیت، گوهر دین را به جامعه عرضه می‌کند و در اثرگذاری آن نباید تردید کرد، ادامه داد: باید دید چه نواقصی در عرضه این محصول ناب داشته ایم که نتوانسته آثاری که باید برجا بگذارد.
محبوبی گفت:دین همواره در تار و پود جامعه ایران حضور داشته است و هیچ تحلیلی از وضعیت ایران بدون توجه به نقش دین اعتبار ندارد و نمی‌تواند به درستی و کامل آن را تبیین کند.
وی ادامه داد: در یک پیمایش مشخص شد افراد دین دارتر احساس رفاه بیشتری نسبت به کسانی داشته‌اند که در پایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتری قرار دارند و بسیاری دیگر از تحقیقات هم اثبات کرده که عامل دینداری در بسیاری از شئون اجتماعی و رفتاری تعیین کننده است.
این مسئول با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی بر خلاف سایر سرمایه‌ها عمومی هستند، گفت:این موضوع نشان می‌دهد که مردم سرمایه اجتماعی را تولید می‌کنند و استفاده از آن به محرومیت دیگری منجر نمی‌شود.
محبوبی اظهار داشت:ویژگی دیگر این سرمایه آن است که قابل وارد کردن نیست بلکه در خود جامعه تولید می‌شود و در جریان استفاده از آن نیز نه تنها کم نمی‌شود بلکه افزایش هم می‌یابد.
معاون مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، گفت: اعتماد، آگاهی و مشارکت سه عامل مهم در سرمایه اجتماعی است و وضعیت سرمایه اجتماعی در کشور ما خیلی خوب نیست و باید آن را بپذیریم.
همایش ملی سرمایه‌های اجتماعی برپایه آموزه‌های اسلامی امروز با همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و دادگستری و نیروی انتظامی در قالب‌ چهار کارگاه تخصصی برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.