مصطفی مافی روز دوشنبه در نشست تعاملی با معاونت روابط عمومی سپاه استان قزوین و نخبگان پارک علم و فناوری اظهار داشت: ۱۱۰ شرکت دانش‌ بنیان و فناور در سطح استان فعالیت دارند که ۸۵ شرکت در مرکز رشد این پارک قرار داشته و ۲۵ شرکت نیز در سایر نقاط به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته وی، محصولات دانشی که در پارک علم و فناوری تولید می‌شوند تا ۲۰ برابر قیمت تمام‌ شده برای شرکت سودآوری دارند.

مافی، وظیفه اصلی پارک علم و فناوری را توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در استان دانست و تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا با توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، اقتصاد کشور را از رکود خارج کنیم.

وی با اشاره به وجود ۲ دسته بندی امروزی اقتصاد کشورهای جهان، افزود: برخی کشورها از محل فروش منابع نفتی، امرارمعاش می‌کنند در حالی‌که هیچ کشور پیشرفته‌ای از فروش منابع خود، گذران زندگی نمی‌کند.

سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین با اشاره به اینکه اگر نگاهی به وضعیت کشورهای پیشرفته داشته باشیم درمی‌یابیم که اقتصاد همه آنها بر پایه نوآوری و فناوری استوار است، گفت: مسیر حرکت اقتصادی کشور ما در گذشته صحیح نبوده زیرا بخش عمده‌ای از امرار معاش ما از طریق فروش نفت حاصل شده و این موضوع مشکلات فراوانی را امروز برای ما ایجاد کرده است.

وی خاطرشان کرد: همه ما به دنبال این هستیم تا اقتصاد را از نفت جدا کرده و به فناوری و نوآوری متصل کنیم و این در حالی است که تمام کشورهایی که به لحاظ اقتصادی از ما جلوتر هستند، در گذشته این راه را آغاز کرده‌اند.

مافی یادآور شد: برخی از شرکت‌ها در استان قزوین از یارانه دولتی استفاده کرده و حداقل‌ترین حقوق را نیز به کارگران می‌دهند اما بازهم نمی‌توانند با بازارهای خارجی رقابت کنند.

به گفته وی، انتظار داشتیم تا با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش صادرات نیز باشیم در حالی‌ که امروز با افزایش نرخ دلار بازهم میزان صادرات غیرنفتی تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که علی‌رغم حمایت‌های دولتی باز هم نمی‌توانند کالای مرغوب و باکیفیت را تولید کنند جزو شرکت‌ها دانشی، فناوری و نوآوری به شمار نمی‌روند.

ثبت ۲۷۳ اختراع توسط نخبگان بسیجی قزوین

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه صاحب‌الامر (عج) قزوین نیز در این جلسه اظهار داشت: ۱۴۶ مخترع بسیجی در استان قزوین توانسته‌اند ۲۷۳ اختراع را به ثبت برسانند.

مهدی برزگر با اشاره به اینکه برخی از این اختراعات تجاری‌سازی شده اما برخی تنها به مرحله ثبت رسیده و رها شده‌اند، تصریح کرد: تلاش داریم اختراعاتی که ارزش اقتصادی داشته اما به سبب وجود نظام بروکراسی‌ اداری، از مرحله تجاری‌سازی دورمانده اند را موردحمایت‌های مادی و معنوی سازمان بسیج علمی استان و پارک علم و فناوری قرار دهیم.

وی اضافه کرد: تبیین و ترویج فرهنگ جهادی در عرصه تولید علم و فناوری و شناسایی و شبکه‌سازی عوامل موثر در تولید علم و فناوری از اهداف کوتاه‌ مدت سازمان بسیج علمی به شمار می‌رود در حالی‌ که شناسایی خلاها، نیازها و عارضه‌ها و همچنین کمک به بسیج ظرفیت‌های علمی و صنعتی استان از جمله اهداف میان‌ مدت سازمان بسیج علمی استان است.

وی با اشاره به اینکه به طرح‌های ابتدایی که محققان بسیجی معرفی می‌کنند وام ۱۰ تا ۵۰ میلیون ریالی پرداخت می‌شود تا بتوانند ایده‌های خود را به نمونه اولیه تبدیل کنند، گفت: در صورتی‌که نمونه اولیه طرح آماده‌ شده بتواند یکی از نیازهای اساسی کشور را حل کند، تسهیلاتی نیز از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال به مخترع پرداخت می‌شود.

برزگر اضافه کرد: اگر یک نخبه، طرحی را در سطح ملی ارایه کند نیز می‌تواند با مراجعه به سازمان بسیج علمی استان قزوین از ۱۲ ماه کسری خدمت استفاده کند که البته چنین طرح‌هایی نباید پیش از این از سوی فرد دیگری ارایه و یا ثبت‌ شده باشد و یا مشابه داخلی آن موجود باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.