مقصود فراستخواه روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد افزود:
کنشگری برای آینده ایران بسیار اهمیت دارد و این، انسان عامل است که می‌تواند با غلبه بر مشکلات و مسایل کشور از ایران محافظت کند.
وی با اشاره به اینکه جامعه ایران در شرایط بسیار حساس و نگران کننده‌ای قرار دارد، اضافه کرد: جهان زندگی ایرانی در حال تغییر است یعنی همان چیزی که هابرماس از آن به عنوان زیست جهان یاد می‌کند.
به گفته وی، محتوای جامعه ایرانی در حال تغییر است اما شکل اداره کشور با این محتوا متناسب نیست و ساختارهای موجود پاسخگوی این تب و تاب و دگرگونی‌ها نیستند.
این استاد دانشگاه و جامعه‌شناس یادآور شد: در نتیجه همین تناسب نداشتن بین محتوا و ساختار، فرصت‌هایی هم که از طریق همین تغییرات به وجود آمده تبدیل به تهدید شده و بهره‌وری ملی از قابلیت‌ و ظرفیت‌های مهم سرزمین اتفاق نیافتاده است.
فراستخواه یادآور شد: در اوایل انقلاب اسلامی متوسط سال‌های تحصیل بزرگسالان ایرانی در حد ۲.۶ کلاس بود اما امروزه با چندبرابر افزایش از هشت سال گذشته و در برخی استان‌ها نیز به سمت ۱۰ سال هم حرکت کرده است.
وی اضافه کرد: اواخر دهه ۷۰ شمسی دسترسی به اینترنت در ایران ۴ درصد بود اما اکنون از ۸۰ درصد هم رد شده که البته این نتیجه نیاز جامعه است نه اینکه سیستم از روی علاقه این کار را کرده باشد.
وی با اشاره به اینکه ما جامعه‌ای در حال تغییر هستیم اما سیستم پاسخگوی متناسب با این تغییرات را ندارد و جامعه از هر جهت در حال تغییر است، افزود: مدل‌های ذهنی ما تغییر نکرده و در نتیجه جامعه دچار نگرانی‌ و تنش‌هایی می‌شود که برای ایران خطرناک است.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما کنش اجتماعی نداشته باشیم، نمی توانیم از کشورمان محافظت کنیم آنچنان که اگر در تاریخ ابوریحان بیرونی،  زکریای رازی و سایر علما و تاثیرگذاران نبودند امروز فرهنگ و تمدن دوران طلایی ایران در حافظه فرهنگی و هویت ایرانی ما وجود نداشت، بنابراین برای محافظت از آینده به انسان آگاه و عامل و کنشگر با مسوولیت اجتماعی و تعهد داریم.
فراستخواه اضافه کرد: البته این کنشگران لزوما نباید نخبگان مطرح باشند چون امروز متاسفانه از بسیاری نخبگان مطرح ناامید شده‌ایم و آنها نمی‌توانند به اندازه کافی درباره آینده ایران احساس مسوولیت کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از نخبگان مطرح که خارج از قدرتند به دنبال موج‌سواری و منافع خاص خود هستند و آنها که در داخل قدرت قرار دارند نیز به دنبال حفظ موقعیت خود هستند بنابراین جامعه ایران چشم به نخبگان معمولی دارد که یکی از آنها همین دانشجویان هستند که نسل‌های علمی،  اجتماعی،  مدیران و معماران آینده کشور هستند.
وی با بیان اینکه دانشجویان به خاطر چند ویژگی می‌توانند تاثیرگذار باشند، افزود: یکی اینکه دانشجویان امروز جمعیت‌های فراگیری را تشکیل می‌دهند که نمایندگی کل ایران را می‌کند،  برخلاف دهه ۳۰ که تعداد محدودی را تشکیل می‌دادند.
این استان دانشگاه اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های جمعیت دانشجویی امروز، تنوع قومیتی است که از همه فرهنگ‌ها و زبان‌های ایرانی و سبک زندگی در آن حضور دارند.
فراستخواه دانشجویان را کنشگرانی آگاهی دانست که سروکار آنان با یادگیری و دانش همراه است و گفت: این قشر با روش‌های علمی به دنبال حل مسایل کشور هستند و هیجان‌های آنها نیز معتدل بوده که در نتیجه به راه حل‌های صرفا ایدئولوژیک نیز بسنده نمی‌کنند.
این استاد دانشگاه افزود: ویژگی دیگر، ارتباط سیستماتیک آنها با اجتماع علمی است که حتی در انجمن‌های خارج از دانشگاه نیز ادامه دارد و یادگیرندگانی هستند که مرتب با اساتید ارتباط داشته و در نتیجه یک شبکه علمی را مدیریت می‌کنند.
فراستخواه افزود: همه اینها بهترین دلیل برای پرچمداری دانشجویان در حرکت‌های بزرگ و تاثیرگذاری آنها بر سایر جریان‌های کشور است که باید به آن به عنوان یک فرصت بزرگ نگاه کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.