سیدیدالله حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از میان مشاوران فعال این اداره کل، ۵۰ مشاور در سطح ۱۰ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده تحت پوشش آموزش و پرورش فعالیت داشته و مابقی نیز در مدارس مختلف مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه در شرایط کمبود نیروی مشاور، اولویت این نیروها به مدارس متوسطه اول اختصاص یافته‌اند، تاکید کرد: در ناحیه ۲ آموزش و پرورش تمام مدارس متوسطه اول، ۸۰ درصد مدارس متوسطه دوم و ۵۰ درصد مدارس ابتدایی مشاور دارند و در مابقی مناطق توزیع این نیروها در ۱۰۰ درصد مقاطع متوسطه اول و ۲۰ درصد متوسطه دوم انجام شده و در صورت وجود مازاد نیرو در برخی مدارس ابتدایی نیز مستقر می‌شوند. ‌
حسینی با اشاره به اینکه در آزمون استخدامی سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش یک سهمیه ۲۷ نفری از جذب نیروی مشاور در مدارس قزوین تعیین شده‌اند، تصریح کرد: شاخص زمان مشاوره به دانش‌آموزان در حال حاضر به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک ساعت است، یعنی به طور مثال مدرسه‌ای با ۱۵۰ دانش‌آموز ۱۰ ساعت حق مشاوره دارد.
رییس اداره مشاوره و امور تربیتی آموزش و پرورش قزوین نیروهای مشاور را دانش آموختگان رشته‌های روان‌شناسی، مشاوره و علوم تربیتی دانست و اظهار داشت: این افراد حداقل به دانش پایه مطالعه و عدالت تحصیلی، یادگیری و مسایل رفتاری و روان‌شناسی نوجوانان آگاهی دارند اما به دلیل حجم زیاد آموزش و ساعات کم مشاوره و کمبود آنها در مدارس، دانش‌آموزان کمتر از حد انتظار از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.
حسینی یادآور شد: البته دانش‌آموزان دارای مشکل شدید تحصیلی و یا سلامت روان و رفتار در صورت نیاز با معرفی مدرسه به مراکز مشاوره زیر نظر آموزش و پرورش ارجاع می‌شوند.
به گفته وی، رویکرد مشاور در مدرسه رویکردی سلامت‌نگر و پیشگیرانه بوده که آموزش مهارت‌های زندگی، تحصیلی و آموزش خانواده را برعهده دارد.
حسینی افزود: علاوه بر نیروهای مشاور، در مدارس متوسطه اول در قالب طرح همیار مشاور نیز از هر کلاس یک دانش‌آموز انتخاب شده که پس از دریافت آموزش لازم و توانمندسازی او، مفاهیم و آموخته‌های خود را به دوستان و همسالان خود منتقل می‌کند.
رییس اداره امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: با توجه به اینکه نوجوانان در صورت بروز مشکل به همسالان خود اعتماد بیشتری دارند این طرح می‌تواند فرصت‌هایی برای مشارکت در فعالیت‌های مشاوره‌ای و پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر فراهم کرده و در تقویت مهارت‌های فردی، اجتماعی و ساخت رفتارهای سالم نیز موثر باشد.
استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه است.
۱۶ هزار فرهنگی نیز آموزش و هدایت دانش‌آموزان استان قزوین را بر عهده دارند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.