بحث تاسیس خانه احزاب در استان قزوین آبان ماه سال قبل در نشستی مشترک با احزاب اصلاح‌ طلب و اصولگرا قوت گرفت و در آن مباحثی در خصوص ضرورت تاسیس این خانه بیان شد.

مسئولان وقت در آن نشست خانه احزاب را محفلی برای گفت‌وگوهای بین جناحی دانسته و اعلام داشتند به زودی از طریق موافقت با شهرداری قزوین می‌توان خانه‌احزاب را راه اندازی کرد.

از آن تاریخ تاکنون اقدام خاصی در خصوص تاسیس خانه احزاب صورت نگرفته و برخی از فعالان سیاسی و مسئولان معتقدند که تغییرات مدیریتی در سطح استان ها سبب می‌شود بیشتر تصمیمات هنگام اجرا به تاخیر بیافتد و حتی امکان پیگیری آن وجود نداشته باشد.

با این حال آن چه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از سوی فعالان سیاسی استان مطرح می‌شود، پیش رو بودن انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری و ضرورت تقویت احزاب در قالب راه اندازی خانه احزاب است.

از همین رو، چندتن از فعالان احزاب در استان قزوین در گفت و گو با ایرنا در خصوص ضرورت های راه اندازی خانه احزاب سخن گفتند.

خانه احزاب کشمکش‌ها و تنش‌های سیاسی را کاهش می‌دهد

دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان استانی اعتقاد چندانی به احزاب ندارند و اگر صحبتی هم در این خصوص مطرح می‌شود، بیشتر جنبه شعاری داشته و برای ارائه گزارش و آمار است.

احمد خورگامی افزود: احزاب استان قزوین بیش از هرچیز نیازمند اقدامات عملی برای تقویت احزاب و نهادینه کردن اعمال حزبی هستند که بتوانند با بسترهای فراهم شده به فعالیت‌های مورد نظر بپردازند و این مهم در قالب خانه احزاب محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت ها کمتر به موضوع احزاب توجه داشته اند، اظهار داشت: نبود خانه احزاب در استان و عملا حزبی گرایی ربطی به جریان سیاسی خاص ندارد و باید دولت ها زمینه تقویت فعالیت های حزبی را فراهم کنند.

خورگامی یکی از بهترین شیوه ها برای برون رفت از مشکلات کشور را تحزب عنوان کرد و گفت: اگر به سمت تقویت حزب گام برداریم، می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که پارلمان و دولت نیز از طریق احزاب تعیین شوند و مردم با توجه به عملکردها بتوانند انتخاب دلخواهی داشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا برای توضیح بیشتر در مورد نقش احزاب و فعالیت‌های مشترک آنها به کشور چین اشاره کرد و گفت: عملکرد حزب حاکم کمونیست در این کشور یک نمونه بارز از تحزب موفق در جهان به شمار می‌رود که نیروهای درجه اول حزبی به جای ورود به دولت و کابینه کار تشکیلاتی کرده و نیروهای درجه دوم خود را به دولت می‌فرستند.

خورگامی به فقدان اهمیت کار حزبی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز در جامعه شاهد حضور افرادی هستیم که بالای ۷۰ سال سن دارند و بدون هیچ گونه کار در جریانات و احزاب سیاسی تصدی پست های مهمی همچون استاندار و وزیر را برعهده می‌گیرند، درحالی که اگر خانه احزاب وجود داشت و گفت و گویی بین جناح‌های سیاسی شکل می‌گرفت، قطعا کادرسازی موفقی را در سطح جامعه شاهد بودیم.

کشور به گفتمان های سیاسی به شدت نیازمند است

دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی قزوین همچنین تصریح کرد: اینکه اعتقاد زیادی به کار حزبی در جامعه وجود ندارد، شرایط را برای تشکیل خانه احزاب در استان‌ها به مراتب مشکل‌تر می‌سازد و این درحالی است که کشور به فضای گفتمان‌های سیاسی به شدت نیاز دارد.

خورگامی با بیان اینکه سیاست زدگی در استان قزوین بسیار بالا است و جریانات تند سیاسی به محض قدرت جریان مقابل را حذف می کنند،اظهار داشت: یکی از راه‌های تنش زدایی در میان جریانات سیاسی تشکیل خانه احزاب و ایجاد انس و الفت علمی به منظور رقابت سیاسی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

به گفته دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در استان قزوین احزاب باید در خدمت کردن به مردم با یکدیگر رقابت کنند و این گفت و گوها باید در خانه احزاب و نشست‌های آن شکل بگیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: خانه احزاب محلی است که  اصولگراها و اصلاح‌طلبان می‌توانند دور یک میز نشسته و علاوه بر مراوده با یک عقل جمعی برای مشکلات استان تصمیم‌گیری کنند که به نظرم تا انتخابات مجلس یازدهم در سال جاری می توان تحقق آن را رقم زد.

راه اندازی خانه احزاب در قزوین به فراموشی سپرده شده است

یک فعال سیاسی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از حدود ۲۰ سال پیش زمین فعلی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین برای خانه احزاب تعیین شده بود و حتی از سوی شورای شهر و استاندار وقت نیز بودجه لازم برای تاسیس آن مصوب شد.

عباس نیکویه افزود: در خصوص اداره کردن خانه احزاب نیز همان موقع مباحثی مطرح شد که اگر دولتی یا حزبی اداره شود، تکلیف حزب حاکم در دولت چه می‌شود و این‌ها مواردی بود که اگرچه پیشرفت نسبی داشت، اما یکباره به فراموشی سپرده شد.

وی سپس به عملکرد دولت ها در ایجاد روحیه حزبی در جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در هر دولتی رویکرد خاصی نسبت به احزاب وجود دارد و درحالی که مثلا دولت اصلاحات بیش از ۲۰۰ حزب راه‌اندازی کرد، اما مسئولان دولت‌های نهم و دهم اظهار داشتند ما نیازی به حزب نداریم و مساجد ما احزاب ما هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی قزوین با تمام این سالن‌ها و امکانات از ابتدا در دست احزاب قرار می‌گرفت، به طور حتم می توانستیم به عنوان یک استان سیاسی و الگوی مناسب در کشور مطرح شویم که متاسفانه این موضوع همواره بلاتکلیف مانده است.

فعالیت احزاب موسمی و به نشست های داخلی محدود شده است

دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: درمجموع جامعه سیاسی ما یک جامعه تحزب گرا و حزب پرور نیست و این یک معضل کلی است که جامعه ما از آن رنج می‌برد.

یوسف کرمی افزود: تحرکات صورت گرفته در خصوص تاسیس خانه احزاب قزوین هم بیشتر ناشی از ایده‌ها و تلاش‌های فردی بوده است، وگرنه در بیشتر اوقات مدیریت سیاسی استان  در دوره های مختلف در این خصوص کمترین حساسیتی نداشته است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین تصریح کرد: امیدوارم استاندار جدید در زمینه تقویت احزاب اقدامات و توجه خاصی در دستور کار قرار دهند و ما شاهد رونق و پویایی احزاب در استان باشیم.

کرمی خاطرنشان کرد: احزاب سیاسی فعال در استان قزوین درسایه بی‌توجهی‌های گسترده و هزینه بالای اداره حزب به نوعی منفعل و مایوس شده و فعالیتشان موسمی و به دوره انتخابات و به نشست‌های داخلی محدود شده است که این موضوع نیز یک آسیب بزرگ برای احزاب محسوب می‌شود.

بسیاری از احزاب ما قدرت مانور ندارند

رییس شورای اصلاح طلبان استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: احزاب باید خود به فکر ارتقا باشند و تلاش کنند که اثرگذاری خود را افزایش دهند.

حجت الاسلام سید ناصر قوامی، تشکیلات احزاب در استان‌ها و سپس در پایتخت اشاره کرد و گفت: تا زمانی که شورای مرکزی احزاب استان فعال نباشد و نتواند در کشور نیز رایزنی انجام دهد، ما هرگز قادر نخواهیم بود مطالبات خودمان را بیان کنیم و همیشه باید منتظر باشم که چند نفری در تهران بشینند و برای عزل و نصب دبیران سیاسی استان تصمیم گیری کنند.

قوامی بر مشکلات درون حزبی تاکید کرد و گفت: احزاب ما خود دارای مشکلات بسیاری هستند و تشکیل آنها اصولی نیست، هر زمان که حرف انتخابات باشد و بخواهند برای رای آوری اقدام کنند، پای کار آمده و جنب و جوشی از خودشان نشان می‌دهند و هرگز نمی توان از احزاب ضعیف انتظار کارهای قوی مثل راه اندازی خانه احزاب داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه خیلی از احزاب سیاسی استان و کشور قدرت مانور ندارند، تصریح کرد: اگر از هر ۱۸ حزب اصلاح طلب بخواهیم یک نشست برگزار کنند، هیچ کدام قادر نخواهند بود ۵۰۰ نفر هوادار جمع کنند، حزبی که قادر نیست این مقدار فرد حزبی را به همراه داشته باشد قطعا ضعیف است و امکان مطالبه گری سیاسی نیز ندارد.

قوامی خاطرنشان کرد: اگر احزاب ما قدرتمند باشند و بتوانند مطالبات خودشان را به شکل مناسب بیان کنند، بدون شک وزارت کشور و مجموعه استانداری به فکر خانه احزاب می‌افتند و ما شاهد رونق و پویایی هرچه بیشتر جریانات سیاسی تا انتخابات مجلس یازدهم خواهیم بود.

پیگیر تاسیس خانه احزاب قزوین هستیم

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات سیاسی استانداری قزوین به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پیگیر تاسیس و راه اندازی خانه احزاب قزوین هستیم، گفت: از زمان حضور بنده در این استان سه مرتبه با شهرداری در خصوص خانه احزاب نامه‌نگاری شده و سرپرست شهرداری قزوین نیز قول داده است که این موضوع را عملی کنند.

اسداالله حمزه‌ای افزود: به لحاظ اهمیت خانه احزاب و پیش رو بودن انتخابات در سال جاری با برخی اعضای شورای اسلامی شهر قزوین نیز  صحبت هایی داشتیم و مفصل با آن‌ها صحبت کردیم که پیگیر این موضوع باشند تا بتوانیم شاهد راه‌اندازی خانه احزاب باشیم.

وی توضیح داد: شهرداری قزوین به ما قول یک مکان (ساختمان خدمات شهری در بازار سعادت) را داده است که تحویل خانه احزاب شود، اما ما خودمان نیز در این مدت بیکار نبودیم و با حزب اسلامی کار موافقت کردیم که ساختمان خودش را به خانه احزاب تحویل دهد؛ البته ما نیز معتقدیم که این ساختمان به لحاظ وسعت و امکانات چندان در شان احزاب سیاسی استان نیست، اما خب ما هرآنچه در توان داشته باشیم دریغ نمی‌کنیم.

حمزه‌ای به پیگیری سرپرست جدید شهرداری قزوین در مورد خانه احزاب اشاره کرد و گفت: شهردار سابق برای تحویل کلید ساختمان به خانه احزاب تلاش خاصی را از خود نشان نداد، اما سرپرست کنونی شهرداری قزوین تاکنون همکاری بسیار خوبی از خود نشان داده و می‌توانیم امیدوار باشیم که کلید خانه احزاب را تحویل بگیریم و تا انتخابات امسال این خانه فعالیت خودش را آغاز کند.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات سیاسی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: اگر نظر بنده را بخواهید، تمایل دارم که خانه احزاب در اماکن دولتی باشد، اما اگر چاره‌ای نداشته باشیم و شهرداری همکاری نکند، مجبوریم فعلا ساختمان حزب اسلامی کار  را برای خانه احزاب انتخاب کنیم.

شورای شهر قزوین مشکلی با واگذاری مکان برای تبدیل به خانه احزاب ندارد

سخنگوی شورای شهر قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شورای پنجم به لحاظ اهمیت موضوع و تقویت احزاب سیاسی در استان مصوب کرده که واحد خدمات شهری سابق در بازار سعادت را به خانه احزاب تحویل دهد و در این خصوص هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

مهدیه السادات قافله باشی با بیان اینکه مکان فعلی کاملا تخلیه شده است و آماده واگذاری به خانه احزاب است، اظهار داشت: این مکان قبلا در دست مجموعه خدمات شهری بود و با توجه به پارتیشن بندی مناسب در این مکان می تواند تحت فعالیت خانه احزاب قرار گیرد.

وی به اجرا نشدن مصوبه شورای شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری باید توضیح دهد که چرا تاکنون این مصوبه اجرا نکرده است و مجموعه اعضای شورا نسبت به اینکه مکان بازار سعادت در اختیار خانه احزاب و دفتر سیاسی استانداری قرار گیرد، مانعی نمی بینند.

استانداری تاکنون نماینده قانونی برای تحویل خانه احزاب معرفی نکرده است

سرپرست شهرداری قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری از نظر قانونی نمی‌تواند مکانی را در اختیار اماکن دولتی قرار دهد و دفتر سیاسی استانداری باید فردی را معرفی کند که از نظر قانونی قادر باشد به نمایندگی از مجموعه خانه احزاب مدیریت این ساختمان را برعهده بگیرد.

محمد درافشانی افزود: بنده نیز معتقدم که استان قزوین به شدت نیازمند تاسیس و راه‌اندازی خانه احزاب است، اما این موضوع به لحاظ قانونی نیز باید مراحل خود را پیش ببرد و تاکنون از سوی استانداری نماینده‌ای قانونی برای این موضوع تعیین نشده است.

۹۹۲۵*3013

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.