استاندار قزوین روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تاکید کرد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی با ۲ مساله استفاده از سموم مجاز و غیرمجاز رو به رو هستیم که ممکن است تهدیدها و فرصت هایی را برای بخش کشاورزی و صادرات این محصولات داشته باشد.
عبدالمحمد زاهدی با اشاره به استفاده از سموم غیرمجاز و تاثیر آنها در صادرات محصولات کشاورزی، افزود: در این راستا باید نتیجه آزمایش های سموم به کار گرفته شده در محصولات کشاورزی به خصوص انگور قبل از صادرات محصولات مشخص شده و بلافاصله به استانداری، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی اعلام شود.
زاهدی با بیان اینکه جهاد کشاورزی وظیفه کارهای ترویجی را در این بخش برعهده دارد، تصریح کرد: این دستگاه باید باغداران و تولیدکنندگان کشمش را از سموم مجاز و غیرمجاز مطلع کرده و با جدی گرفتن نظارت در این بخش با متخلفان و استفاده کنندگان از هرگونه سموم غیرمجاز برخورد کند.
وی به مساله زیتون و آفت این محصول در استان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به فعالیت های خوب انجام شده از سوی جهاد کشاورزی برای مبارزه با مگس زیتون طی سال های گذشته هم اینک به غیر از باغ های مدرن، سایر باغ های سنتی و کوچک با این آفت باغی رو به رو هستند.
زاهدی با اشاره به موضوع ضرورت تامین اعتبار برای مبارزه با آفت مگس زیتون، گفت: مدیریت بحران استانداری در این خصوص وارد عمل شده است و امیدواریم با کمک جهاد کشاورزی و تشکل های این بخش بتوانیم امسال نیز مانند سال های گذشته مبارزه خوبی با این مساله داشته باشیم.
استاندار قزوین با بیان اینکه جهاد کشاورزی وظیفه فرهنگ سازی و استفاده از تشکل های کشاورزی برای مبارزه با این آفت را برعهده دارد، تصریح کرد: با اصلاحات اراضی صورت گرفته در سال ۴۰ که کشاورزی کشور را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرد، بسیاری از باغ ها و مزارع توجیه اقتصادی خود را به دلیل کوچک شدن قطعات زمین و باغ از دست داده و به همین جهت دیگر نتوانستیم زیرساخت های لازم را در این بخش ایجاد کنیم.
استان قزوین با دارا بودن ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی، سالانه قادر به تولید چهار میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی بوده و بیش از چهار درصد از تولید بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
همچنین استان قزوین از لحاظ تولید و سطح زیر کشت انگور به ترتیب رتبه سوم و دوم و از لحاظ تولید کشمش رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
۸۰۵۴*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.