دکتر رضا رسولی شربیانی عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته هفته پژوهش( 24 تا 30 آذر ) افزود: موضوع « خواستن توانستن است » یک مسئله مهم است و باید در ادامه بحث از خودباوری و گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران و نخبگان ملی،از خودباوری ملی سخن گفت.
وی اظهار داشت: از یک سو اگر جلوه های تمدنی در دنیای غرب دیده می شود محصول خودباوری چهار صد ساله است، ولی ما تازه این راه را شروع کرده ایم ، از سوی دیگر اگر به عقب برگردیم ما تمدنی هفت هزارساله داریم و نژادی سرشار از عقل و احساسیم و آثار مکتوب ما شاهد این حقیقت است.
دکتر رسولی شربیانی در خصوص موانع خوباوری گفت: تبلیغات پر رنگ کوچک نمایی، سیاه نمایی و جرات ستانی حساب شده علیه ما که در دنیای سرمایه داری و سود گرایی روشی مرسوم برای رقیب کشی است ، از جمله این موانع است.
وی اضافه کرد: احساس گرایی به جای خردگرایی که محصول نظام آموزشی نکته خوانی به جای مساله محوری است از دیگر موانع است که اگر فرض کنیم عمدی نیست حداقل سهوی بسیار بزرگ و ویرانگر اعتماد به نفس و خودباوری و خلاقیت ماست.
این استاد دانشگاه از نفت به عنوان بلای سیاه یاد کرد و افزود: نفت راه را برای برخورداری از لقمه های آماده و سهل الوصول فراهم کرده و ما به جای اتکا به توان ملی به تولید خارجی تکیه زدیم و ای کاش یا نفت نمی داشتیم یا نفت نمی فروختیم.
وی، اقتصاد دولتی یا شبه دولتی را از دیگر موانع بر شمرد و اظهار داشت : این نوع اقتصاد انگیزه رقابت و نو آوری و تولید و کسب ثروت را ندارد و بیشتر دنبال رفع تکلیف و فرار از زحمت است و این طبیعت انسان است اگر برای خود ندود تند وجدی نمی دود.
دکتر رسولی شربیانی رسانه ها را آئینه دنیای معاصر ونمایان کننده عیب ها دانست گفت: تک صدایی در احزاب و رسانه ها که نظارت همگانی بر رفتارها را کاهش می دهد و راه عدم شفافیت و رانت خواری و دلالی و شکل گیری مافیاهای اقتصادی را هموار می کند ، از دیگر موانع خود باوری است.
رئیس دانشگاه پیام نور قزوین رفع تکلیف بودن اغلب پژوهش های دانشگاهی اعم از طرحهای پژوهشی ، پایان نامه ها و رساله ها را نیز یادآور شد و افزود: استاد و دانشجو بر اساس تقاضا پژوهش نمی کنند و بیشتر کار دلی می کنند تا کار ملی؛ چون جامعه ، صنعت ، بازار و خدمات ، شناخت چندانی از دانشگاهها ندارند و حتی شاید کمتر لطفی به آنها ندارند ، همانطور که شهروندان چندان توجه و لطفی به کالاهای تولید داخلی ندارند .
و در عین حال اظهار داشت : در مواردی که اعتماد و توجه که البته ناشی از نیاز و ضرورت بود فراهم شده ، خودباوری شکل گرفته که باعث استقلال کشورهم شده که این امر در حوزه پزشکی و صنایع دفاعی قابل مشاهده است و البته باید در نظر داشت که این مهم نسبت به دادن کار به دانشگاهها و هوش ایرانی و ایمان اسلامی توجه شده و نبوغ ملی را به خدمت گرفتند و توانستند به دستاوردهای بالایی در سطح جهانی نایل شوند .
وی اظهار داشت : اگر سراغ دانشگاهها نرویم یا به تعبیر دقیق تر نخبگان ملی را در همه امور به کار نگیریم هرگز به قله های ترقی و استقلال و امنیت ملی راه نخواهیم یافت، پس باید باور کنیم که اگر بخواهیم، می توانیم.
21 طرح پژوهشی توسط اساتید دانشگاه پیام نور قزوین تا کنون اجرا شده و 18 طرح دیگر در حال اجرا است که بیشتر در زمینه شیمی، روانشناسی، زمین شناسی و مدیریت است.
6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.