مجید حدادیان عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس پیش بینی های به عمل آمده امسال 21 هزارتن دانه زیتون از باغات استان برداشت خواهد شد.
وی با اشاره به واردات 90 درصدی روغن خوراکی مورد نیاز کشور، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با افزایش سطح کشت باغات زیتون، روغن کشی از این محصول را توسعه ببخشیم.
به گفته این مسئول، سطح زیر کشت باغات زیتون استان قزوین با احتساب روند توسعه ای آن در سال 96 و بهار امسال، 9 هزار و 300 هکتار بوده که از این میزان 6 هزار و 500 هکتار بارور و 2 هزار و 800 هکتار نیز غیربارور است.
کارشناس مسئول طرح زیتون استان قزوین در ادامه، ارقام موجود زیتون در باغات منطقه را رقم زرد که 2 منظوره بوده و نیز ماری، شنگه، روغنی محلی و ارقام خارجی را کنسروالیا، کرونایکی (ارقام روغنی) و مانزانیلا اعلام کرد.
حدادیان به اقدامات اصلاحی انجام شده در جهت بهبود وضعیت باغات زیتون منطقه اشاره و یادآور شد: برنامه‌های اصلاحی باغات زیتون با اعتبارات دولتی در سال جاری از سوی پیمانکار شامل هرس (باردهی و جوان سازی) به میزان 170 هکتار، تغذیه باغات در سطح 50 هکتار و مبارزه با آفات نیز در سطح 50هکتار انجام شده است.
وی تصریح کرد: همچنین عملیات اصلاحی خارج از اعتبارات طرح توسط باغداران شامل هرس یک هزار و 500 هکتار، تغذیه باغات در سطح 700 هکتار و مبارزه با آفات (پسیل زیتون) در سطح 700 هکتار از باغات زیتون انجام شده است.
این مسئول اجرای مدیریت صحیح و انجام عملیات اصلاحی در باغات زیتون را باعث بالا رفتن عملکرد و کنترل سال آوری درختان آن دانست و گفت: امسال عملیات مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 2 هزار هکتار از باغات قدیمی این محصول با نصب تله‌ های فرمونی، کارت زرد و بیت اسپری (طعمه پاشی) با مشارکت باغداران انجام شده است.
6104/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.