علی فرخزاد روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه سالانه هکتارها باغ به دلایل مختلف از جمله سهل انگاری در آبیاری، سود جویی برخی افراد و آتش سوزی از بین می رود.
وی ادامه داد: این در حالی است که بیشتر باغاتی که در حاشیه راه ها واقع شده و زمینه کاربری یا ساخت و ساز در آنها نیز وجود دارد، در معرض خطر و نابودی قرار دارند.
این مسئول اضافه کرد: برای جلوگیری بیشتر از نابودی باغستان چند صد ساله موجود منطقه پیشناد شد تا در گام نخست منابع مالی پایداری برای حدود 500 هکتار، یعنی 20 درصد باغاتی که بیشتر در معرض خطر جدی قرار دارند تامین تا به نوعی مالکیت آنها در اختیار نه شهرداری بلکه دولت قرار گیرد.
فرخزاد با بیان اینکه باید روی این مساله فکر و چاره اندیشی شود، تصریح کرد: یکی از پیشنهادات این بوده که این طرح در شورای باغستان مطرح و تملک باغات یاد شده در اختیار میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی قرار گیرد.
وی در ادامه به تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح اشاره و یادآور شد: برای انجام این کار نیز پیشنهاد شده تا 100 هکتار از اراضی بالا دست آزاد راه که در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد به منظور تامین اعتبار و خرید باغات، با طی کردن مراحل قانونی آنها به فروش برسند.
فرخزاد در پاسخ به این سئوال که در گذشته اقدام هایی برای نجات باغستان سنتی قزوین صورت گرفته اما نتیجه بخش نبوده، گفت: به فرض اینکه اشکالات و اشتباهاتی نیز در گذشته برای این مساله به وقوع پیوسته اما این دلیل نمی شود که چون موفق نبوده اند، ما هم نباید کاری در این زمینه انجام دهیم.
به گفته وی، اگر قرار است اقدامی برای نجات باغستان چند صد ساله قزوین انجام دهیم باید به صورت جمعی تصمیم گیری شود زیرا این مساله نیازمند به یک خرد جمعی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: براساس پیشنهادات ارایه شده، می توان پس از مالکیت باغات، بهره برداری از آن را به مالکان قبلی یا حتی داوطلبان احیای باغات سپرد، ضمن آنکه چنین ایده هایی در بسیاری از کشورها موفق بوده است.
وی تاکید کرد: در عین حال چنین طرح ها و پیشنهاداتی باید ابتدا در شورای برنامه ریزی استان و شورای باعستان مطرح و مورد تصویب قرار گیرد زیرا این کار مستلزم طی مراحل قانونی و حقوقی بوده تا جایی که شاید برخی از مالکان باغات حاضر به واگذاری نباشند که در آن صورت باید از طریق مراجع قانونی و ذیصلاح مورد پیگیری قرار گیرد.
باغستان قزوین با چهار هزار و 200 هکتار وسعت در گذشته اکنون به 2 هزار و 500 هکتار کاهش یافته است.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.