به گزارش ایرنا، این تکنولوژی ها و فناوری های نوین درصورت نگاه توسعه محور و همه جانبه نه تنها یک تهدید و بدافزار نخواهند بود بلکه می توانند بخشی از نیازهای یک جامعه را رفع کرده و برای حل مشکلات مهمی مانند بیکاری و رکود اقتصادی در جامعه موثر واقع شوند.
قزوین نیز همراه و همگام با دنیا در استفاده از این فناوری های روز عقب نمانده و توانسته با توسعه بهره برداری از کسب و کارهای نوین برای اشتغالزایی و افزایش رفاه اجتماعی اقدام کند.

*** آینده روشن کسب و کارهای فضای مجازی
مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط جامعه و اشتیاق مردم به تکنولوژی های نوین می توان پیش بینی کرد که کسب و کارهای نوین شکل گرفته بر پایه فضای مجازی یا استارت آپ ها افق روشنی پیش روی خود خواهند داشت.
سعید پور ایمانی افزود: هرچند استفاده از استارت آپ ها در قزوین نسبت به استان های دیگر کمی دیرتر شروع شد ولی هم اکنون بهره گیری از این تکنولوژی ها در استان رشد خوبی داشته و احتمالا سال 98 سال شکوفایی استارت آپ ها در قزوین خواهد بود.
این مسئول گفت: مرکز دیجیتال استان اهالی فن را به اشتغالزایی برپایه فضای مجازی که بدون هزینه یا کم هزینه است تشویق می کند چون این نوع اشتغالزایی ها علاوه بر کارآفرینی، موجب رونق اقتصادی استان نیز می شود.
مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین با بیان اینکه استارت آپ ها محدود به مکان نیستند و در تمام دنیا دیده می شوند ادامه داد:استارت آپها مزایای بسیاری زیادی دارند اما اگر با فرهنگ کار، برنامه ریزی مالی و اصول چهارگانه خود همراه نباشند خیلی سریع از گردونه کاربرد اجتماع حذف می شوند.
پور ایمانی یادآور شد: معمولا عمر مفید استارت آپها 2 تا چهار سال است اما برخی از این کسب و کارها مانند دیجی کالا و اسنپ با برنامه ریزی، مشاوره فنی و افزایش جذابیت توانسته اند تا 20 سال نیز عمر کنند.
این مسئول با بیان اینکه آینده کسب و کارهای نوپا در فضای مجازی روشن است گفت: مهاجرت مردم به گوشی های هوشمند، استقبال از کسب و کارهای بدون واسطه و حرکت نیازهای مردم به سمت آنها از جمله دلایلی هستند که نشان می دهند سرمایه گذاری در این مشاغل در آینده موفق خواهد بود.
پور ایمانی اضافه کرد: بیش از 60 درصد از مشاغل واسطه گری جهان سه یا چهار سال آینده از بین خواهد رفت بنابراین باید به جای این مشاغل شغل های جدیدی تعریف شود.
وی با بیان اینکه تعریف این مشاغل در فضای مجازی با استقبال مردم مواجه شده است افزود: دریافت سفارشهای مردمی از قبیل خرید نان و تحویل آن درب خانه از طریق اپلیکیشن ها هزینه و زمان کمتری نیاز دارد و رفاه اجتماعی بیشتری را برای مردم به بار می آورد.
پور ایمانی با بیان اینکه به دلیل همین مزایا استقبال مردم از مشاغل مجازی به مراتب از مشاغل حقیقی بیشتر شده است افزود: کسب و کارهای نوین امروزه تا بدانجا پیش رفته اند که اشتغالزایی بخش های صنعتی را به دلیل هزینه های کارگری، بیمه، سرمایه گزاف و نیازمندی به مواد اولیه تحت الشعاع خود قرار داده اند.
به گفته وی امروزه استارت آپها در بخش های مختلف از قبیل حمل و نقل درون شهری، اتوشویی، آموزش، مجتمع های تجاری الکترونیک، فروشگاه های اینترنتی و... وارد شده و اشتغالزایی، درآمد زایی و سرمایه گذاری موفقی را رقم زده اند که همه نوید بخشی آینده روشن و درخشانی برای این کسب و کارها است.

*** فضای مجازی بستری بالنده برای توسعه کسب و کارهای نوین
رییس پارک علم و فناوری استان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امروزه توسعه کسب و کارهای نوین ضرورت توجه و حمایت از مشاغل شکل گرفته بر پایه فضای مجازی را افزایش می دهد.
یوسف گرجی مهلبانی افزود: در همین راستا پارک علم و فناوری از ایده های برتر کسب و کارهای نوین حمایت کرده و با ارائه دوره آموزشی از ثبت شرکت، قانون مالکیت، ثبت اختراع و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف در کنار اختصاص فضای کالبدی و امکانات جانبی به حمایت از این واحدهای فناورانه اقدام می کند.
وی گفت: هم اکنون 123 واحد فناور در پارک علم و فناوری قزوین مستقر هستند که از این تعداد 78 واحد در پارک حضور داشته و مابقی مجازی هستند.
گرجی با بیان اینکه هم اکنون واحدهای بسیار موفقی در پارک حضور دارند که سرمایه گذاری و اشتغال بالایی را ایجاد کرده اند ادامه داد: بسیاری از این واحدها در زمینه های مختلف حضور داشته و توانسته اند تحرک اقتصادی بالایی را برای استان رقم بزنند.

*** بهره برداری از بستر فضای مجازی جدی تر گرفته شود
یک ایده پرداز 25 ساله قزوینی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: فضای مجازی بستری مناسب برای اشتغالزایی است و امیدواریم مسئولان زمینه بهره برداری از این فرصت را بیشتر ایجاد کنند.
میثم بیاتی که در حال حاضر با ایده خود برای 6 تن اشتغال ایجاد کرده است افزود: ایده شهرمجازی را در سال 86 مطرح کردم که در فراخوان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، همایش وزارت ارتباطات و گردهمایی استانی ایده پردازان کشور مورد اقبال قرار گرفته و به عنوان ایده برتر انتخاب شد.
این ایده پرداز قزوینی افزود: متاسفانه در این سالها با وجود پیگیری های مکرر نتوانسته ام همکاری کلی دستگاه ها را برای توسعه ایده خود جلب کنم.
بیاتی افزود: بعد از مدتی فعالیت شخصی با کسب سرمایه ای اندک توانستم با همکاری دوستان این ایده را به مرحله اجرا وارد کنم.
وی اضافه کرد: ایده شهر مجازی همان طور که از اسم آن پیداست به دنبال این هدف است که تمامی مشاغل دنیای واقعی را به صورت الکترونیکی و در دنیای مجازی عرضه کرده و ما به ازای آن نیز ایجاد شغل کند.
این ایده پرداز با بیان اینکه نگاه ما به فضای مجازی از نگاه گسترده ای شکل می گیرد ادامه داد: ما به این حقیقت رسیده ایم که همانند زندگی واقعی و حقیقی یک دنیای مجازی نیز وجود دارد که به تعداد مشاغل موجود در آن می توان در فضای مجازی اشتغال داشت.
وی با بیان اینکه توسعه کسب و کارهای نوین در استان با تاخیر شروع شده است یادآور شد: فضای مجازی بستری مناسب و فضایی ایده آل برای اشتغالزایی است و در عرصه فعلی با توجه به استقبال مردم از تکنولوژی های نو و خدمات نوین می توان امیدوار بود که با ورود در این عرصه معضل بیکاری جوانان حل شود.
این ایده پرداز ادامه داد: با این هدف ایده شهر مجازی را مطرح کردیم و با رایزنی های مکرر و رفت و آمد های متوالی توانستیم در پارک علم و فناوری استان مستقر شویم.
وی اضافه کرد: هم اکنون در فاز اول اجرای شهر مجازی، اولین سامانه هوشمند جابه جایی و حمل و نقل موتوری استان را با نام پیک اردیبهشت راه اندازی کرده و برای 6 نفر در بخش اداری و پیک موتوری شغل ایجاد کرده ایم.
به گفته وی این ایده ظرفیت اشتغالزایی برای حداقل 25 نفر در بخش ناوگان موتوری و 10 نفر در بخش اداری را دارد که به استقبال مردم از این طرح و حمایت دستگاه ها وابسته است.
ایده پرداز قزوینی با اشاره به ویژگی های این ایده گفت: اشتغالزایی، کاهش ترافیک شهری، ارائه خدمات غیرحضوری، صرفه جویی در وقت و جلوگیری از آلودگی های ترافیکی و محیط زیستی از جمله فواید این طرح هستند.
بیاتی ادامه داد: هم اکنون خدمات این طرح شامل سرویس عادی پیک، خدمت مسئول خرید برای انجام خریدهای روزانه مردم و سرویس جابه جایی نامه ها برای اداره ها از طریق درگاه موبایل، وب سایت و نرم افزاری های جانبی در دسترس عموم قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد توسعه خدمات در سایر بخش های اجتماعی نیز باشیم.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.