کتابچه بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی‌(ره) از منظر تربیتی با نام «مسطر» از سوی معاونت فرهنگی- تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه منتشر شد. این کتاب در قالب مجموعه سیره تربیتی علمای اسلام در قطع رقعی و 112 صفحه انتشار یافته است.
مسطر نام وسیله‌ای است که خطاط‌ها با آن خطی محو در صفحه کاغذ ایجاد می‌کردند؛ در حقیقت مسطر راهنماست و قلم را از منحرف شدن حفظ می‌کند و سطر را نشان می‌دهد.
نوشتاری از حجت‌الاسلام اعرافی در ضرورت پرداخت به الگوهای تربیتی، سطرهایی از زندگی امام خمینی‌(ره)، نوشتاری بر اندیشه عبادی معنوی امام خمینی‌(ره)، نوشتاری بر اندیشه اجتماعی سیاسی امام خمینی‌(ره) و امام خمینی‌(ره) در نگاه دیگران، از مطالب گنجانده شده دراین کتاب است.
اخلاق و عرفان امام خمینی‌(ره) در مصاحبه با خانم فاطمه طباطبایی عروس حضرت امام(ره)، جملاتی از امام خمینی‌(ره) در ساحت‌های تربیتی اخلاقی، جرعه‌ای از جام چهل حدیث امام خمینی‌(ره) و حکایت‌هایی از امام خمینی‌(ره) در باب تعلیم و تربیت از دیگر بخش‌های این کتاب است که ابعاد شخصیتی امام راحل از منظر تربیتی بررسی می‌کند.
همچنین استاد کامل عنوان مقاله است دراین کتاب، به قلم مهدی علمی دانشور که وی دراین نوشتار تنها راه خارج شدن از جامعه‌ای که به سمت بی‌اخلاقی در حال شتاب است، الگوگیری از سیره اخلاقی علمایی چون حضرت امام خمینی‌(ره) معرفی و تاکید شده است : «اعتراف سختی است که امروز بگوییم بهره بسیار ناچیزی از بزرگان دیارمان برده‌ایم».
درباره زندگی عنوان مطلب دیگری در این کتاب است که به قلم مهدی یزدی نوشته شده و سطرهایی از زندگی امام خمینی‌(ره) را در خود جای داده است. تولد، تحصیلات ابتدایی سید روح‌الله، روحیه سلحشوری در کودکی و نوجوانی، کودکانه‌های سید روح الله، ادامه تحصیل در قم، آغاز تدریس، جلسات درس اخلاق و عرفان امام از سرفصل‌های این مقاله است.
سطر دوم عنوان نوشتاری درباره اندیشه عبادی معنوی امام خمینی‌(ره) در این کتاب به قلم کاظم میرزایی است که به بیان روش‌های خاص تربیتی امام راحل در عبادت مانند یاد خدا، مصداق‌های ذکر، نماز، اهتمام به نماز اول وقت، نماز جماعت، آرامش در پرتو ذکر، توبه، شرایط توبه، دعا و مناجات، توکل و تفویض امور خدا، توسل و زیارت و مرگ‌اندیشی می‌پردازد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.