گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

فلاحتی، امام جمعه رشت: «مردم داری» از سفارش های آیت الله محفوظی بود

مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی محفوظی 96 سال عمر کرد. ایشان از آغاز جوانی به تهذیب نفس مشغول بود و از شاگردان خوب آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی (رض) بود. از جمله خصائص آن مرحوم این بود که از دورانی که امام مبارزه و نهضت علیه رژیم ستم‌شاهی را شروع کرد، از حضرت امام حمایت کرد و از جمله شخصیت‌های برجسته حوزوی بود که مرجعیت امام را امضاء کرد.

پایگاه خبری جماران: نماینده ولی فقیه در استان گیلان گفت: مرحوم آیت‌الله محفوظی به معنای واقعی کلمه فقیه بود؛ ایشان 5 کتاب‌ فقهی درباره حج دارد و آیت‌الله سبحانی دو کتاب فقهی از ایشان را نام بردند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین رسول فلاحتی امام جمعه رشت در پی می آید:

 

لطفا درباره ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله العظمی محفوظی بگویید.

مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی محفوظی 96 سال عمر کرد. ایشان از آغاز جوانی به تهذیب نفس مشغول بود و از شاگردان خوب آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی (رض) بود. از جمله خصائص آن مرحوم این بود که از دورانی که امام مبارزه و نهضت علیه رژیم ستم‌شاهی را شروع کرد، از حضرت امام حمایت کرد و از جمله شخصیت‌های برجسته حوزوی بود که مرجعیت امام را امضاء کرد.

مرحوم آیت‌الله محفوظی مبارزاتی داشت و در این راه سختی‌ها کشید. ایشان بعد از انقلاب با امام بود و در مسئولیت‌ها و سمت‌های گوناگوی حضور داشت؛ از جمله چند دوره از طرف مردم گیلان در سمت نمایندگی خبرگان رهبری بود. بنده که از سال 97 از سوی رهبر انقلاب آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای به عنوان نماینده ایشان در گیلان معرفی شدم، همیشه از من حمایت می‌کرد.

از جمله سفارش‌های آن مرحوم به من این بود که مردم‌داری کنید. همچنین از جمله توصیه‌های شخصی ایشان این بود که «این دنیا لُعبه یعنی اساب‌بازی است. اگر از پست و مقام برای خدمت به بندگان خدا استفاده کنیم و برای رضای خدا کاری کنیم، می‌ارزد و گرنه اسباب‌بازی است؛ امروز دست کسی است و فردا دست کس دیگر.»

 

از دیدگاه حضرتعالی، چرا مردم به ایشان علاقه داشتند؟

مرحوم آیت‌الله العظمی محفوظی هر از چندگاهی با من تماس می‌گرفت و مردم را سفارش می‌کرد. سفارش همیشگی ایشان به مردم، نظام و انقلاب بود. آن مرحوم دلدادۀ راه امام و رهبری بود و در همه‌ی امور از این دو بزرگوار تبعیت می‌کرد. «عاش سعیدا و مات سیعدا و یبعث سعیدا».

آن مرحوم در دوران مبارزات، حضور فعال و فراوانی داشت و با تبعیدها، زجرها و تحقیرهایی از سوی حکومت منحوس پهلوی مواجه بود و همه را تحمل می‌کرد. بعد از انقلاب هرجا که امام و رهبری می‌خواستند، حضور پیدا می‌کرد. مهمتر اینکه هیچ کیسه‌ای برای دنیای خود ندوخت و خانه ایشان در همان کوچه قرار دارد؛ هیچ چیز برای خود نمی‌خواست و همیشه به فکر عالم قیامت بود. کتاب‌های اخلاقی آیت‌الله محفوظی به زبان فارسی موجود است؛ اساساً به فکر دنیا و تعقلات دنیا نبود.

من توفیق شاگردی ایشان را نداشتم، اما هر وقت خدمت‌شان می‌رسیدم توصیه می‌کرد که به دنیا توجه نکنید مگر اینکه به عنوان وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد.

همچنین آیت‌الله بهجت عنایت ویژه‌ای به ایشان داشت و حتی شنیدم که برخی احتیاطات خود را به آن مرحوم ارجاع می‌داد. همچنین مرحوم آیت‌الله علی صافی احتیاطات خود را به ایشان ارجاع می‌داد.

مرحوم آیت‌الله محفوظی به معنای واقعی کلمه فقیه بود؛ ایشان 5 کتاب‌ فقهی درباره حج دارد و آیت‌الله سبحانی دو کتاب فقهی از ایشان را نام بردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.