«خمینی، ای امام» + فیلم

با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در آستانه محرم سال ۱۳۵۷، در فاصله ای اندک سرودی در سراسر ایران بر سر زبان‌ها افتاد کهعنوان «خمینی ای امام» شناخته شد.

لینک کوتاه کپی شد

سراینده این سرود تاریخی، استاد «حمید سبزواری» است. او در خاطرات خود چنین گفته است: «سرود «خمینی ای امام» را من قبل از پیروزی انقلاب سرودم، یعنی وقتی که حضرت امام از نجف به پاریس رفتند. در آن زمان، اعلامیه‌های حضرت امام به ایران می‌آمد، اگر خاطر دوستان باشد، اعلامیه‌ها وقتی می‌آمد مثل شب‌نامه تکثیر می‌شد، بچه‌ها شب‌ها آنها را در خانه‌های اطراف می‌انداختند و سخنرانی‌ها در نوار کاست ضبط می‌شد و کاستش دست به دست می‌چرخید.

وقتی این اعلامیه‌ها و سخنرانی‌ها کاست می‌شد یک روی نوار، خالی بود و عزیزانی که این نوارها را تکثیر می‌کردند، می‌آمدند و می‌گفتند یک شعری برای آن روی نوار بگو تا ضبط کنیم که فرمایشات حضرت امام (س)که در یک روی نوار بود پوشش داده شود. من هم یکی دو تا شعر دادم یکی «با یاد عاشورا به‌پاخیزید». یکی هم «خمینی ای امام»بود که گروهی از جوانان انقلابی آن را به صورت «گروه کر» خواندند.

در بخشی از کتاب «از سبزوار تا سرزمین رویا» روایت خاطرات زندگی و بررسی آثار حمید سبزواری می خوانیم: «بالاخره روز موعود فرارسید. ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ قرار بود امام خمینی(س) از پاریس تشریف بیاورند و در فرودگاه مهرآباد سرود «خمینی ای امام» به اجرا درآید. فرودگاه مملو از جمعیت بود.

هر سالن را به گروهی اختصاص داده بودند؛ نمایندگان هر قشر و گروهی اعم از دانشجویان،‌ زنان، کارمندان، همافران، ارتش، و گروه سرود هم در بالکنی مستقر شده بود. آقای صبحدل و شاهنگیان این گروه را رهبری می‌کردند. گروه فیلم‌برداران تلویزیون هم به انقلاب پیوسته بودند. این اولین دیدار حمید و دوستانش با امام خمینی(س) بود. قلب حمید می‌تپید، دستش می‌لرزید و انگار قدرت ایستادن را از کف داده بود.

ابهت و بزرگی خمینی‌(س) او را، که سال‌ها عاشقانه برایش می‌سرود، مات و مبهوت کرده بود. دلش می‌خواست به وسط جمعیت برود و دست‌های امام (س) را ببوسد. لحظه‌ای او را در آغوش گیرد و از سال‌های انتظار بگوید. جای پایش را ببوسد و قدم‌هایش را بر چشم بگذارد؛ بغض گلویش را می‌فشرد و از دور به تماشا نشسته بود. حمید آرام اشک می‌ریخت. جمعیت با شنیدن صدای سرود کمی آرام گرفتند، تلاش شبانه آنان به ثمر نشسته بود. سرود اجرا شد. در پایان همه با شور و حال دست می‌زدند و مقدم پیر و مراد خود را خوشامد می‌گفتند.»

متن سرود: 

ای مجاهد ای مظهر شرف ای گذشته ز جان در ره هدف چون نجات انسان شعار توست مرگ در راه حق ، افتخار توست این تویی، این تویی، پاسدار حق خصم اهریمنان ، دوستدار حق بود شعار تو ،به راه حق قیام ز ما تو را درود ، ز ما تو را سلام خمینی ای امام ای مجاهد ای مظهر شرف ای گذشته ز جان در ره هدف لرزد از نام تو پایه ستم پشت اهریمنان گشته از تو خم مرز توحید را همچو سنگری حافظ ملت و دین و دفتری بود شعار تو، به راه حق قیام ز ما تو را درود ، ز ما تو را سلام خمینی ای امام ای مجاهد ای مظهر شرف ای گذشته ز جان در ره هدف چون تو عزم صف دشمنان کنی ترک سر، ترک تن، ترک جان کنی نازم آن عزم دشمن شکار تو خشم تو، قهر تو، اقتدار تو بود شعار تو ،به راه حق قیام ز ما تو را درود ، زما تو را سلام خمینی ای امام ای مجاهد ای مظهر شرف ای گذشته ز جان در ره هدف ما همه یار تو یاور توییم دوستار تو هم سنگر توییم ای تقاص تو ورد زبان ما این تویی مظهر آرمان ما بود شعار تو ،به راه حق قیام ز ما تو را درود، ز ما تو را سلام خمینی ای امام ای مجاهد ای مظهر شرف ای گذشته ز جان در ره هدف هر زمان می رسد از تو این ندا ای بسیجان و مستضعفان به پا زیر بار ستم زندگی بس است نزد طاغوتیان بندگی بس است بود شعار تو، به راه حق قیام ز ما تو را درود، ز ما تو را سلام خمینی ای امام خمـــــــــــــــینی ای امـــــــام...

حجم ویدیو: 18.37M | مدت زمان ویدیو: 00:00:00 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید