مدیرکل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی خبر داد:

مرمت ارگ علیشاه تبریز با اعتبار 3 میلیارد تومان

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی گفت: مرمت ارگ علیشاه (مسجد علیشاه تبریز) که متأسفانه در سالهای گذشته متوقف شده بود از سال گذشته ازسرگرفته شده است و تا پایان سال مرمت سقف تمام می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی در نشستی با خبرنگاران داخلی و خارجی که امروز در موزه آذربایجان و در حاشیه برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تبریز برگزار شد؛ به خبرنگار جماران گفت: مرمت ارگ علیشاه که متأسفانه در سال‌های گذشته متوقف شده بود از سال گذشته ازسرگرفته شده است.

احد حمزه‌زاده افزود: باتوجه‌به اهمیت حفاظت از این اثر ملی پارسال ۴ میلیارد تومان و امسال ۳ میلیارد تومان اعتبار برای اقدامات مرمتی در نظر گرفته شد‌‌. از خردادماه اقدامات لازم در جهت سبک‌سازی و زیرسازی برای اجرای عایق‌بندی پشت‌بام ارگ علیشاه، تکمیل آجرفرش و بندکشی پشت‌بام و..انجام شده، مرمت در حال انجام است و بنا داریم مرمت پشت‌بام را تا پایان امسال به اتمام برسانیم.

 

مرمت ارگ علیشاه تبریز با اعتبار 3 میلیارد تومان (1)

 

حمزه‌زاده درباره ساعت محدود بازدید از ارگ علیشاه هم گفت: در طول هفته ارگ علیشاه از صبح تا ۶ عصر باز است جمعه‌ها قبل از ظهر به دلیل برگزاری نمازجمعه بسته است و دوباره از ساعت ۱۵ به بعد برای بازدید باز است. ما در آنجا مرکز اطلاع‌رسانی ایجاد کردیم و مدیریت آن بخش برای بازدید با خودمان است.

او در این نشست درباره ساخت‌وسازهای انجام شده و زوائد بصری در روستای جهانی «کندوان» هم گفت: ما هم از این موضوع رنج می‌بریم. مشاور گرفته‌ایم تا این آسیب‌ها بررسی شود. همچنین بحث زیباسازی روستا را شروع کرده‌ایم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شروع به نوسازی ظاهر بناها شده است.

ج با بیان اینکه در ده نقطه استان بازارچه صنایع دستی در حال ایجاد است گفت: اکنون ۳۰ هزار نفر فعال صنایع دستی و ۸۵ رشته در حال فعالیت است. امسال هنرمندان ما توانستند ۷۵ نشان ملی را اخذ کنند در کل هنرمندان صنایع دستی استان ۲۷۵ نشان ملی و ۱۴ نشان بین المللی دارند. همچنین ورودی روستای کندوان مرکز چاپ کلاقه ای را ایجاد کرده‌ایم.

 

مرمت ارگ علیشاه تبریز با اعتبار 3 میلیارد تومان (3)

 

حمزه زاده درباره توقف کاوش در موزه عصر آهن گفت: در موزه عصر آهن برای بخش‌هایی که کاوش شده اعتباری گذاشتیم تا آثار تثبیت شود کنار آن خانه‌ای بود که مشکل تملک داشت ولی بالاخره به صورت کامل خریدیم و یک خانه بالای آن بود که تخریب شد. الان به دنبال اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم تا کارهای کاوش را در آنجا انجام دهیم.

وی درباره توجه به گردشگری خوراک در استان نیز گفت: ۱۷ مورد از غذاهای استان را ثبت ملی کرده‌ایم و معمولاً در سطح استان رویدادهای غذا را برگزار می‌کنیم مانند جشنواره کباب بناب که با حضور وزیر میراث فرهنگی در روزهای اخیر برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی درباره یکی از دستاوردهای سفر وزیر میراث فرهنگی به استان گفت: وزیر میراث فرهنگی در بازدیدش از شهر مراغه دستور داد تمام آثار تاریخی مراغه که در موزه‌های شهرهای دیگر هستند به موزه‌های این شهر تعلق گرفته و برگردد.

 

مرمت ارگ علیشاه تبریز با اعتبار 3 میلیارد تومان (4)

 

وی درباره نمایشگاه گردشگری تبریز هم گفت: شرایط حاکم بر منطقه باعث ریزش حضور تعداد زیادی از کشورها در نمایشگاه شد اما با این وجود ۸ کشور به عنوان غرفه دار و نزدیک به ۴۰ نفر به عنوان بازدیدکنندگان در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی حضور پیدا کردند.

در ادامه رشید رجب‌پور، رئیس کانون تشکل‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی بیان کرد: در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی دو سالن به گردشگری و یک سالن به صنایع دستی اختصاص پیدا کرد. همچنین ۶۵ شرکت مسافرتی و گردشگری حضور داشتند از ۱۲ کشور دعوت شده بود که از این میان سه کشور حضور پیدا نکردند.

دیدگاه تان را بنویسید