در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

خانه پدری جلال آل احمد پاتوق اهالی فرهنگ و هنر می‌شود/ مرمت 80 درصد از خانه تاریخی خانه حاج سیداحمد طالقانی

محبوبه کاظمی دولابی احیاگر خانه پدری جلال آل احمد به جماران می گوید: «خانه پدری جلال آل احمد» سال ۱۳۹۱ به عنوان «خانه باستان‌شناسان کشور» معرفی و بهره برداری شد اما پای باستان شناسان هرگز به این اثر ملی باز نشد، تا مدتها پاتوق معتادان بود و خیلی ها آن را به نام «امیر چلچله» می‌شناختند نه پدر جلال آل احمد!

لینک کوتاه کپی شد

80 درصد از مرمت «خانه پدری جلال آل احمد» تمام شده و قرار است این خانه پاتوقی برای اهالی فرهنگ و هنر شود.

به گزارش خبرنگار جماران؛ خانه حاج سیداحمد طالقانی، پدر جلال و شمس آل‌احمد در محله پاچنار تهران، خیابان «کارکن اساسی» سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث ملی ثبت شده  و حالا در مالکیت صندوق بهره‌برداری و احیای بنا‌های تاریخی و فرهنگی است، این خانه سال ۱۳۹۹ در یک مزایده، مرمت، احیاء و بهره‌برداری آن واگذار شده است.  

محبوبه کاظمی دولابی احیاگر خانه پدری جلال آل احمد می گوید: «خانه پدری جلال آل احمد» سال ۱۳۹۱ به عنوان «خانه باستان‌شناسان کشور» معرفی و بهره برداری شد اما پای باستان شناسان هرگز به این اثر ملی باز نشد، تا مدتها پاتوق معتادان بود و خیلی ها آن را به نام «امیر چلچله» می‌شناختند نه پدر جلال آل احمد!

توسعه گر فرهنگی خانه پدری جلال می گوید: خانه سرشار از زباله بود و حدود 200 خاور زباله و نخاله از آن خارج کردیم، سقف و دیوار و حتی کف زمین رطوبت داشت و خیسی به لایه های زیرین بنا رسوخ کرده بود، بخش های مهمی از  خانه سیمان و کف موزاییک شده بود، دلسرد کردن معتادان که  پیش تر ساکنان اصلی خانه  به حساب می آمدند موضوع سخت و ناراحت کننده ای برای ما بود و زمان برد تا این بیماران اجتماعی را متقاعد کنیم باید به دنبال پناه دیگری برای خود باشند.  

 

خانه پدری جلال آل احمد (1)

 

او ادامه می دهد: اسفند 1401 مرمت خانه پدری جلال شروع شد و تا امروز همکاران ما با وسواس و دقت استحکام بخشی و مرمت این اثر ثبت ملی را پیگیری کردند، کف خانه چند بار لایه برداری شد تا به کف پوش‌های آجری اصلی بنا رسیدیم،  حوض حیات که کاملا پوشیده شده بود، بیرون آمد و دیوارها و طاقچه ها با حفظ اصالت بنا مرمت شدند.   

کاظمی درباره الگوی مرمت خانه گفت: مشاوران ما با توجه به مستندات موجود و صحبت های اعضای خانواده روایت تاریخی این خانه را بیرون آوردند و طرح مرمتی آماده شد، آقایان محمد حسین دانایی و سید مهدی آل احمد به ما خیلی کمک کردند، آقا مهدی  که ۲۰ سال در این خانه زندگی کرده‌اند به ما گفتند چه لایه هایی را برداریم. 

 

خانه پدری جلال آل احمد (3)

 

او ادامه می دهد: به خانه پدری جلال آل احمد، کاربری «فرهنگی، هنری، پذیرایی و آیینی» داده‌اند. کاربری ای که من هم دوست داشتم، اما برنامه های ما  فقط معطوف به این خانه نیست، یکی از اهداف ما جامعه است،  ما به این خانه به چشم «خانه خلاق » نگاه می کنیم و زمانی خانه خلاق معنا پیدا می کند که اثرگذاری اش از خانه به محله تسری پیدا کند، با کسبه توافق ضمنی انجام شده و قرار است با تلفیق رنگ و نور و گیاه   خیابان (کارکن اساسی) را از شب مردگی خلاص کرده و به کوچه گردشگری تبدیل کنیم. 

 

خانه پدری جلال آل احمد (4)

 

در این طرح که از نیمه دوم شهریور اجرایی می شود، جداره های نازیبای خیابان با طرح های ابداعی ما  و بر اساس الگوی ایرانی اسلامی اصلاح شده و فضایی جذاب برای اهالی محل و مردم ایجاد خواهد شد.  

 کاظمی می گوید: جلال آل احمد را از روزگار دور دوست می داشتم و همین علاقه به جلال و البته میراث فرهنگی سبب شد، در اجرای تعهد اجتماعی مان کوتاهی نکنیم، مرمت این اثر ارزشمند با حسایت و دقت انجام شده و ما کیفیت را فدای سرعت نکردیم، خوشبختانه  تا امروز مرمت بخش هایی از بنا تمام شده،  به طور میانگین پروژه 80 درصد پیشرفت داشته و  با اتمام کار برای استفاده اهالی فرهنگ و مردم بهره برداری می شود.

آیت‌الله حاج سید احمد طالقانی (پدر جلال آل احمد) از علمای معروف و متنفذ تهران و پیش نماز مساجد پاچنار و لباسچی بود و از سال ۱۳۱۰ شمسی تا پایان عمر خود را در خانه‌ محله  پاچنار به سر برده است.

 

خانه پدری جلال آل احمد (5)

دیدگاه تان را بنویسید