رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری:

کارگروه مبارزه با گنج‌یابی تشکیل شد/ برای من هم سوال است که چرا با پوآرو برخورد نمی‌شود

مصطفی ده‌پهلوان ​رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: کارگروه مبارزه با گنج‌یابی تشکیل شده و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در این حوزه فعالیت مستمری خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به‌گزارش جماران، مصطفی ده‌پهلوان یکشنبه ۲۱ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه در سخنانی اظهار کرد: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، در واقع اندیشکده میراث‌فرهنگی کشورمان است و از این نظر، رصد مسائل و چالش‌های این حوزه در دستور کار ماست که موضوع فراگیر ترویج گنج یابی و ارائه ابزار آن در فضای مجازی یکی از این چالش هاست.

او افزود: کارگروه مبارزه با گنج یابی از استادان دانشگاه، ماموران حفاظت میراث‌فرهنگی و پژوهشگران تشکیل شده است و فعالیت‌های جدی آن با هدف ایجاد محدودیت در موضوع حفرهای غیرقانونی انجام می‌شود.

ده‌پهلوان درباره فعالیت‌های فردی با نام «پوآرو» در حوزه گنج‌یابی هم گفت: برای من هم سوال است که چرا با این فرد برخورد نمی‌شود، مشاوره‌های لازم را به دستگاه‌های مختلف ارائه خواهیم داد اما وظایف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری وظایف دیگری است که باید آن‌ها را دنبال کنیم. ما کارهای مشورتی را انجام می‌دهیم. موضوع گنج‌یابی به راحتی از ذهن مردم پاک نمی‌شود و فقط ما نباید به آن بپردازیم.

جابجایی پژوهشگاه صحت ندارد

ده پهلوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: صحبت‌هایی درباره جابجایی پژوهشگاه شنیده می‌شود که این موضوعات صحت ندارد بلکه به دنبال توسعه مراکز آزمایشگاهی پژوهشگاه هستیم.

او یادآور شد: هوشمندسازی فعالیت‌های پژوهشگاه و شبکه‌سازی علمی و سازمانی، تدوین سازوکار برای نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی استان‌ها و ... در این حوزه یکی دیگر از اقدامات مهمی است که به دنبال آن هستیم.

مسئولیت فرونشست فقط با وزارت میراث‌فرهنگی نیست

ده پهلوان همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکل فرونشت نیز  گفت: عوامل فرونشست فقط به وزارت میراث‌فرهنگی ربطی ندارد دستگاه های دیگر در این حوزه دخیل هستند. ضمن این که در مرودشت عمق برخی چاه‌ها ۴۵۰ متر است. البته کارگروهی برای فرونشست یا نشست را با متخصصان حوزه‌های مختلف راه اندازی کرده‌ایم.

ده پهلوان همچنین درباره تاثیر اصوات بر بناهای تاریخی و برگزاری کنسرت تخت جمشید نیز گفت: البته از ما درخواست نشده تا پژوهش‌ها درباره اصوات را ارائه کنیم. به نظرم درباره اقدامات حفاظتی به درستی اطلاع‌رسانی نکردند که درصد اصوات طبق گراف‌ها چقدر برای تخت جمشید آسیب می‌زند چون اقدامات انجام شده بود و آسیبی نداشت.

دیدگاه تان را بنویسید