تجلیل از مفاخر میراث فرهنگی / آغاز به کار «خانه چهره‌های ماندگار»

​ سومین همایش نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد با حضور پیشکسوتان این حوزه و عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ در این مراسم علاوه بر تجلیل از پیشکسوتان میراث فرهنگی کشور و قدردانی از خدمات علمی و پژوهشی آنان، تمبر یادبود «شهید جمهور» رونمایی و از رییس جمهور شهید به عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل شد.

رونمایی از تارنمای «خانه چهره‌های ماندگار» ، رونمایی بیش از ۳۰ جلد از تألیفات حوزه معرفی و آموزش معاونت میراث فرهنگی تحت عنوان «ارتقاء سواد میراثی» و رونمایی از نسخه مصور و مکتوب تاریخ شفاهی ازد دیگر بخش های این مراسم بود. 

بخشی از صحبت های عزت الله ضرغامی در این مراسم:

به همه نخبگان و سرآمدان و پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی ادای احترام می‌کنم. اعتبارات مرمت چندین برابر شده که البته هنوز هم کفایت نمی‌کند. چرا که فقط برای فنس کشیدن تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است.

بارها رهبر معظم انقلاب بر روی معرفی آثار تاریخی تأکید کردند. برخی‌ها این‌ها را متوجه نیستند و دوقطبی‌هایی بین ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام ایجاد می‌کنند. اما مقام معظم رهبری جلوی دو قطبی‌ها را می‌گیرند.

او با قدردانی از تشکیل خانه چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی افزود: این اقدام بسیار خوبی است. در این خانه باید بدون در نظرگرفتن خط‌بندی‌های سیاسی پیشکسوتان دورهم جمع شوند و باهم گفت‌وگو کنند.خ

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گاهی اوقات ممکن است برخی از حوزه‌ها با حوزه سیاست پیوند داشته باشند و خط و ربط سیاسی پیدا کنند اما حوزه باستان‌شناسی حوزه صادقانه‌ و بی‌طرفانه‌ است و در حقیقت یک باستان‌شناس بی‌طرف است.

 

عزت الله ضرغامی

 

مفاخر میراث‌فرهنگی تجلیل شدند 

همچنین در این همایش از هشت نفر از مفاخر حوزه میراث فرهنگی قدردانی شد.

زنده یاد دکتر صادق ملک شهمیرزادی (باستان شناس)، دکتر عبدالمجید ارفعی (پژوهشگر و متخصص زبانهای باستانی)، دکتر احمد جلالی (سفیر پیشین ایران در یونسکو و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر فخری دانشپور پرور (باستان شناس)، دکتر مهدی رهبر (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، دکتر محمدمنصور فلامکی (پیشکسوت مرمت و آموزش معماری)، مهندس احمد منتظر (مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی) و مهندس بهروز وجدانی (پژوهشگر موسیقی و پیشکسوت میراث فرهنگی) از جمله افرادی بودند که تجلیل شدند.

مرحوم دکتر صادق ملک شهمیرزادی از باستان شناسان بنام ایرانی بود که علاوه بر فعالیت های مهم باستان شناسی در تربیت شاگردان و محققان این حوزه بسیار سابقه ای درخشان از خود به یادگار گذاشت. شهمیرزادری محوطه باستانی سیلک و تمدن چند هزار ساله اش را به دنیا شناساند و از آثار مکتوب این استاد می توان به کتاب ایران در پیش از تاریخ باستان‌شناسی ایران از آغاز تا سپیده دم شهرنشینی فرهنگ کاسپی‌ها و همچنین واژه نامه باستان شناسی که از منابع مهم رشته باستان شناسی در ایران محسوب می‌شوند، اشاره کرد.

  دکترعبدالمجید ارفعی پژوهشگر و متخصص زبانهای باستانی اکدی و ایلامی ایلام شناس و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان و از مهمترین کتیبه خوانان ایرانی است و برخی از لوحهای گلی تخت جمشید با تلاش وی ترجمه شده است ایشان اضافه بر این از دانش وسیعی درباره تاریخ و فرهنگ میان رودان باستان برخوردار است.

دکتر احمد جلالی که تعداد کثیری از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو از جمله منظر فرهنگی بم، پاسارگاد، گنبد سلطانیه و بیستون، وامدار تلاش، تعهد و تخصص او است. سفیر و نمایندگی دائم ایران در یونسکو در سالیان مدید و همچنین ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تأسیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، مرکز بین المللی قنات در یزد و تأسیس مرکز مطالعات آب شهری در تهران از جمله اقداماتی است که وی در تحقق آن نقش جدی و بسیار موثری داشته است.

دکتر فخری دانشپورپرور از نخستین باستان شناسان زن ایرانی است و فعالیت‌های ارزشمندی را در شناسایی محوطه های باستانی مهمی نظیر سگزآباد، دشت قزوین و هفت تپه به انجام رسانده است. فعالیت های ایشان در شناسایی و معرفی ظرفیتهای فرهنگی ارتباط تمدنی ایران و چین و تاثیر متقابل هنرهای دو کشور بسیار ارزشمند بوده است. ایشان از جمله باستان پژوهانی است که افق جدیدی را در ارتباط تمدنی ایران و شرق باز کرد.

دکتر مهدی رهبر استاد پیشکسوت باستان شناسی کشور از بندیان درگز تا کنگاور، شوش، چغازنبیل، جزیره هرمز و دیگر محوطه های شاخصی که آثارشان زینت بخش موزه های کشور کاوش کرده و سوابق درخشانی در همکاری با هیاتهای بین المللی کاوش در محوطه های باستانی ایران برخوردار است. یافته های تحقیقاتی او از دوره های تاریخی به ویژه از دوره ساسانی راهگشای حل مسائل مهم باستان شناسی بوده است.

دکتر محمدمنصور فلامکی استاد و پیشکسوت مرمت و آموزش معماری در ایران، موسس اولین گروه آموزش عالی مرمت در ایران در دانشگاه تهران است. استادی که گفتمان مبانی نظری حفاظت و  مرمت در ایران را از طریق انتشار آثار و تالیفات بسیار ارزشمند در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی ارتقا داد. دکتر فلامکی از سال ١٣٥٤ به مرتبه استاد تمامی دانشگاه تهران نائل آمد و طی این سالها شاگردانی شاخص که بسیاری از آنها امروزه مدیریت و تولی‌گری حوزه میراث فرهنگی ایران را عهده دار هستند، پرورش داده است.

مهندس احمد منتظر بنیانگذاران دانشگاه هنر اصفهان در دهه ۵۰ است؛ دانشگاهی که برای اولین بار در کشور دانشجویان رشته مرمت بنا را تربیت کرد. از سوابق ارزشمند ایشان می‌توان به مدیریت طراحی مرمت شهری در مناطق مختلف ایران و همکاری مؤثر در مرمت بیش از صد بنای تاریخی باارزش در کشور به ویژه در اصفهان اشاره کرد.

مهندس بهروز وجدانی مردی است که پژوهش‌های او در حوزه موسیقی نقش بسزایی در معرفی فرهنگ و هویت این سرزمین داشته و اقداماتش در ثبت عناصر فرهنگی کشور در فهرست میراث ناملموس جهانی از جمله در پرونده موسیقی بخشی‌های خراسان و دوتار، برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. کتاب «فرهنگ تفسیری موسیقی» و کتاب «فرهنگ جامع موسیقی ایرانی» ایشان از آثار بسیار ارزشمند در شناسایی موسیقی ایرانی است.

همچنین در این  مراسم همزمان با رونمایی از  تارنمای «خانه چهره‌های ماندگار»، این خانه فرهنگی با عضویت ۳۰ نفر از مفاخر کشور  در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آغاز به کار کرد.

دیدگاه تان را بنویسید